Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2016 ggr
jessikan
0

Omega 3 ägg eller Eko ägg?

Vilket är bäst för hälsan?

Jag äter i ägg till frukost typs alla dar i veckan. För det mesta blir det lax eller makrill till. Ibland skulle man vilja ha lite bacon, korv eller skinka till, men det är ju "trams" i alla, dvs E250 och diverse stabiliserings "ämnen"

Vad ska jag äta?

Sindri
0

Många äter rester från middagen dagen innan. Kött, fisk eller kyckling går lika bra. Man kan variera med kokt, stekt ägg eller äggröra.

Ibland får jag en "taco-period", då gör jag jättelass med tacofärs (egen krydda, inga E-ämnen), fryser in i burkar och tar fram till frukost. Ostgratinerar i mikron och gör äggröra till.

Att äta två ägg istället för kött till går också bra. Eller göra omelett med förberedd fyllning. Ost, svamp, skink…….

Som omväxling kokospannkakor, kanske lyxa med lite vispad grädde till om man klarar det. Mango är gudomligt gott till, om man äter frukt ibland. Finns fryst i bitar. Hallon, blåbär har mindre kh.

Det finns bl a en tråd som heter Frukosttips. Använd sökfunktionen.

dufva
0

E250 är säkert inte nyttigt men om man får i sig det nån gång i undantagsfall är det säkert inget som omedelbart tar livet av en Glad

Kravmärkt eller färskt kött är förstås bästa alternativ.

Egengravade fisk eller köttbitar är fina alternativ till charkvaror.

Bacon som blötläggs en stund innan man steker det blir av med mycket e250

JohanKarl
0

För att svara på frågan i rubriken - jag tror att omega3-äggen är bäst för dig, och de ekologiska är bäst för hönorna. Jag kan ha fel.

MimLan
0

Har för mig det funnits trådar om det här, och att utfallet var att ekoägg innehåller mer o3 än berikade vanliga.

JohanKarl
0

Kan tänka mig att eko-ägg innehåller mer mineraler/mikronutrienter över lag, men att o3-ägg har bra o3/o6-balans. Bäst är förstås äkta lantägg - men så attans svåra att få tag på.