Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 6182 ggr
Vattenskugga
1

Bacon tulips tjockare skivor

Ser ofta att andra skriver att de äter ett halvt paket bacon. Själv köper jag Tulips bacon tjockare skivor. Jag gillar att steka det lite länge men föredrar att det inte blir knaprigt och de tjockare skivorna blir inte knapriga så lätt. Alla affärer har dem inte och har de dem så ligger de ibland där du hittar stekfläsk. Den håller sig bra i kylskåpet men jag brukar lägga den i 2 plastpåsar så inte hela paketet öpnas dagligen. Älskar ännu ägg och bacon till frukost 🐷

Fridaaaa
0

Gillar inte den sorten, tycker inte den smakar gott.
Dock äter jag inte ens 1 paket bacon hehe :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Pennylane1]
0

jag däremot föredrar knaprigt bacon, så är skivorna tjockare blir jag putt Tungan ute

Siggebus
0

Jag gillar egentligen inte bacon alls - tycker det är för salt. Men äter jag bacon  som proteinkälla så räcker inte ett litet futtigt paket för mig vid en måltid för att hålla mig mätt länge.

Ett paketet bacon innehåller 140 gr och det går bort en hel del i vätska etc så det blir verkligen inte mycket kvar. Glad

Vill jag ha tjockare skivor så väljer jag hellre färskt sidfläsk - inte en massa tillsatser, socker etc i det. :)

hus-musen
0

Är inte särskilt förtjust i tulips, gillar inte smaken riktigt. Alla coop-affärer jag varit in på har Tulips.
Men vill man ha tjockare skivor så kan jag tipsa om stekfläsk som finns, lite tjockare än bacon!

Qui dormit, non peccat

Fiana
0

#0 Tyvärr, det håller inte alls särskilt bra i kylen. Och denna sorts ganska lätt rökta produkter har problemet att det är inte salt eller rökt tillräckligt för att ha lång hållbarhet,  men tillräckligt för att maskera en hel del av den lukt och smak som avslöjar bakterietillväxt. Har inte köpt just den sorten på ett tag så kan minnas fel på exakt antal dagar det står, men det är typ 1-2 dagar i öppnad förpackning det står på förpackningen (kan vara även 3-4 minns som sagt inte exakt för de större förpackningarna) - behåll inte längre i kylen än så. Alltså är man inte en stor familj som äter mycket bacon (vilket jur är lite hälsosamt tveksamt även om det är färskt) bör du frysa in en del.

Däremot är ju alla Tulips sorter ett föredömme när det gäller tillsatser då det inte är varken socker eller rökarom som många svenska sorter.

hus-musen
0

Jag fryser alltid bacon och stekfläsk, det är bara lättrökt och inte gjort för förvaring i kylskåp.

Qui dormit, non peccat

kaisakavat
0

Jag har slutat köpa Tulips, av någon anledning blir det jättemkt beläggning i stekpannan när man steker det. Oklart från vad..

Sant att det är rökt 'på riktigt' men istället kan det finnas ett annat problem, beroende på hur/var det är producerat. Danskt fläsk är tyvärr ofta en miljöbov av stora mått, om det hör till den produktion som är outsoursad till balticum/Polen. Billigt producera där, för inga krav finns på rening. Avlopp från köttfabriker med med ENROMA antal grisar - HELT ORENAT rätt ut i älvar, sjöar.. och slutligen i Österssjön.

Såg en dokumentär i ärendet för en tid sen.

Sen bacon överlag.. inte så jättegott, tycker jag. Övergår mer och mer till sidfläsk, som någon ovan är inne på. Smakar faktiskt godare.

Men där kan man förstås tycka olika. Glad

[Pennylane1]
0

ja jag tycker bacon är väldigt mycket godare till frukost med stekta ägg… stekfläsk är gott till löksås Glad

Fiana
0

#7 Tyvärr är ju inte svensk grisuppfödning något att hänga i julgranen heller. Så bidrar nog själv hellre med att äta mindre grisskött och framförallt processat sådant än att välja svenskt med rökarom och socker (men bör nog finns ok svenska alternativ också, inte kollat på länge äter inte så mycket bacon längre).

Fridaaaa
0

#9 fast mycket bättre än i många andra länder.

Elshira
0

Jag vill ha mina bacon knaperstekta, och är jag inte sugen på knaperstekt köper jag istället rökt sidfläsk som jag själv skär i lagom tjocka skivor som blir lite "köttigare" =)

Hakuna matata!

Knaster
0

Håller med #7 kaisakavat att Tulips bacon bränner fast som bara den i stekpannan.Rynkar på näsan

Är det någon som vet hur det är med Euroshoppers bacon?
Är det någorlunda ok (ur olika perspektiv) att köpa det jämfört med andra sorter?
Själv tycker jag att det funkar bra både att steka och smakmässigt.

yvonnel
0

Jag har oftast köpt Euroshoppers bacon och har fn. i frysen i lagoma paket. Köpte det främst för att skivorna är lite tjockare men har inte "läst på baksidan" som jag numera förstår att man måste göra med allt. På senare tid äter jag inte så mkt bacon men när jag tar fram en påse så häller jag på lite vatten så att det blir lite urlakat av salterna.Till fördel för smaken tycker jag.

Sweli
0

Jag köper bacon rullar på 2.0 kilo som jag sen delar i små paket på 12 skivor som jag fryser in. Den är inte så saltat som de man hittar i vanliga affärer.

De är från LITHELLS eller Martin Olssons egna märke.
Brukar äta 6 skivor med ägg till frukost.

Fridaaaa
0

#13 Euroshopers har jag med testat, blev inte alls bra tycker jag.

Rustibus
0

#14 Vad är baconrulle, och var hittar man det? Glad

Cowboy
0

På City-Gross finns bacon på rulle i 1 - 2 kg paket. Det är lätt att ta så många skivor man vill och det är lite tjockare skivor. Det är det bacon jag helst äter av.

yvonnel
0

Det är  många som brerömmer City-Gross, synd att jag inte har dem också i hyfsad närhet.

Sweli
0

#16 Det är skivad bacon på rulle som väger ca 2 kg. Jag köper den på Martin Olsson Storkashar i Stockholm (bara med företagskort).

#17 tack för infon jag ska kolla i CityGross i Hägvik kanske de har där också Skrattande