Operera mera?
Såg just ett inslag på Aktuellt om magsäcksoperationer Där stod en magstympare (kirurg) och hånskrattade när han svarade att en operation var den enda bestående viktminskningsmetoden vid kraftig fetma. Han tyckte att det borde göras 10 000 operationer per år. Han lär ju få behålla sitt jobb iaf och kan säkert jobba en massa övertid och få höjd lön.
Aktuellts progamledare frågade sin gäst "Kan man inte bara sluta äta fett istället" och gästen (själv opererad) svarade med att med "vanlig" bantning kan man uppnå högst 10% bestående viktminskning och att det är bara operation som fungerar.
En operation kostar 100 000 kr men gästen sa att samhället istället slapp betala för för tidig död (?), diabetsvård och minskade hjärtinfarkter. Kamrater! Vi har en lång väg kvar men vi fortsätter att sprida vårt budskap!
Är det någon med magsäcksoperationserfarenheter som har synpunkter i ämnet?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Näe, men jag såg inslaget och blev både upprörd och uppgiven
Jag läste på textTV i morse. De flesta som opereras har ett BMI ca 41. Jag hade 39 när jag var som tjockast, och gick ner i vikt.
Efter operationen går det flesta ner så mycket att BMI hamnar i genomsnitt kring 31. Det är fortfarande fetma. Kallar de detta succe.
Snacket om bestående viktminskning tror jag inte heller på, det är många som går upp igen och får massa andra problem.
Om man har BMI 39 som jag hade har man en stor övervikt men det går att gå ner dessa kilon. Jag vägde över 100 kg till mina 164 cm. Det finns bild på mig i fotoalbumet. Jag skulle aldrig låtit dem skära i mig.
Mervi - vad du är duktig! Jag var inne och tittade i ditt fotoalbum och vilken viktresa du gjort!
En eloge till dig!
Tack!!!

Bisarr reklam för magstympningen!
Jo men det är väl så att när en l ä k a r e säger någonting så är det sant och det är bara att lyda. Det har ju många av oss erfarenhet av… eller inte! De enda som var sunt skeptiska var De överviktigas förbund men jag vet inte om deras inställning till LCHF. Jag har ställt frågan tidigare men inte fått något svar.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag har opererat magsäcken..gjorde op -99…gick ner 37.5 kg på kort tid…som jag sedan gick upp igen + 5 kg….började gå ner 2004 igen och har sen dess gått ner 52 kg…började med LCHF för 8 veckor sedan och gick ner 7,5 kg väldigt fort…så om jag vetat om den här kosten -99…då hade jag aldrig gjort operationen…det finns även baksidor av ett sånt ingrepp…

Vad bedrövligt när läkare pushar för stympning!
Överhuvudtaget tycker jag att det verkar som om läkarna "stympar" (med mediciner och operationer) symptomet istället för att bota. Man tar inte reda på den bakomliggande orsaken.
Det är lättare att skriva ut mediciner istället för att ta reda på hur och varför personen är sjuk.
Sorry Doc_, nu drar jag alla läkare över en kam; givetvis är inte alla sådana!

Skolmedicin bygger främst på att behandla symptomen på en sjukdom, det är ju så läkemedelsindustrin får sina pengar. Iallafall min åsikt….hoppas inte nån läkare tar illa upp för detta för det är nog knappast läkarnas fel.
det är kriminellt vad de gör, man börde pröva alla möjliga behandlingar innan operation och de vägrar pröva med LCHF fast alla som jobbar med övervikt är säkert medvetna om denna metod!