Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1866 ggr
kaoskatt
0

Utan socker..

Ojojoj. Undrar vad jag har gett mig in på. Är idag på dag 4 utan socker eller sötningsmedel. Hade igår och hela natten världens ondaste huvudvärk jag nånsin haft. Men jag vet att det kommer att vara en kamp i början.Men att ha levt med coca cola sen barnsben är det verkligen dax.

Men nu till detta. Vad ÅT ni i början när ni slutade med socker? Alltså de första dagarna. Och även nått drickbart som är gott att dricka. Vatten/smaksatt vatten ska man ju dricka. Men om man är sugen på något annat med smak ?

:)

Vattenskugga
0

Mina första veckor frossade jag i brieost, bacon som jag knaperstekt och tog en bit av då och då och när suget var som värst åt jag lite hallon med mycket vispad grädde. Dricka var svårare men drack kaffe med gräde i förutom vatten. De dagar som var svårast dag 3 och 4 var jag ibland så mätt att jag mådde illa men det hjälpte suget lite. Efter dag 5 blev det för varje dag som gick lättare och efter 2 veckor var sötsuget borta. Lycka till

Phille03
0

Jag åt som restan av familjen, men plockade bort pastan/riset/potatisen, tror dock att jag åt lite för mkt grönsaker samt för lite fett (fettskrämd som man var).

Åt ofta o lite, nu äter jag mera sällan fast mera.

Dricker vatten samt kaffe/thé med kokosfett. Kokosfettet började jag med efter 1 år med LCHF. På detta sätt får jag i mig mera fett samt mindre kolhydrater.

Minorca
0

Förutom brieost de första par veckorna åt jag lite nötter och mandlar. Föra att ha något gav tuggmotstånd.

MimLan
0

Jag åt mat, mycket mat. Till varje måltid. Tog bara bort ris/pasta/potatis från rätterna.

Allra första rätten var fläskfilé gratinerad med grädde+gräddädel och tomat.

Snacks kändes för mig som något jag fick vänta med tills jag var helt inkörd, både fysiskt och mentalt.

Vyer
0

Det som fungerade för mig var att äta strikt (under fem gram kolhydrater om dagen) och dricka mycket vatten. Jag hade inga större abstinensbesvär trots att jag tidigare ätit godis och druckigt läsk flera gånger i veckan.

Siggebus
0

Jag åt omeletter med bacon eller stekt sidfläsk, fläskkarré med beasås, ägg med majonäs, köttfärsbiffar med grädde i etc etc - alltså jag laddade på bra med feta saker vilket mycket effektivt mättade och höll det värsta sötsuget borta.

I början var jag mycket sugen på diverse "förbjudna" saker men då tvingade jag mig att bre en ost-"smörgås" eller två. Dvs en eller två tjocka skivor ost med bregott på - mums! :)

Beate
0

Dryck är inte så lätt, det är typ vatten som gäller. Men man kan ju variera det med att pressa i lime, citron eller lägga i gurkskivor. För min del blir det ett och annat glas vin till maten också. Ett tag hade jag dille på att göra smooties på yoghurt och bär. Varm choklad på kokosmjölk är inte så tokigt heller.

dufva
0

Tror dom flesta gör misstaget att inte äta nog med fett

Då har kroppen inget energi-alternativ för att täcka upp att kolhydraterna försvunnit

En annan sak många glömmer är att ordentligt ersätta vätskan som spolar ur kroppen de första dagarna Glad

AnneN
0

Första veckorna med lchf så frossade jag i stekt fläsk, ägg & bacon och drack litervis med vatten varje dag.

Drack jag för lite vatten kom huvudvärken snabbt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jennix
0

Drick och ät ordentligt! Går du hungrig så förvärras ofta suget efter socker och snabba kolhydrater.

Jag undvek allt som var det minsta sött och körde stenhårt på fakir, det var enda sättet för mig att bryta alla dåliga vanor och att få in nya. Massor av fett och kött altlså.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!