Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2419 ggr
LatMask
0

"Doktorn sa att jag skulle..."

Så här låter det väl inte nuförtiden, när alla kan kolla på nätet diverse olika hälsofrämjande saker… eller hur?

Jag kommer ihåg min egen snälla mormor, som mot slutet av sitt liv kom till ett ålderdomshem som det hette på 60-talet.

Läkaren på hemmet hade av någon anledning föreskrivit att mormor skulle dricka en flaska vichyvatten per dag, gud vet varför.

Stackars mormor pinade varje dag i sig denna flaska, som hon tyckte smakade päck, och när vi barn och barnbarn ifrågasatte, sa hon bara "Men doktorn sa att jag skulle, så då gör jag det".

Någon mer som hört liknande? För länge sen, förstås…

kaisakavat
0

Länge och länge.. Min mamma kör samma fortfarande när det gäller mineravatten. Hon använder det för att få rapa när hon har gallbesvär - allt enligt nån doktors råd a la nittonhundrakallt..

Jag brukar hävda att hon minsann rapar ändå. Men vill hon nu, så kan hon väl hitta på värre saker än att dricka mineralvatten. Glad

Visst finns fortfarande gott om människor som tror på doktorn, och framför att som LYDER doktorn, oavsett hur mycket som än tyder på att doktorn är ute å cyklar.. Obestämd

Kan sen översättas i:

- Min diabeterssköterska sa

- Min dietist sa

e t c..

Det är inte lätt att sätta sig upp mot dem man känner sig beroende av.

Minorca
0

Jag har en rolig sann historia om att göra som doktorn har sagt.

I min by bodde en kvinna som för ca 25år sedan då ca 60 år gammal. Var till doktorn och doktorn sa att hon skulle prommenera varje dag drygt en halvtimme. Hon tyckte det var så pinsamt att gå ut och gå på dagen, så hon gick runt i gårdarna och berättade att var doktorn som sagt att hon skulle ut och gå, jag tror det var efter frukost. Hon gjorde verkligen vad doktorn sa så varje dag prommenerade hon en halvtimme, hon gjorde det drygt 15 år till hon var drygt 75 år hon dog för en par år sedan 80 år gammal.

Det kan vara bra att ha respekt doktorer tyvärr lyssnar mina släktingar på om någon doktor säger att de bör röra på sig.

LatMask
0

Haha, Minorca, så hon "skyllde" på doktorn!

Jag kan tänka mig att på landet bör man helst arbeta hela tiden,  utomhus eller inomhus. Att gå omkring lös och ledig verkar nog lite suspekt.

Anders-S
0

En läkare på närmaste läkarmottagning, kvinna, allmänmedicin ca 40 år, påpekade för drygt 20 år sedan hur viktigt det var för hälsan med regelbunden utlösning. Dessutom fanns 10.000-tals kvinnor i lämplig ålder som saknade partner i vår stad, påstod hon, om man inte klarade av det själv.

Inkanyezi
0

#4 Regelbunden? Hur såg regeln ut? Foten i munnen

Låter närmast som att hon gick med håven…

hus-musen
0

#4 Haha, låter som hon själv inte fick tillräckligt hemmaSkrattande

Tycker man hör ofta doktorn sa.. av just äldre, de ifrågasätter sällan. Men å andra sidan känner jag en tant som fnyser och säger "läkare, ja de flesta har nog hittat läkarlegitimationen i flingpaketet"

Qui dormit, non peccat

Anders-S
0

Det hon sa var kanske inte så kontroversiellt, ungefär som att man skall promenera en halvtimme eller dricka vatten. Enligt 1177 kan ett par gånger i veckan vara bra.

KarinJ46
0

Allmänläkaren på pappas vårdcentral sa till pappa att han borde dra ner på alkoholkonsumtionen för att hans levervärden låg lite högt.

Pappa bestämde sig för att "det gick ju inte att lita på den uppmaningen för allmänläkaren kom från ett arabland och var alltså muslim" (=helnykterist i hans ögon)