LCHF och sjukhusmat
Jag har varit lchf:are i ca 3 månader och mår jättebra av det även om jag inte går ner i vikt så fort.
I mitten på november kommer jag att göra en operation av foten och blir alltså liggandes på sjukhus i några dagar. Hur gör man då, det lär väl inte finnas lchf-kost på sjukhus?
Dessutom får jag inte köra någon diet två veckor innan, men lchf är ju ingen diet. Kan jag fortsätta månntro som vanligt fram till operationsdags?
Självklart kommer jag att träffa en läkare inför operationen och kan fråga mera då men jag vill gärna veta lite redan nu.

Tror att du kan fortsätta med LCHF fram till operation. Det måste ju vara bättre ju friskare du är inför operationen, istället för att bryta ner kroppen med SLV-kost i 2 veckor innan.
Man ska kunna begära att få dropp (under operationen) som inte innehåller druvsocker, men det finns säkert andra på sajten som vet mer om det…
Jag vill minnas att någon har löst det under sjukhusvistelsen genom att ha med sig ett paket bregott, för att fetta upp maten lite. En burk kokosfett kan också vara bra.
Det har skrivits tidigare om sjukhusmat, prova att söka! 
"still lost in space and time"

Jag gjorde av med 1,25 kg medhavd brieost på 58 h sjukhusvård.
Sedan kan man beställa exempelvis sill och kokt ägg till frukost (men se upp så att inte frukosten äts av alla andra som vill slippa vällingen på morgonen!)
En del av maten är ätbar men den serveras i för små portioner, omkring 400 kcal/huvudmål med alla högkolhydrattillbehör.
Man kan begära önskekost men det brukar bara beviljas patienter som riskerar att dö snart.
Begär E-kost, Energiförstärkt kost, som är till för äldre och andra som riskerar undernäring. E-kosten har mellan 25-40 E% kolhydrater och mellan 35 och 50 E% fett. Så en maxad E-kost med 25 E% kolhydrater och 50 E% fett börjar närma sig en LCHF och så låter man bli att äta kolhydraterna men tar om resten så går det säkert bra.
Men glöm inte egen medhavd fettkälla som ost och smör
Jag är strikt LCHF:are sedan över ett år (minus 18 kg), sjuksköterska och nyopererad för gallsten. Min rekomendation: Gör det inte så svårt för dig! Alltså ät din LCHF-kost som vanligt fram till op. Du behöver inte redogöra för vad du ätit, vem gör det? Och det är ingen standardfråga från läkaren, utan det är om du själv tar upp det som det kan bli en diskussion utifrån vad läkaren anser om LCHF (och det skiftar). Du får inget "sockerdropp" under operationen! Du får en balanserad Ringerlösning (i princip salter och vatten). Jag vet inte vad folk får det här med "sockerdropp" som standard ifrån! Krångla inte till det för dig och börja tjata om specialkost osv om du inte skall ligga inne veckovis. Ät det du kan och har lust till efter operationen. Du behöver inte ha med några brieostar! Ligger du inne ett par tre dagar så äter du det på brickan som känns ok. Vi sabbar inte hela fettförbränningen/ketosen för all framtid eller dör med lite färre kalorier eller -håll i dig- en macka ett par dagar! Sätt igång med din strikta LCHF när du kommer hem igen och allt är frid och fröjd! Men vill du krångla till det för dig, så ta upp att du måste ha LCHF-kost med ortopeden, narkosen, uppvaknings- och avdelningspersonal!
Jag skulle nog köra LCHF fram till operationen och sedan äta det som finns, när jag kommer hem skulle jag köra LCHF igen. Jag är för bekväm för att orka krångla en massa.
Jag blir så glad av att höra enkla tips, som att jag sagt det själv!
Jag låg på sjukhus för en operation några år sedan (åt LCHF) och oj vad gott det var med bondomelett (med potatis och allt) då jag kom upp på avdelningen efter operationen. Det serverades standardfrukost två smörgåsar en med ost en med skinka och kaffe till frukost jag tog ena mackan med båda påläggen. Sen var det bara att åka hem och fortsätta äta "som vanligt".
Lycka till med din operation!
Jag har nyligen varit inlagd på SÖS (tryck över bröstet). det var för lite över en månad sedan. Jag försökte tala om hur jag äter , De sa att de följer livsmedelverkets riktlinjer, dvs mycket Grönsaker. Jag sa oxå att jag inte äter margarin. De tog fasteblodsocker som visade på 5,6 en aning högt tyckte jag. men de sa att det var bra eftersom det låg under 6. Maten tyckte jag var väldigt mager så jag kände mig inte riktigt mätt. Smaklös var den med. Det var skönt sen när jag blev utskriven.Och fick mer riktig mat.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
För de som är intresserade av dropp utan socker har jag just skrivit om det i den här tråden.
Tycker också det låter smidigare att äta maten som finns
där. Fast om du verkligen inte vill, tror du inte att du kan
göra i ordning små lunchlådor som de kanske kan förvara
åt dig i något kylskåp?
Varför inte säga att du mår dåligt av för mycket bröd, potatis, pasta, ris mm så du inte får halva tallriken med det.
Be om smör till, och poängtera att det ska vara smör gjord på grädde, inte det som månag tror är smör.
Jag hade inga problem att slippa brödet på sjukhuseet här i Spanien. Både läkare och sjukvårdare avr positivt nyfikna. Har aldrig varit med om att någon tagit illa upp på restauranger heller. Är man bara vänlig och glad går det mesta. Varför skulle det vara konstigare än att inte äta kött. Har aldrig hört en vegetarian vara ängslig för att framhålla hur de äter.
Varför ska vi gömma oss i buskarna vi som bara vill ha naturligt, nyttig mat?
#9 Jag provade det på BB i våras, var kvar 4 dygn efter förlossningen. Resultatet blev ungefär VLCD, med magert protein och råkostsallad. Jag fick 2 mål om dagen, där de plockat bort de största kolhydratkällorna, men inget tillagt fett. Kaloriberäkningen stod på följesedeln från centralköket, ca 225-250 kalorier per mål. Till en nyförlöst.
Min man fick springa ner på stan och handla cf och smör. Det enda positiva på avdelningen var att det fanns portionspaket med bregott till alla mackor som de räknade med att man skulle äta (tillsammans med nyponsoppa och kräm som det också fanns obegränsat av…)
Detta var på Akademiska sjukhuset i Uppsala, ett av Sveriges största universitetssjukhus, som inte har eget kök utan beställer alla måltider från centralkök i Västerås.
**Surface of Velvet
**Core of Steel