Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 16729 ggr
Gramps
18

Vad har hänt med smöret?

Sedan någon månad tillbaka skvätter smöret i stekpannan vid stekning, ungefär som vattendroppar i olja. Sak samma både med Arlas och Valios. Någon som vet orsak?

magma
0

Det tycker jag att smöret alltid har gjort, åtminstone i början av stekningen? Det slipper man däremot om man gör ghee av det, och gott är det också…Tungan ute

Inkanyezi
1

Jo, nog har det alltid funnits lite vatten i smör, och det kokar ju bort när man ska steka.

Sindri
0

Jag har också tidigare ställt frågan om vatten i smöret. När jag lärde mig laga mat fick jag höra att med olja så skvätter det i pannan, men inte med smör.
Nu tycker jag det bara blir värre och värre. Har övergätt till Arlas ekologiska smör och tycker faktiskt det stänker mycket mer än det vanliga. Vad gör dom med smöret? Smör är ju 80% fett så lite vatten kan de nog trycka i.

Skall prova att använda bara kokosfett nästa gång coh se hur det beter sig.

Inkanyezi
2

Det har allti funnits vatten i smör. Dels går inte all kärnmjölk ur vid kärningen, men dessutom tvättas smöret med rent vatten innan det pressas till paket, och en del av vattnet finns med i smöret.

Om man vill ha smörfettet utan vatten kan man hetta upp det tills vattnet har kokat bort, och då har man "smörolja" eller "ghee", som är den vanliga benämningen. Ghee är genomskinligt när det har stelnat, till skillnad från smör. Det har också lite annorlunda mjuk- och smältpunkt. Eftersom ghee inte innehåller vatten, har det längre hållbarhet än smör och härsknar inte lika lätt.

Det är vattnet i smöret som gör att det kan härskna; härskningen är en kemisk förening av vatten med fettet.

Wildrat
0

#4 Det är proteinet i smöret som härsknar. Men det tar man bort när man gör ghee. Det är det som är grumlet i botten på kastrullen.

Ghee är ren smörolja, vatten och proteinfritt.

WilliamJ
0

Jag har också märkt skillnad den senaste månaden. Kanske får dom sälja så mycket smör nuförtiden att det inte räcker till..och så spär dom ut dom lite extra i tron att vi inte ska märka något;-)

[Pennylane1]
0

har inte märkt nåt, och har mycket svårt att tro att de skulle manipulera smöret faktiskt, men det var väl ett skämt?

Gramps
0

#6 Ja vem vet ;)

Kanske nytt "recept" på smör som gäller nu för att bättre kunna hantera efterfrågan/produktion/pris?

Oavsett orsak har jag i alla fall märkt skillnad, vid stekning. Tack för tips.

gun92884
0

Nar jag forfarande bodde i Europa hade de stora smorlager nastan i Belgien eftersom de inte kunde bli av med det. I Frankrike introducerade de extra koncentrerat smor, Plugras, for att fa ner lagret en bit. Kan inte tanka mig att de har rubbat mycket pa lagret annu eftersom fettskramdheten fortfarande ar alive and well :0(

I Frankrike kan man kopa smor lost pa marknaden. De forvaras i stora krukor och ar forsaljaren arlig sa klappar han om det ordentligt innan han lagger det pa vagen. Trodde forst att det var for att det skulle se 'fint' ut, men nej, det ar for att fa ur mer vatten. De oarliga slanger bara pa en klump pa vagen …

Bilringar
0

Kan det vara så att det har hänt något med din stekpanna? Vår teflonpanna uppför sig lite olika beroende på vad vi har använt den till gången innan, trots att vi har diskat ur den. I bland skvätter det mer, ibland mindre. Och jo, den börjar vara sliten och då tycker jag det skvätter mer. Dags för ny panna snart.

Sindri
0

Jag kör med smör i gjutjärnspannor och grytor, samt i rostfritt av olika slag. Det skvätter något infernaliskt. Så här var det inte förut. Jag gick över till ekologiskt smör för ett par månader sedan. Tycker att det är än värre.

Gramps
0

Jag använder också gjutjärn, en Skeppshult som iofs är sisådär 15-20 år.

