Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 8501 ggr
Adeon
0

Känner ingen som helst hunger

Igår åt jag som mest 40 g "fakekyckling" (dock med en hel del fett) under hela dagen. Och idag har jag inte ätit någonting. Jag känner helt enkelt ingen hunger, och om jag har fattat det rätt ska man endast käka när man är hungrig enligt lchf. Men om man inte blir hungrig då?

För jag är klok nog att förstå att det här med att inte äta alls är speciellt sunt, och det gynnar säkert inte heller viktnedgång i längden heller. Någon som har tips att komma med? Vill inte börja "tokäta" på en gång heller, då kanske jag går upp jättefort. Vanligtvis äter jag ca 5-15 g kh om dagen, om det nu är relevant.

Hjäälp.

Beate
0

Det är ingen fara med "periodisk fasta" under ett dygn, jag antar att du dricker vätska? Men såklart så behöver du äta och få i dig näring. Nu vet jag inte din vikt/övervikt men du kanske vet på ett ungefär vad ditt basala energibehov är? Se till att få i dig 1-2 mål per dag som ger dig åtminstone kanske 75% av ditt energibehov. Är det länge som du inte haft aptit eller är det bara nu senaste dagarna?

Adeon
0

Väger 53, på 165 cm. Så jag är inte direkt överviktig, dock är jag mest fett så jag hoppas väl att jag på något sätt ska bli tightare genom lchf.

Det kommer och går, men det känns som att ju mindre jag äter desto mindre hungrig blir jag (och jag äter ju bara när jag är hungrig). Har jag inte känt någon hunger ena dagen och därmed inte ätit, och sedan försöker äta nästa dag blir jag övermätt på i princip ingenting och får världens illamående. Inte så kul, även om det kanske är bättre än att "överäta".

Zepp
0

Man får göra en rimlighetsbedömning av energibehovet, och man bör nog äta minst en gång om dagen, iallafall varannan dag.

Sen så känns hungern lite annorlunda på en ketogen diet, man får inte fallande blodsocker längre.

I början glömde jag att äta någon gång tills jag satt där med lätt huvudvärk, när jag åt gick det över.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Adeon
0

Så det går alltså att äta så pass sällan? Jag vill inte sabba min metabolism eller dyl. Och det bästa vore ju faktiskt om jag kunde äta 2 gånger om dagen, bara för att. Det känns så konstigt när resten av mina kontakter käkar frukost, lunch och middag PLUS mellanmål, så sitter jag där och är jättemätt sen 4 timmar tillbaks - på en väldigt liten måltid. Mina föräldrar börjar ju undra också, de tror att jag har utvecklat anorexi och min morsa hotar med att lägga in mig (och blablabla).

What to do, what to do…

Zepp
0

Om du hamnar i svält handlar mindre om hur ofta du äter än om hur mycket energi och näring du får i dig.

Jag äter sällan mer än två gånger om dagen, det skulle funka med en gång oxå men det passar bra för mig att dela maten i två måltider.. man vill ju äta när andra äter.

Sen så skall man skilja på volymen mat och energi o näringsinnehållet, jag kan lika gärna äta på assietter, maten är energi och näringstät.

Men.. först får du komma underfund med ditt eget behov, både av energi och antal måltider, tills dess kan det kanske vara bra med två måltider om dagen med rimlig mängd mat?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Adeon
0

Kan liksom inte äta större mängd än min handflata ungefär, (sist jag åt klarade jag inte ens det) bara på den mängden blir jag supermätt och klarar mig i en hel dag utan något mer. Så jobbigt! Vet inte hur det gick till. Kanske ska försöka öka intaget ändå, och se hur kroppen reagerar (bortsett från att jag får fruktansvärt ont i magen).

Beate
2

53 kg till 165 cm är 19,5 enligt BMI och gränsen för undervikt går vid 19. Detta säger dock inget om fördelningen fett/muskler. Vill du "tighta" till dig måste du träna styrketräning och då måste du få i dig energi och näring så du kan bygga muskler. Tränar du nåt?

