Nu är det jul igen.
Hej på er. Återigen det här med julen.
Skrev ett inlägg här för ett tag sedan ang. glögg. Fick många tips på det, tackar.
Det här med julmaten då! Det är klart att man kan fixa ett julbord som fungerar fin fint för LCHF. Dock kanske det är många med mig som inte kommer laga någon julmat; utan kommer äta den hos andra. Så frågan är vad ska man äta, äta måttligt, inte äta alls.
Jag tänker följande:
Okejlista
- Skinka
- Köttbullar (kanske)
- Ost
- Grönkål
- Pressylta
- Rökt lax
- Brysselkål
Vad tror ni?
Hjälp till att fylla på listan med kommentarer.

Lite sill, prinskorv, ägg. Jag gjorde Janzons på lchf vis förra året. Blev jätte bra. Tog kålrabbi istället för potatis.
också tänkt på detta och kommit fram till att jag i princip inte kan äta någonting, vi har finskt julbord med kålrotslåda med ströbröd och andra kolhydrater likaså i morotslåda, leverlåda och potatis låda. Det jag kan äta i jul är skinka och ägg. Sillen innehåller väl massor med socker, prinskorven är fullspäckad med socker väl?
#2 Kokt kålrot har enligt Fineli 4,67 kolhydrater/100 g. Har ett recept från boken Pellingin joulu, där man bara tillsätter grädde, ägg och kryddor. Som ströbröd används mandelmjöl. Jag tänker göra det.
Prinskorvarna har väl inte mer socker än knackkorv om den är finsk alltså. Det finns saltsill utan socker. Men de de övriga lådorna brukar jag bara smaka på.
Revbenspjäll vi äter norska med svålen på toppen mums!
Lax
kokostoppar
ska testa att göra saffrans oppsies som jag såg hos Monique!
Här blir det nog rättikagratäng, till de av oss som inte äter potatisgratäng. Det brukar bli potatisgratäng istället för Jansson, eftersom det är få av oss som brukatr träffar som äter det… Vad gäller färdiggköpt sill så är det väl "blasket" runtomkring som innehåller de flesta av kolhydraterna, även om en del förstås går in i sillen. Men eftersom jag inte äter sill så behöver jag personligen inte bekymra mig… 

Vi gör alltid ett vegetariskt julbord också + vanligt.
Okey på mitt bord i år blir:
Skinkan
Kalvsylta
Prinskorv
Ostar
Revbensspjäll
Broccoligratäng
Inlagda kronärtskockshjärtan
Min Philadelfiatårta
Ägghalvor med majonäs och räkor
Rökt lax
Så jag blir nog mätt
Lite LCHF julgodis ska jag också göra. Det är ju bara jul en gång/år så det tänker jag unna mig. ex någon ischoklad eller nåt. Ev en saffranskaka LCHF-style.
Då känns glöggen mer svår. Det blir nog min fallgrop
jag vill absolut inte
avstå kålrotslådan, gör själv enl. # 3 blir superdupergott!
Äter lite Jansson, riktig, också…
samt allt som är helt ok… finns ju massor… tar nog en snutt värmlandskorv också fast det inte är speciellt OK.
Gör egen rödkål med sukrin och lite äpple till en stor sats.
Här kommer det nog inte bli några problem. 
Detta är vad jag kommer äta från julbordet:
Julskinka
Hemlagade köttbullar
Revbensspjäll
Prinskorv (ytterst lite, om ens något då jag inte är överförtjust i det)
Hemlagad kycklingaladåb (Mums!)
Ägg toppat med räkor/majonäs
Gravad lax
Det svåra kommer för mig vara att inte äta rödbetssallad. Älskar verkligen rödbetssallad och äter det till allt på julbordet.
Det är inte direkt någon kolhydratsbomb, men det blir lätt mycket om man ska ha det till allt man äter.
Vi kommer äta julbordet på restaurang i år. Som vanligt avstår jag bröd och potatis men äter i övrigt av det mesta. En dag om året är det skönt att låta bli att analysera matens innehåll tycker jag. Sen är det mesta helt ok. Vad jag inte kan vara utan är rödkål som lagas med socker samt sillinläggningar.
Jag upplever nog inte att julen kommer att bli några problem. Det blir vår första jul med LCHF. Det enda är den berömda kålrotslådan. Inte heller jag tänker avstå den. Gör ungefär som #3 fast i min låda är det också sirap… Så gjorde alltid mamma och så gör jag.
Det jag kanske kanske skulle sakna är Jansson. Tycker inte rättikagratäng är någon höjdare och säkert inte bättre med ansjovis i. Hmmm…
"Revbenspjäll vi äter norska med svålen på" Var får man tag på sådana spjäll i Sverige? Har aldrig hört talas om det förut.
Blir faktiskt glad när jag tänker på hur lite krångel det blir med just julmaten! Känns som att man kan äta allting, istället för det vanliga tjafset som blir om min kost så fort jag är bortbjuden. Ingen som hackar på mig och säger "men ska du verkligen äta sådär?". Ingen som kommer känna sig stött av att jag väljer bort så mycket av maten, för tallriken kommer ju vara fullproppad med mat! Jag tar även med egen rättikagratäng och extra ägg att koka, så är allt frid och fröjd. Julgodiset är inga större problem, bara jag har min ost;-) Funderar dock över en sak som känns jobbig. Blir min första jul med Lchf i år, och innan har det varit lite sådär, ingen jul utan VÖRTBRÖDET! Det är ju så vansinnigt gott. Lchf-bröd med vört..kryddor kanske?
har lagt in nåt sånt recept har jag för mig…
ja just det
Jag äter min jansson, gör en liten form. (Hellre inget än med rättika, det är något helt annat och kan inte ersätta jansson alls, enligt mina smaklökar.) Och jag tänker köpa bröd. Dock inte vört (mest för att jag aldrig hittat något riktigt bra), utan skånsk kavring.
I övrigt är det ju som vanligt - skinka, köttbullar, prinskorv, sill och ägg. Ibland vill jag ha brunkål, men i år tycker jag det får räcka med jansson.
Det blir knasig mage några dagar, däst känsla också. Men det kan jag leva med.

