Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 2446 ggr
Colgatetjejen
6

Efter sex månader

För att inte kapa någon annans tråd skriver jag en egen. Längre version av mitt svar I den tråden:

Jag började äta lchf den 5 juni I år. Anledningen var att jag trodde jag hade näringsbrist för jag var trött och hungrig hela tiden.  Jag började med att plöja igenom Kostdoktorns blogg, tömde köket på mat(det enda som fick vara kvar var nötfärsen och havssaltet) sen åkte jag till mataffären.

Vad jag sen levde på månaden som kom var gräddomeletter med någon skinkröra, stekta ägg, mozzarella med olivolja, lamm och fetaost-biffar, överhuvudtaget mycket kött. Mitt I bärsäsongen så gick det också ner stora mängder med jordgubbar, hallon och blåbär, allt tillsammans med “extra thick double cream” Det är verkligen en gåva till engelsmännen!Sista juni flyttade jag hem till Sverige igen, hem till kök med fläkt – och där började bacon-frukostarna. I minst 1,5 månader åt jag två stekta ägg och ett paket bacon till frukost.

Så en dag mådde jag lite illa av tanken på bacon. Sen dess äter jag kokt mosat ägg med smör till frukost. I någon månad var det tre ägg, ibland fyra, nu räcker det gott och väl med två. Mängden smör är konstant, minst 50 gram.

Som dagens andra och normalt sista mål äter jag gärna någon typ av kött, gärna vilt med någon fet sås till.

Jag äter inte frukt alls, det är en befrielse att slippa det, bröd har jag ätit en gång under sex månader, - ost och korv-bord/vinkväll. Jag äter gärna sallad när det bjuds, på jobbet, hos vänner, på restaurang men det är inte något jag köper hem.

Under de dagar i månaden jag är väldigt godis/sötsugen äter jag några skedar jordnötssmör(då den söta versionen) eller kokostoppar med sukrin. Resten av månaden är detta så sött att tungan krullar sig i munnen.De få gångerna jag äter mellanmål, som faktiskt oftast bara är ett par tuggor så brukar det bli lite ost, ibland med smör på. Oftast bara kolsyrat vatten eller en kopp te.

Jag är en socker-junkie som ofta hellre ätit chips och godis istället för middag. Åt gärna vitt socker rent, eller kanderat socker när det fanns. Jag köpte lösgodis för minst 100 kr i månaden. Får jag nu välja mellan en påse godis, fruktsallad eller nygjort vitlöksbröd tar jag godis. Sen äter jag tills det är stopp.

Jag är 161 cm lång, 31 år gammal, och för sex månader sen vägde jag runt 70 kilo. Vet inte säkert för att jag då inte hade någon våg, men gamla mått från mina cambridge-kurer bekräftade vikten ungefärligt.  Jag var också väldigt känslig för laktos. De första 8 kilona försvann de första 6 veckorna, ”plufsigheten” försvann på bara några dagar.  Resten har tagit längre tid att gå ner, delvis för att det inte är många kilo det handlar om, men också för att vid strax runt 62-63 kg började jag trivas igen och slutade vara så strikt. Imorse vägde jag in mig på 57,2 kilo. Mitt höftmått har minskat med 14 cm, mina lår med 11, äntligen går jeansen inte sönder längre för att låren skaver mot varandra. Jag har ett hål kvar i mitt skärp, sen måste jag shoppa nytt.  Men framför allt så tål jag laktos igen! Min mage är tyst mätt och platt. Det är så underbart skönt att slippa det ständiga suget! Jag har lärt mig skillnaden på hunger och ev sug- är det mindre än 5 timmar sen jag åt sist kan det omöjligt vara hunger. Äter inte om jag inte är hungrig, ibland går det 5 timmar mellan måltiderna, ibland 18.

Under hela tiden(undantaget första månaden) så har jag druckit vin, drinkar,ett par latte i veckan,  ätit tårta och godis vid födelsedagar. På det hela taget varit mer frikostig med kolhydraterna vid speciella tillfällen.

Jag försökte äta kokosfett ett tag, men det funkade inte. Har det som hudkräm istället. Har aldrig gillat bearnaisesås, funkar på hamburgare men inte mycket mer. Smör, ost och creme fraiche är min melodi. Jag har aldrig räknat kalorier och tänker aldrig börja. Jag äter precis vad jag har lust med inom vissa yttre gränser, och har upptäckt att det är förvånansvärt sällan jag vill ha något sockerrikt. Både halvkilo lösgodis och mcdonalds har slunkit ner på en och samma dag, men min regel är att nästa dag fortsätter som vanligt. I min värld är vanligt = strikt lchf.

magma
0

Jag kan bara gratulera, både till att ha hittat ett sätt att äta som verkar passa dig, till att du numera verkar tåla laktos- och förstås till viktminskningen också. Grattis, verkligen bra jobbat! Skrattande

totten
0

Grattis! Inspirerande att läsa!

T1331
0

Ja som totten säger, inpsirerande!