Tänk på att med din längd o vikt så behövs minst 1500 kcal bara för att kroppen ska fungera som den ska, hålla värmen, organen ska arbeta etc. Med din låga vikt har du inga depåer att ta av som en överviktig har som kan ligga på kaloriunderskott.

Jag förstår att dina föräldrar är oroliga, du borde ta det på allvar och om det här pågår under längre tid så finns det absolut stor risk att drabbas av ätstörningsproblematik.

Som du själv skriver så tror jag nog det är bra att öka intaget ändå, prova med små mellanmål så det inte blir för stora mängder på en gång.

Adeon
0

Alltså. Grova ätstörningar har jag redan lidit av, självsvält och bulimi. De spökar fortfarande, typ idag.

Nu vet jag inte om det här är rätt forum, men jag försökte äta idag. Och var tvungen att gå och spy upp det. Tror det blev för mycket fett. Är hur som helst så besviken på mig själv.

Och nej, jag tränar inte. Jag har ingen energi till det.

Någon som har något tips på mat jag kan "trappa upp" med? Det måste vara veganskt, dvs helt vegetabiliskt. Typ spenat. För jag antar att det är bäst att börja med lite mer lättsmält mat.

Beate
0

Men har du nån hjälp? Nån kurator eller nåt? Om du har ätstörningar så är det inte lätt att klara det på egen hand.. du kanske behöver nån mat-plan etc. Jag kan själv inte så mycket om ätstörningsproblematik så jag är väl inte rätt person att ge råd men om du inte redan har det så skulle jag råda dig till att få hjälp med din sjukdom.

Det här är ett forum som handlar om lågkolhydratkost, främst LCHF (Low Carb High Fat) och jag tror majoriteten här är helt emot vegansk/vegetarisk kost. De flesta äter kött/fisk/fågel, ägg, fett i olika former och grönsaker. Det finns dock trådar som handlar om ätstörningar och sockerberoende etc.

Nåt lättsmält skulle ju kunna vara kokta grönsaker, typ broccoli och morot, och blanda i nån tesked kokosfett så du får i dig bra fettsyror.

Adeon
0

Jo, jag går till både bup, soc och en kurator. Haha.

Gick till en läkare idag i samband med att min mamma tyckte det krisade - som mest sa en massa bullshit, men det är irrelevant.

Jo, det är jag medveten om, och när jag väl äter så äter jag lchf vegan style. haha. Är också medveten om att de flesta är emot den veganska livsstilen men det är möjligt att kombinera med lchf även om det är tufft. Och det blir ju inte direkt fakir, men jag kan definitivt hålla mig till under 10 g kolisar per dag.

Morötter innehåller väl en hel del kolhydrater om jag inte minns fel, men broccoli äter jag mer än gärna. Tänkte att jag kanske kunde börja lite smått med "ovanjord-grönsakssoppor" eller kanske blomkålsmos med nån fet sås.

MimLan
2

#10 Finns det någon reell anedning till att du skall vara så strikt? Din bekgrund och ditt nuläge pekar snarare på tvärtom, tycker jag.

I synnerhet som du missar nödvändig näring med vegan-fokus, något en skadad kropp behöver.

Adeon
0

Nja, är väl bara paranoid. Om jag inte är strikt så brukar det spåra ur, och jag vill verkligen inte gå upp i vikt. Förra gången jag tänkte "slappna av" lite med kosten så gick det verkligen åt helvete, gick upp 20 kilo på bara några veckor utan att överdriva. Vilket resulterade i självsvält, och så gick det upp och ner.

All näring jag behöver får jag i mig, förutom b12 (dricker ibland b12-berikad sojamjölk) den farliga sojamjölken….

Men det kompenserar jag med tillskott. Så på den fronten går det ingen nöd på mig.

Det största problemet är väl kanske att jag inte får i mig rätt mängd, i och med att jag käkar så lite, fast det har ju inte med veganismen att göra.