Jag får alltid en klutt hemgjort Istersmör av en bekant till julknäcket. Undrar hur jag ska njuta av det i år……..uan knäcket menar jag?

… julaftonsmat lär det inte bli någon, jag flyger till Sydfrankrike på juldagen … min mage kommer att vägra helt eftersom jag INTE tycker om att flyga … på juldagen blir det ett jätteglas vitt vin för att dämpa paniken 
Jag brukar göra "kalasägg" som är så vansinnigt goda. Hårdkoka 6 ägg och kyl. Skala och dela på längden och peta ur äggulorna med en sked ner i en bunke. I med en burk röd stenbitsrom, 1 msk crème fraîche, lite finhackad dill och citron, salt och peppar. Mosa runt tills det blir en krämig fast smet. I med allt i en fryspåse och klipp av ett litet hörn, spritsa sen en klutt i varje ägghalva. På med en dillkvist eller en räka eller laxbit. VANSINNIGT gott och mycket roligare än bara "ägghalvor med majo" som jag tycker förlorat festmatfaktorn lite sen man började med lchf. Men det är ju så klart bara vad jag tycker. :)
det enda avsteg jag gör på julafton är just en äkta janson på potatis.
Annars vimlar det väl av massa mat som går å äta.
Tillåtna Julgotter gör jag också som tryfflar och fudge mm
En jultårta lär det också bli :) allt bakat enligt lchf 
#15 kanske baka mitt sesamknäcke och ta i kryddor?
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
I år blir det enkelt, bara skinka och ägghalvor, det och janssons är det jag äter av julmat och den går bort i år. Kanske ska jag köpa mej någon god ost i stället.
Jag håller faktiskt med dig om det, jag har prövat rättika och tycker inte heller att det kan ersätta potatis, varken till Janssons eller potatisgratäng. Hellre då avstå. Rättika kan man ju äta istället för potatis men inte använda istället för i vissa speciella potatisrätter.
Köttbullar, skinka, lax, prinskorv, rökt korv, sill (utan spad, avsköljd),ansjovis med kokta ägg är ljuvligt, den som gillar lutfisk kan ju få sitt lystmäte, det finns ju överallt.
Om jag får tag på det så ska jag inte avstå från äkta skånsk kavring, stenugnsbakad, så det så.