Kanske finns någon representant för Arla, Valio eller Skeppshult här som vet orsaken till skvättandet (det skjuter ordentligt)?

yvonnel
0

Det måste vara vattnet som är kvar efter tvätten, kanske man inte trycker ut lika mycket som förr.

Glöm inte att köpa rätt grädde, ni vet den utan kerriganan. Kolla ingred.

Internettan
0

#5:

Jag har aldrig hört talas om att protein härsknar. Är du verkligen säker?

Härskning är nedbrytning av fetter till mindre beståndsdelar som i regel är ganska illaluktande och illasmakande. De matvaror som härsknar är främst livsmedel som är rika på fett. Man skiljer mellan oxidativ härskning och hydrolytisk härskning.

Vid oxidativ härskning krävs närvaro av syre. Värme påskyndar förloppet. Oxidativ härskning av livsmedel förebygges genom sval förvaring och kan förhindras bland annat genom tillsats av antioxidanter.

Vid hydrolytisk härskning bryts fettet ned, ofta genom inverkan av lipaser, till fria fettsyror och glycerol. Denna härskning kan ge upphov till illaluktande ämnen om fetterna som bryts ned är uppbyggda av korta fettsyror som till exempel smörsyra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskning

"Every point of view is a view from a point."

Wildrat
0

#14 Jag skrev fel. Möglar ska det vara, eller iaf blir dåligt. Vatten påverkas inte, däremot påverkar det annat. Det som ger smöret dess begränsade hållbarhet är proteinet. (Jag tänkte på efteråt att härsknar blir fel ord men jag orkade inte ändra)

Men gör man ghee så får man bort både vatten och protein så blir fettet rent och håller länge. Eftersom det är mycket mättade fetter borde ghee hålla åtminstone ett halvår (kokosfett håller två år i rumstemperatur).

Internettan
0

Okej, då är jag med!

skogs-tolva
0

Senaste inköpet av smör var Arlas normalsaltade eftersom det tillfälligtvis var billigare än Valios som jag annars köper och Arlas skvätter inte - det exploderar i stekpannan! Detta har jag aldrig tidigare varit med om…

MissMullig
0

Samma fenomen har jag vanliga smöret hoppar och sketter så klicken nästan far ur.

Skummt har aldtig gjort så förr

Internettan
0

Jag köper alltid Arlas extrasaltade smör - och det skvätter inte nåt särskilt.

Däremot brukade alltid kokosfett (silverpaketet) skvätta när jag stekte i det förut. Likaså skvätter ju fläsk gärna. Är det vatten i dessa varor som skvätter eller finns det något annat gemensamt hos skvättande fetter?

skogs-tolva
0

Nja, jag tror vatten är orsaken. Jag har aldrig haft problem med skvätteri heller varken på Valios eller Arlas smör innan, bara denna gång… När Arlas smör var på lågpris. Willys köper ju ofta in billiga partier som är billiga av olika orsaker, vem vet, just den här batchen kanske var misslyckad Tungan ute i tillverkningen….

musqot
4

Har tänkt på den här tråden varje morgon när jag steker mina ägg och måste ta skydd när det stänker och skvätter över hela spisen och ner på golvet.

Fenomenet upplevde jag aldrig före LCHF. Men igår kom jag på vad det beror på, för mig i alla fall!

Under LCHF-tiden tar jag så mycket smör i stekpannan så att maten simmar i fettet. Smöret, eller vattnet i det, sprätter iväg. Förut stekte jag i kanske en halv matsked smör.

Och igår testade jag att steka äggen i en pytteliten smörklick. Och smöret stannade kvar i stekpannan!

Nu lägger jag några stora klickar smör som får smälta ner på äggen när de är klara istället. Mycket godare och säkert nyttigare än det bruna steksmöret som jag alltid hällde över äggen när de låg på tallriken.

Lisabet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag steker inte mycket, och aldrig i smör, men jag har ett stekskydd som fångar upp stänket.

elin28
0

Jag upplever samma sak, det stänker så mycket. Men som ni skrev, ekologiskt smör går bäst!

En gång skulle jag steka i Bregott, jag fick ducka;)

Undrar om det stänker om Margarin?

Sindri
0

Under smörbristen i höstas fick jag anledning att prova Skånmejeriers smör och det stänkte inte alls, hur mycket jag än tog i pannan. Har tidigare kört Arlas ekologiska.