MimLan
0

#12 Haken med att vara alltför strikt är att aptiten inte heller stimuleras, något du kan vara hjälpt av generellt. Nu vet jag inte hur du äter, men röd paprika och gurka är typiska grönsaker som kan stimulera. Även syrliga smaker fixar det.

Jag kan dock inte hålla med dig om att du får i dig all näring du behöver, helt enkelt för att jag, och många andra med mig, har fått inse att hälsa handlar mycket om vad man får i sig.

Adeon
0

Nej, jag misstänkte det. Är lite kluven som sagt. Kan väl göra någon form av paprika i ugn, eller i soppa. Måste man kanske äta den rå?

Nej, i och med att jag inte äter tillräcklig mängd så blir det väl inte helt 100. Tänkte mer på när jag väl äter "ordentligt" (även om det må vara sällan) så får jag i mig det jag behöver, och att det inte beror på att jag undviker kött, mjölk och ägg.

Jennix
2

Jag håller inte alls med om att det ingår i LCHF att vänta flera dar tills man dör av hunger. Rynkar på näsan

Vi har alla olika uppfattningar och upplevelser av vad hunger är och vad sug efter kolhydrater är. Vissa har aldrig upplevt ett riktigt sockersug och kanske tror att DET är hunger. Vissa blandar ihop törst och hunger. Vissa av oss har oerhört svårt att känna hunger förräns det överraskar oss och vi får blodsockerfall samt gravt illamående.

Jag hade nyligen en episod av detta och kräktes och mådde illa ett helt dygn efteråt.

För min del är det så, att jag mår bäst av att äta regelbundet och inte vänta tills jag blir hungrig - för då är det för sent. Dessuomt upplever jag att sockersuget blir värre ju längre jag väntar mellan måltiderna, och det bästa då är att äta när jag bara känner ett litet sug efter något - inte när magen skriker.

Men det är svårt för vissa av oss att lära känna våra kroppar och veta vad vi behöver, det är inte alla som förstår detta - och därför kanske det kommer råd som "ät bara när du är hungrig och inte annars", vilket jag själv tycker är fel.

Prova istället att äta små måltider tills du är mätt, och sen sluta ät. Gör upp ett schema så du inte äter för sällan.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Adeon
0

Intressant med alla olika svar! Men jag uppskattar alla tips och råd. Blir jätteglad när folk vill hjälpa.

Alltså med tanke på hur lite jag behöver äta för att bli mätt, menar du att jag ska äta pytteportioner på kanske 20-40 g flera gånger om dagen (även om jag blir övermätt på den första, och kanske egentligen inte orkar hela?). För övermätt ska man ju tydligen inte bli på lchf. :(

MimLan
4

#16 Haken med dina mättnadskänslor är ju en bakgrund av ätstörningar. Du kan inte lita på att det du känner är rätt.

Grundläggande är att kroppen behöver tillräckligt med essentiella fetter och protein för att kunna fungera och inte backa. Med backa menar jag förbränna muskler, störa ämnesomsättningen och alla möjliga effekter av detta.

Du har redan backat kroppen, alltså behöver du styra intaget tills signalerna fungerar.

Pytteportioner flera gånger om dagen är ett sätt som kan fungera.

För om du blir mätt på 20 gram, behöver du ställa dig själv frågan varför. Är det något annat än kroppens behov som definierar den mättnaden? Är då mättnaden något du kan lita på i nuläget?

Följdproblemet med detta, som jag ser det, är ju att det ger fullt utslag på kontrollbehovet, vilket jag inte tror är bra för en som är mitt uppe i ätstörningsproblematiken. Det kan vara bra att ta de här diskussionerna till det stöd du har, så att du inte hamnar i något än sämre.

#14 För min del är det rå som fungerar, jag behöver krispigheten för att bli stimulerad.

