Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1619 ggr
yvonnel
0

DNA-banta

DNA- banta, TV4 Efter 10 med Malou von Sievers idag fredag den 18/11

Det är en ny bok på väg som handlar om hur 2 kvinnliga journalister sökte information om dessa nya tester som numera finns att tillgå om man vill veta en massa varför - då också förstås om det är kolhydrater som helhet eller bara vissa av dem vi ska vakta oss för.

Det handlar alltså om att välja rätt bantningsmetod med utgångspunkt från individuella DNA-fakta.

Tyvärr så missade jag bokens titel men bokförlagen brukar ju annonsera och kanske tex Margareta eller annan Sajtvärd har större möjlighet att ta reda på det.

yvonnel
0

Hoppas det är fler som sett/hört om detta, jag såg inte hela programinslaget.

mingela
1

Jag såg inslaget och jag tyckte det lät så intressant så jag faktiskt skulle vilja prova själv, att göra ett DNA-test alltså. Boken heter Vikten av gener och är skriven av Bojs och Bratt. Kanske är det så att det kan vara svaret på varför många av oss inte går ner med LCHF även om vi får andra hälsoeffekter.

Gjorde en googlesökning och hittade en sida för DNA-tester i Sverige. Tyvärr kostade de tester jag ville göra (dvs alla) tillsammans 3 700 kr. Man kunde dock välja vilka tester man ville göra.

keja01
0

DNA-test i sig ger ju bara en lång bokstavskod. Svårare är att veta vad det påverkar i kroppen. Då behövs antagligen studier där man gör DNA-test på många personer och försöker hitta samband med personernas egenskaper med statistik. Det är inte lätt därför att bara en del gener styr direkt en egenskap, som till exempel ögonfärg. De flesta gener styr på ett mer komplicerat sätt.

[Pennylane1]
0

ännu lite hokus-pokus gissar jag… hur tror ni att man har tagit reda på sin DNA-profil genom årtusendena?

gun92884
0

En svensk expat som bor och jobbar for EU i Bryssel använde sig av min adress för att göra en DNAprofil eftersom det inte gick att göras där … svaret var detsamma som vilken okunnig dietist som helst … mer grönsaker och frukt, mycket motion, litet fett etc.., etc..,

dufva
0

TRor det bara är ytterligare ett sätt att lura tillbaka oss i "fållan" igen

Dvs äta mer långsamma kolhydrater och motionera mera Glad