Pepparkakor och glögg?
Hej! Jag började på LCHF i maj och hittills har det gått jättebra! Men nu närmar sig julen och två saker jag kommer att ha svårt att stå emot är pepparkakor, lussekatter och glögg. Någon som har något tips på LCHF-varianter av dessa? Tas tacksamt emot!
PAX//M
hmmm två? jag räknar till tre? jag tror det finns olika förslag på alla tre, använd sökfunktionen!
"Lussekatter" kan jag bidra med OM man vill inköpa eller låna av nogon so inköpt tidnignen Hälsa i december, där finns ett recept (ur bakboken) på kanellängd, den är hur lätt som helst att konvertera til saffranslängd.
Glöggrecept kommer finnas på min blogg här framöver då jag ämnar göra detta i år igen.
Pepparkakor med krisp blir värre… om lunchpepparkakor/skåneppeparkakor kan duga så finns de också på bloggen.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d715675b9cb462239068879-tindra-glogg-och-pepparkakor
i denna tråd finns tips på både glögg (förutom tindratipset finns recept på hemgjord) och "pepparkakor"

Funderade på saken men alternativen verkade inge roliga så jag kör med vanliga lussekatter och glögg, pepparkakor saknar jag inte. Julen varar ju inte så länge så jag tillåter mig att synda på de punkterna
Har firat att par jular enligt den principen och det funkar fint
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#1; haha, jag skulle bara skriva pepparkakor och glögg först, men sen kom jag på att jag även älskar lussekatter så då blev det helt plötsligt tre istället =P. Tack för alla svar!

Veng sjå - rödvinstoddy !
(vin chaud)
Värm rödvin+vatten! Kanel, ingefära och citron ifall man gillar det. Annars lika bra utan. Behövs inget socker.
Många glögg- eller glühweinrecept går att använda om man bara utesluter socker eller ersätter det med lämpligt sötningsmedel.
Pepparkakor och lussekatter är svårare att få till à la LCHF, särskilt om man som jag har nolltolerans mot spannmål. Ser fram emot Marianns bakbok! Det får nog bli ett inköp av en viss tidning i november också, bakboken kommer ju inte förrän efter jul om jag förstått rätt.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
#7 Stämmer gott
13 mars är boksläpp på nätbokhandeln.
kanellängd och mjukpepparkaka kommer med i tidningen HÄLSA. De har ett större reportage om LCHF/Kolhydratsjakt i no 12
Birgitta Höglund blir intervjuad om sin fibromyalgi som blivit bra med LCHF och mina hälsosamma bakverk ska få vara med på ett hörn 
Inte dåligt av en "salladstidning" att ta upp ämnet LCHF!
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Om man inte har nolltolerans så dopar man sina pepparkakor med ett rejält täcke med smör och ost och försöker att inte äta så förtvivlat många istället 
Vilket härligt recept: Dopade pepparkakor!

Har du bott i Sydfrankrike? 'Veng' , indeed
… annars vill jag nog ha 'vääää' med äet upp i nasan och inget ng … och langt å i 'sjååå' …
#6&11
Behöver man inte ha en skidbacke att sitta i då också?
Det ligger nu lussekatter ute på bloggen och också här på KiF.
Synd att receptet på kanellängden inte var med i tidningen Hälsa utan bara pepparkakan.
Jaa, jag blev väldigt besviken måste jag erkänna och att de inte informerat mig om detta innan var jätte trist. 
Båda recepten är ur bakboken som kommer 31/1 på Bonnier Fakta, så kanellängden finns där.