Osäker på om du missförstod mig eller om du spinner vidare på egen tanke. Men jag menade bortom mängden. Det handlar om vad för mat kroppen får, därför kan jag inte hålla med dig om att det kan fungera med vegankost. Det är ingen slump att vi har en hel del vegetarianer (osäker på veganer) som börjat äta riktig mat igen, för de mår bra på det. Och då kan jag ändå tycka att det kan fungera att vara vegetarian om man tillhör de som äter ägg och fisk. Riktig mat är hälsokost. Det är dessuom lättare att äta lite om man äter näringstätt av bra mat.

odezza
0

Adeon, jag blir nyfiken på hur man kombinerar vegan/LCHF? Kan du beskriva vad du äter under en dag, gärna från en dag då du känner att du har en aning aptit, eller hunger…?

"still lost in space and time"

Adeon
0

Till frukost brukar jag käka yoghurt med linfrön och en väldigt liten mängd hallon, eventuellt "lchf-bröd" med mycket smör. Som proteinkälla äter jag inte alls för sällan "Istället för kyckling" med rejält med kryddsmör eller en majonnäs som jag smaksatt med t.ex curry. Äter en hel del spenat och broccoli också, groddar och svamp - gärna gräddstuvat. Om jag kör "ostrikt" kan jag unna mig lite sesamfrön och paranötter.

Vattenskugga
0

Hej du skriver att du äter rejält och mycket men dessa mått är olika från person till person. För en som väger ca 200 kilo är 2 hela pizzor mycket men för en som har tex anorexia är 1/10 pizza mycket. Försök tala om för oss i gram eller deciliter eller matskedar hur mycket du äter av allt även sånt som smör och yoghurt.

[tick]
0

#19, jag blir lite förvirrad. Du skriver att du äter vegan-lchf, men yoghurt, smör, grädde och majonnäs är/innehåller alla animalska produkter. Hur går det ihop?

Adeon
0

#21 Jag trodde det var uppenbart att jag menade vegan-vänliga produkter när jag skrev yoghurt och majonnäs - så jag sket i att skriva mjölk- respektive äggfri innan. Det finns mejeriprodukter i hyllorna för oss också, tro det eller ej.

Måtten vet jag inte exakt, men det blir väl ca 80 g yoghurt, två matskedar linfrön, 40 g hallon till frukost (Kan tillägga att jag ibland blandar ut yoghurten med vegansk grädde för att öka fetthalten). Allt som allt blir det här runt 4,5 g kh.

Lunchen/middagen blir väl 100 g "kött", kryddsmör och sås har jag ingen koll på, men det blir en hel del. Äter jag spenat som "side dish" blir det kanske 50 g, samma med broccolin. Nötterna äter jag inte mycket av. = Typ 4 g kolhydrater.

^ Det här är alltså en "inte-ätstörning-dag", även om många säkert anser att det är för lite.

Vattenskugga
0

Ja som du vet så anser nog många av oss att du äter för lite även de dagar du äter mycket för att vara dig men jag tycker du är duktig som kämpar på och ber om råd. Mitt råd till dig är ge inte upp och försök att äta något minst 3 gånger om dagen även om det blir små mål och även om du är mätt. Kämpa på och hoppas att det går bättre för dig för varje dag som går och att din hunger och aptit ska bli mer regelbunden.

Adeon
0

Tusen tack! :)

odezza
0

Tack för infon om vegan-lchf, Adeon.

Hoppas att det rättar till sig med aptiten. Fortsätt och skriv här, och berätta för oss hur det går.

"still lost in space and time"

Adeon
0

Nemas problemas, inte alltid så lätt att veta. Veganism och lchf är sällan något som går hand i hand.

Igår åt jag ingenting, idag har jag hittills inte heller ätit något - men det kan bero på att jag nyss vaknat. Funderar på att käka någon "thaisoppa" baserad på kokosmjölk i alla fall, bara för att få igång matsmältningen. Misstänker att det inte är så smart att börja direkt med massa fast föda. Min mage blir orolig bara av ett glas vatten just nu känns det som. Har ni tips på hur jag får igång metabolismen ordentligt så är ni välkomna att dela med er!

