Alzeimers av nitrit/nitrat
Hej läser om Mary Newport vars man har blivit lite bättre i sin Alzeimers av kokosfett. Men det som skrämde mig var att hon påstår att nitrit/nitrat som finns i bacon korv skinka mm kan ge Alzeimers . Detta var för mig nytt. Man ska kanske sluta äta bacon till frukost?

Jo, det stämmer att misstankar om samband finns
Tyvärr finns natriumnitrit i nästan alla charkvaror E250 står det i innehållsförteckningen
I kravmärkta produkter är det förbjudet och i färska och frysta produkter finns det nästan aldrig.
Som alltid är det bättre att välja så oprocessad mat som möjligt
Det finns not rätt många skäl till att inte äta bacon dagligen.
Jag köper stora paket på mer än 1 kg hos Willy´s, delar upp i påsar och fryser, när jag sedan tar fram kvällen innan så håller jag på lite vatten som lakar ur under natten, både saltet och nitritet. Smakar faktiskt bättre.
Men jag äter ändå inte bacon varje dag nuförtiden, jag har tröttnat, den första tiden varje dag i den härliga känslan att det var tillåtet fast det var så fett.
sen kom den härliga känslan av fett som drippar ner från fläkten och sen kom den härliga känslan av att inte behöva ata det var morgon 
Färskt stekt sidfläsk och ägg är både nyttigare och godare till frukost.

#5 Håller med! Jag har för länge sen gått över till färskt sidfläsk - mycket godare!
Jag steker också färskt sidfläsk och ägg varje morgon och har inte blivit trött på det på ett år.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Intervju med forskaren som anser sig funnit belägg för kopplingen nitrit och Alzheimers (via diabetes och insulinresistens).

… detta kandes till redan 2009:
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/07/090705215239.htm
#1 I SCANs ekologiska bacon finns det i allafall E 250…
Tack för era svar. Det blir sidfläsk för mig :). Bara ren mat är det bästa.

Jaså, det finns i ekologiskt men är produkten även kravmärkt?

Scans ekologiska bacon är inte Kravmärkt.
Var får man tag på sidfläsk utan nitrit? Var på ICA Maxi idag men där innehöll allt sidfläsk nitrit…
Det kan man bara få tag i om man köper färsk sidfläsk de saltade finns det nitrit i.
Jaha, och var får man tag på det?
Färskt sidfläsk har jag sett ibland i min vanliga Icaaffär, i likadana förpackningar som köttfärs, fläskkotletter och liknande brukar säljas i från Scan- och har de det i lilla Lindesberg så borde det gå att få tag på på fler ställen.
ja det finns då och då här med.
Tack! Får hålla ögonen öppna!