Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2782 ggr
gun92884
0

Låg IQ = mer fetma?

En ny variant pa en myth … och den har ursprung i Sverige:

http://health.msn.com/healthy-living/articlepage.aspx?cp-documentid=100281940

LatMask
0

Haha, den var bra! Fast feta personer har alltid kallats dumma, eller hur?

En liten grej bara, det står att IQ-test är obligatoriska i Sverige. Det är de inte. Däremot fick killar som skulle göra lumpen göra ett IQ-test.

yvonnel
0

Som vanligt så gäller undersökningsmaterial/resultat bara män. Även om just detta mest verkar vara en påhittad groda.

gun92884
0

Ja, det verkar ju nastan vara Aprilskamt … om man inte ser att det ska framforas (som sanning?) pa en hjart/karlkonferens i Miami Rynkar på näsan

goliath
1

Är det inte så att dåligt kosthåll och liten fysisk aktivitet och låg socioekonomisk status hänger ihop? Och därför är övervikt större i denna gruppen? Och är det inte så att denna gruppen är lägre utbildad? Om denna gruppen är lägre utbildad presterar den antagligen lägre på standardiserade iq-test.

Utifrån detta kan man säkert se statisktiska samband mellan vikt och iq. Men det säger ju ingenting om kausalitet.

yvonnel
0

Det beror nog ganska mkt på vad som anses vara fysisk aktivitet. Den som har lägre än akademisk utbildning har ju ganska ofta ett mer fysiskt krävande jobb.

Att sitta bakom ett skrivbord är ju inte särskilt krävande fysiskt, särskilt om man äter tillräckligt med smör eller annat mättat bra fett för att försörja hjärnans vindlande aktivitet.

gun92884
0

Jag har pratat mig hes om hur lag socioekonomisk status och daligt kosthall gar hand-in-hand speciellt har i Staterna nar folk sager sa glibly att det ar bara att kopa battre mat etc.., Nar vartenda ore maste hittas och vaktas sa ar matsedeln hos Mac sa mycket mer lockande och atkomlig an ecoagg och kyckling, eftersom man kan fa bukfylla for under $1 sa att barnen inte grater av hunger.

Jag haller daremot inte med om att intelligens nodvandigtvis dyker pa grund av lag socioekonomisk uppvaxt … om det inte redan ar drug use, alkoholism och undernardhet under grossess forstas, men da ar vi ju inne pa na't annat … det ar stor skillnad pa innate intelligens och vad som gors med den … skolgang och utbildning bygger ju vidare pa vad som redan existerar …

goliath
0

#5,

Ja fysiskt aktivitet är relativt. föreslår att vi glömmer den. Vi kan hellre säga att den låga socioekonomiska gruppen har mindre intresse av hälsa och kosthåll. De är i större grad rökare, använder mer alkohol och är fetare.

#6,

Jag föreslog att folk i en lågsocioekonomisk grupp tenderar att prestera sämre på ett standardiserat iq-test. Detta betyder på inget vis att folk i dessa områden föds dumma eller är dummare.

Det underlättar väldigt för läsaren om du använder svenska å, ä och ö. Jag skriver inte på svenskt tangentbord. Om du trycker på tangenten ¨ (brukar vara till vänster om entertangenten) efterföljt av o eller a så blir det ö och ä..

Lisabet
0

Intelligenskvot är det man får på intelligenstest. Jag kan inte tänka mig att skolgång och utbildning och kultur inte har betydelse för hur bra man svarar på testet.

kaisakavat
0

Jaa. Verkligen seriös forskning, hehe.. Tungan ute

Feta personer andas. Alltså blir man fet av att andas.