Vattenskugga
0

Ända sättet att få igång metabolismen är att äta. Du måste äta så mycket att kroppen vet att den inte svälter så runt 1500 kalorier per dag är det minsta. Du måste äta regelbundet i ditt fall skulle jag gissa minst 3 gånger om dagen. Om man har svårt att äta är det nästan alltid bäst att äta det man tycker är gott. Kroppen och din metabolism blir nöjd av alla sorters kalorier fett proteion och kolhydrater. Så länge som du ligger lågt i kalorier/dag så kommer din kropp tro att den svälter och metabolismen kommer att stanna på sparlåga.

Adeon
0

I guess you're right. Men jag får ju så ont när jag väl äter, åh. Vill inte heller gå upp i vikt, om jag börjar "råäta" nu (för mig är 1500 kalorier verkligen mycket, mer än vad jag ätit på ett halvår om dagen) känns det som att ALLT kommer lägga sig runt buken.

[tick]
0

#22, anledningen till att jag frågade var att jag har svårt att se hur man kan göra tex "kryddsmör" utan smör. Att äta LCHF-mässiga mängder av margarin och andra vegetabiliska fetter med massor av omega-6 och troligen också härdat låter inte speciellt hälsosamt… den kroniska låggradiga inflammationen borde ge insulinresistens, högt kortisol mm, ett recept på att samla fett runt midjan.

Och det fallar inte under LCHF heller tycker jag, en del av LCHF-konceptet är att få BRA fetter i sig, inte vilket fett som helst.

Men jag kanske missförstår hur du äter.

Vattenskugga
2

Jag har full förståelse att du inte kan öka till 1500 kalorier på en dag men om du tar hjäpl av de som du har runt dig, dina föräldrar och läkare och långsamt ökar ditt energiintag så kan du nå dit. När du äter ca 1200 kalorier per dag så har du nog börjat få mer energi och kan börja bygga upp muskler och ett gym kan säkert hjälpa dig att göra det på ett bra sätt. Innan du börjar träna så måste du givetvis ha börjat äta annars tror din kropp du svälter ännu mer och fortsätter med en metabolism på sparlåga.

[Pennylane1]
0

# 29 är man vegan får man väl göra det bästa av situationen!

[tick]
0

#31, visst. Min främsta poäng var i alla fall avsedd att vara att det kan vara ett stort problem att basera sitt fettintag på omega-6-rika vegfetter när man äter så mycket fett som man gör på LCHF. Jag skulle nog försökt använda kokosfett så mycket som möjligt, kompletterat med lite avokado och nötter, skippat margarin mm helt, försökt basera proteinintaget på annat än (ofermenterad) soja, varit superstrikt med spannmål.

[Pennylane1]
0

nu vet vi väl inte om kryddsmöret är gjort på margarin heller?

Adeon
0

#32 jaja, det var inte det som var problemet. Men tack för omtanken, jättesött.

Tänkte som sagt käka idag, men så blev det inte. Jävla hjärnspöken, blir bara värre och värre känns det som. Imorgon SKA jag äta.

[tick]
0

#33, därav min undran, och efterföljande motivering.

#34, hoppas det går bra, lycka till!

Ligonskrutt
0

Eftersom jag vet så lite om ätstörningar så kan jag inte ge råd. Men kanske finns det någon annan som vet, eller någon på ätstörningarifokus som är insatt i hur man kan hantera hungerslöshet. Detta är verkligen inte lchf-vänligt men jag funderar lite ifall skonkost, alltså sånt man äter när man har varit magsjuk o så kan vara bra för att inte kräkas osv, banan, blåbärssoppa osv? kanske en jättedålig ide, jag vet inte.

Tror inte du ska överdriva med fettet iaf tills magen har vant sig.  Kanske har någon tips under "vi som har mag/tarm-besvär" på lchf-mat som är lätt för en skadad mage att få i sig. Ta hjälp av de runt omkring dig, din familj. Hoppas att det ska gå bra för dig!

Jennix
0

Jag tror den bästa metoden för dig är att äta små måltider och ofta. Då får du näring och kroppen vänjer sig vid maten, du slipper bli hungrig och illamående.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!