LCHF och Epilepsi
Hej pa er!
Intressant nyhet nedan. Jag har hört det innan, att en ketogen diet använts i ca 100 ar mot epilepsi. Jag hade epilepsi som barn (11 - 15 ars alder) Synd att jag inte fick lära mig det redan da… Da hade mitt liv kanske sett helt annorlunda ut! Hittade detta pa GI Viktkolls nyhetssida som jag läser ibland. Här star det GI men egentligen menas ju deras fas 1, eller LCHF som vi lever enligt nu, med tanke pa det laga kolhydratinnehallet och höga fettandelen. Alltsa är det nog bra för att förhindra eventuella aterfall!
GI kan hjälpa epileptiker (1feb)
Vuxna epileptiker som misslyckats med andra behandlingar kan reducera sitt antal anfall genom att följa en GI-diet, visar en amerikansk forskarrapport.
Redan tidigare har det visat sig att barn kunnat reducera sina epileptiska anfall med hjälp av en diet låg på kolhydrater och rik på protein och nu har den även visat sig fungera för vuxna.
Det här är glädjande nyheter för många vuxna som inte har lyckats med sin medicinering och som har mycket svåra anfall.
Studien gjordes på ett trettiotal vuxna som hade misslyckats med sin medicinering och som hade cirka tio anfall i veckan.
Testgruppen fick äta 15 gram kolhydrater per dag. De fick äta hur mycket de ville av ägg, kött, oljor och tjock grädde och proteindrinkar utan kolhydrater.
Det fungerade bra på patienterna, men tyvärr var ungefär 30 procent av dem inte uthålliga nog utan stoppade sin kolhydratsnåla diet för att det tyckte det var för tufft.
För dem som fortsatte i tre månader blev anfallen halverade.
Fjorton av patienterna valde att fortsätta dieten efter att försöket var över.
Källa: Meltwater News
Ta hand om er :)

Ska sprida vidare, känner några som kanske får nytta av det. Tack.
Hm de "fick lov" att äta så mycket kött och fett osv men jag undrar hur många som faktiskt åt så mycket som de behövde? Risk att det blir en svältningskur om man inte äter nog med fett som ju alla här förstår men det hade kanske kunnat förklara varför de tyckte att "det var för tufft"

#2 Ja du har säkert rätt, tror inte heller att det var helt "LCHF-riktigt" gjort! Synd, men positivt med de resultaten! Da kanske fler börjar kolla upp at vart hall :)
Ketogena dieter är ju vad dom använde för att behandla epsilepsi under första halvan av 1900-talet. Sedan när fettskrämdheten sattes in så slutade man med det och satte in mediciner istället.
http://www.bjorklundnutrition.net/2011/08/first-do-no-harm/#comment-218
Ovanstående är länk till en film som jag tycker är sevärd för alla med intresse för epilepsi och ketogen kost. Se den. Huvudrollen spelas av Meryl Streep. Den har några år på nacken men vad gör det…..