Seriöst: Sämre socioekonomiska förhållanden, lägre utbildningsgrad, e t c hänger ju ofta ihop. Olika uppväxtförhållanden ger olika grad av intellektuell träning. Generellt sett.. undantag finns förstås.. Och när lägre grad av träning sammanfaller med sämre möjligheter till inköp och tillagning av BRA MAT, både av rena penga-skäl, men kanske också av ork-skäl eller motivationsskäl - hårdare livsvillkor tär - så blir förstås resultatet sämre. Utifrån 'intelligenstestsynvikel'.

Det blir alltså jäkligt missvisande att göra samma test på människor som kommer från väldigt olika bakgrunder.

Man bör komma ihåg att intelligenstester inte mäter allt väsentligt här i världen.. De är som de är. Och de mäter definitivt inte människovärde.. vilket ni ju vet, men som inte alla verkar veta.

Intelligenstester.. kan vara ett jäkla otyg. Minns första gången jag stod inför ett sånt. Jag fattade verkligen INGENTING!!! Kände mig hur dum i huvet som helst och gick i åratal och trodde på det.. Numera scorar jag tämligen högt, trots min allerstädes närvarande och av neurologikunniga människor flera gånger dokumenterade Londonsmog i skallen.  Tungan ute

Slutsats: Samma person kan vara antingen dum i huvvet, ett absolut geni, eller 'bara' en vanlig människa, beroende på sammanhang.

Hehe..

Så jag ger nog inte så mkt för den där konferensen i Miami… Att de ens tar upp det!? Obestämd

gun92884
0

Nja, inte behöver man sitta och använda speciella tecken som inte ger ordentliga bokstäver, det finns ju keyboard shortcuts till äkta vara om man nu har lust att använda dem.  Jag ställer hellre om tangentbordet till svenskt, lätt gjort pa control panel Glad Det är ren lättja att jag har undvikit detta eftersom under 22+års computing och wordprocessing har jag inte använt svenskt tangentbord mer än sporadiskt och därför inte alltid hittar de tecken jag behöver, och därför måste ställa om till engelskt eller franskt mitt i en text.

Det finns olika intelligenstester men de som har nämnts här är av otyg eftersom de mäter utifrån inlärda kunskaper, istället for logisk resonemangsförmåga. Dessa standardized tests ses inte som särskilt tillförlitliga sedan år tillbaka. Senare års MENSAtester ar mest logikbaserad.

Inkanyezi
0

Nja; det finns ju ganska många variabler att ta hänsyn till innan man etiketterar någon slags spårbart orsakssamband. I artikeln kan man läsa det här:

• Healthy foods are often more expensive and harder to come by than unhealthy foods, he noted. Certain zip codes may also have more fast food restaurants, and fewer outdoor public spaces that are safe for activity. "This is a thought-provoking study that doesn't give us all the answers," Kopecky said.

Så visst finns någon form av samvariation, och det är ju ganska tydligt att om man inriktar sig på lite dyrare mat, dyrare råvaror, dyrare matställen, så får man också bättre mat. Det kan ju vara så himla enkelt som att det hänger ihop med hur mycket man har att röra sig med. Bukfulla med kolhydrater kostar ganska lite, oxfilé och lax är dyrare, liksom bearnaisesås och andra tillbehör som är lite lyxigare än ketchup.

Så att socioekonomiska faktorer inverkar tycker jag verkar solklart. Däremot tvivlar jag på att det skulle vara en produkt av att man förstår mindre eller har låg IQ. Det är ganska lätt att förstå att om man kan äta sig mätt för omkring en dollar på ett ställe och behöver omkring trettio dollar på ett annat ställe, så väljer man det första om man måste vända på slantarna.

För om man ser till vad alla kostråd presenterar som rätt mat, så är den ju som vi har sett ganska fettbildande, och att "äta rätt" eller "hälsosamt" enligt fördomarna som råder är inte optimalt för att inte bli fet. Också en högutbildad med hög IQ går lätt på den niten. Men om man har mycket pengar kan man satsa på att i första hand äta godare mat, och kanske också lyxigare, och då kan man i sig större andel nyttigheter.