Hur mycket har du tränat under tiden och hur stor har din sista måltid varit? Jag försöker också äta två ggr om dagen, idag gick det 12,5h mellan frukost och middag. Men jag har varit smått hungrig nu efter.

Jag har otroligt svårt för att få i mig fettet.

Colgatetjejen
3

Tack ska ni ha!

Det är en sån frihet att slippa alla krav på mat, mellanmål, frukt och skräp!

upptäckte precis att jag skrvit fel, 100 kr lösgodis i månaden är ju ingenting, i veckan ska det stå.. :S

#3  Men om du varit småhungrig så har du inte ätit nog. Kanske ett mål till mitt på dagen hade varit bra?

I flera månader åt jag turkisk youghurt med något i mitt på dagen, men det var just youghurten som jag för ett tag sen upptäckte hade stått orörd länge i kylen. Målet mitt på dagen behövs helt enkelt inte längre.  Om jag inte var hemma hade jag alltid något i väskan, liten påse nötter, några ostbitar eller något annat. Det var sällan jag behövde äta det men det var tryggt att veta att det fanns där.

Just nu äter jag två kokta ägg med 40-50gr smör. svart kaffe och stort glas vatten till. Igår till kvällsmat åt jag två ryggbiffar stekta i mycket smör(om man tar en sked och öser smält smör över köttet i pannan så blir det perfekt stekt!) till det en bit färsk getost blandat med två stora skedar creme fraiche. Jag äter också ofta köttfärsås, antingen med en klick CF, ostgratinerat, eller bara in i ugnen med en äggstanning över.

Jag upplever inte att det det skulle vara så himla mycket fett, självklart mer än för kolhydrat-svensson, men inte alls överdrivet. Hitta ett fett som passar dig! på sex månader har jag inte ätit majonnäs en enda gång..

Gillar du kaffe med grädde i, drick det! Strunta i kokosfett i te om det inte passar dig, livet är fan för kort för att man ska trycka i sig sånt man inte gillar Cool.

Jag tänker också på att dricka mycket, för utan potatis, pasta och stora mängder sallad så får man inte i sig lika mycket vätska.

Vågar knappt säga det, men jag har inte tränat överhuvudtaget, däremot cyklar jag överallt inom stan, går en del i jobbet, men det är också det enda. Avsikten är att träna igen någon gång, men jag tänker inte göra det förän lusten infinner sig.

Lycka till!!  Skrattande

T1331
0

Du är verkligen min nya inspirations källa! Damn vilken resa du gjort :) Önskar att det kan gå lika bra för mig:)

Då fortsätter jag med grädden i kaffet:)

T1331
0

Hur gör du köttfärsås? Under hela tiden som jag ätit lchf så har jag inte testat att göra det. Har ju alltid haft mjölk, mjöl och ketchup i. Testade precis, tog 50g smör som jag stekte lite champinjoner i. Hällde sedan i blandfärsen, stekte lite sen kryddade jag med chilipulver, vitlöskpulver, salt, oregano och vitpeppar. På med 1dl grädde och lite vatten. Blev två portioner och jag serverade den med stekt vitkål och två skivor gräddost. Faktiskt förvånansvärt gott! Funderade på om du äter några grönsaker?:P

Colgatetjejen
0

Oh, tack!

Äter väldigt lite grönsaker, ett par gånger i veckan kanske, när det bjuds som sagt, köper aldrig hem det.

Köttfärsås.

Bryner gul lök i smör, i med mer smör i grytan, bryner nötfärs. skickar i en burk krossade tomater, lite vatten, burk creme fraiche. Skvätt kinesisk soja. Salt och peppar. Så får det koka länge på låg värme.

Det var grunden. Ibland häller jag cognac i, med en sked honung eller två. Ibland chili med lite honung.

Tricket är att det ska koka i alla fall ett par timmar.  Det brukar bli så pass mycket att jag har mat i tre fyra dagar, och i och med det så är kolhydraterna från honung och krossade tomater försumbara för mig.

Det ska säkert gå bra! hur länge har du hållt på?

T1331
0

Ja:) Jag började 3 januari men har åkt av banan ett antal gånger. Nu har jag bara varit strikt sen förra veckan. För att jag blivit så peppad över din historia och en till. Haft en hel del eksem sedan jag började äta mer kolhydrater men nu har de försvunnit i veckan. Så kosten har redan haft en positiv inverkan på mig:) Magen är också mycket plattare och jag är mindre svullen än tidigare vecka. Så dags att köra på och ge det en chans. Hoppas att man är fin och sund i kroppen lagom till sommaren så att man våga visa sig i bikini. I somras skyllde jag på att jag inte gillar att bada för att jag inte vågade visa mig:P Så dags att ge detta en ärlig chans:)

totten
0

Lycka till T1331 man kan alltid komma upp på banan igen!

Colgatetjejen
0

Ja men du ser! mindre eksem är ju definitivt ett tecken på att det här är bra för dig!

aktiva val varje dag är vägen fram. för mig : snäll mage eller godis, för dig: eksem eller godis :)

T1331
0

Ja, får hoppas att det kommer mer tecken både på måtten och vikten:)