Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 14539 ggr
Athenasmatte
35

Köpte fel sukrin!

Hej! En vän till mig skulle vara snäll och köpa Sukrin till mig när hon ändå var inne på en affär som faktiskt sålde det. Tyvärr så råkade hon ta Sukrin Melis (florsockervarianten) istället för den vanliga. Min fråga är; kan man baka som vanligt även på sukrin melis eller måste jag åka tillbaka och byta ut den? Vill jättegärna använda den i helgen, men hade ju tänkt mig strösockervarianten, inte florsocker! Påverkar det jättemycket om jag använder denna istället?

Mvh//Madeleine

Joyce-
0

Nej, det är ingen fara. Fungerar nästan bättre tycker jag då den löser sig lättare i övriga ingredienser. Tänk dock på att eftersom de har olika finkornighet har de även olika densitet, man behöver ta lite mera (i volym mätt) av melisvarianten för att få samma sötma. Lycka till!

Joyce-
0

(Nackdelen är att melisvarianten är dyrare, köp strö-varianten nästa gång och mal själv istället i bullit eller dylikt).

helvete
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var köper man Sukrin!?. ICA, Konsum? Provar någon Stevia?

Vet någon var man köper johannesbrödkärnmjöl, som finns nämnt i dr Sofie Hexebergs bok. Eller säljs det bara i Norge?

Ursäkta om jag stal lite av tråden..

Athenasmatte
1

Okej, tack vad skönt =). Skulle känna mig lite taskig mot min vän om jag lämnade tillbaka den! "helvete"; gå in på www.sukrin.se så står det vilka återförsäljare som säljer sukrin i butik. Tyvärr är de inte så många. Annars får du beställa över internet men då blir det mycket dyrare eftersom du måste betala frakten =(.

Cessy
1

Bodystore.com har både sukrin o sötin i strösockervarianten o så har de även sukrin melis. Om man handlar för 500 kr så blir det fraktfritt o de har ju även olika mjölsorter (mandelmjöl, kokosnötsmjöl) o kokosolja o kosttillskott + en oherrans massa annat så det är lätt gjort o komma upp i de pengarna o i alla fall slippa frakten.Flört

Joyce-
0

Jag köper "allt" från USA via iHerb numera, det blir helt klart billigast, och de tar bara 4 USD i frakt till Sverige! Sukrin kostar 7 USD (ca 44 SEK), 360 kapslar D-vitamin på 5000 IU styck får man för ca 95 SEK och billig kallpressad kokosolja köper jag också därifrån. Köper ALDRIG några hälsokostpreparat från Sverige längre, allt är så mycket billigare från USA.

Tips! Om ni vill ha 5 USD rabatt på er första order kan ni använda rabattkoden YUH004 när ni "checkar ut". Ett annat tips är att hålla ordervärdet under ca 300-400 SEK, annars riskerar man att tullen tar paketet så man får betala extra moms, hände nämligen mig för första gången nyss… Obestämd

Happy shopping Tungan ute

PS. Detta kanske låter som smygreklam för iHerb, men jag lovar, jag jobbar inte för dem Glad Däremot tycker jag de är så bra så jag värvat hela släkten + alla vänner redan, alla handlar där nu.

ebet
0

Jag handlar också från IHerb. Supernöjd.

konichiwa
0

Tack för tipset. Ska handla därifrån nästa gång.

Cessy
0

Ja den länken har jag sparat (IHerb) - tack för tipsetGlad

yvonnel
0

Jag har nyss lagt en beställlning hos iHerb, tack för rabattkoden, den funkade men inte fraktkostnaden som i mitt fall hamnade på 13,22 USD. Dessutom fick man en uppmaning att kolla tullverkets regelsystem, förhoppningsvis slipper jag tullavgift eftersom jag hamnade under 400:- inkl. frakt-

Fanken också, nu kom jag på att jag glömde köpa sukrin…..

På tal om det så läste jag nyss någonstans att Stevia kommer att godkännas som livsmedelstillsats för industrin och det kan ju betyda att det blir lättare att få tag på till hyfsade priser.

Joyce-
0

@yvonnel: Frakten kostar 4 USD upp till vikten av 3 pund (ca 1,5 kg) per order. Om man överskrider den vikten blir det MYCKET dyrare frakt, bättre då att lägga två ordrar så blir frakten 2x4=8 USD istället. Man kan kolla sin totala shipping weight genom att titta i sin "shopping basket", den står alltid där. Det billiga fraktalternativet på 4 USD "döljs" så man inte kan välja det så fort ordervikten överskrider 3 pund.

Sorry att du råkade ut för det, jag kanske skulle ha förklarat det från början.. Men nu vet du (och alla andra) iaf till nästa gång istället Glad

Angående tull+moms (customs) så har jag ringt till Tullverket och kollat. De har som "policy" att släppa igenom paket där ordervärdet är under ca 300-400 SEK (för "kosttillskott" iaf vilket iHerb brukar skriva på fraktsedeln), ännu en orsak till att lägga fler, "mindre" beställningar.

Den bästa Stevian köper jag förresten också från iHerb Skrattande

gun92884
0

Jag koper all min fiberhusk fran iHerb eftersom de har storre forpackningar. Fick 4 burkar igar sa idag ska jag baka Glad

eljope
0

Jag brukar också handla från iherb. Såg att dom hade kokosmjöl men det varkar vara ganska mkt kolhydrater i de sorter som fanns.

Någon som köpt kokosmjöl därifrån?

eljope
0

#1 Melis är ju mycket mycket sötare så jag skulle rekommendera att man tar mindre av den än av vanlig sukrin. Annars är det lätt att det blir för sött.

gun92884
0

Om du inte forsoker packa ner det (jattesvart att packa eftersom det ar 'flygigt) sa behover du inte ta mindre eftersom det opackade mattet blir automatiskt mindre volum aven om det ser samma ut.

[Pennylane1]
0

#14 hur kan det vara sötare när de endast har malt sukrinet?

gun92884
0

Kanske hon menar att det ar den fardiga sotade produkten (inte melis i sig sjalvt) som blir intensivare for att folk packar ner det for mycket?

[Pennylane1]
0

kanske, det får hon svara på själv, men jag såg någon säga i en annan tråd att man ska dosera melis mer!? Jag känner att man borde ta mindre bara för att det , just som du skriver, packar sig mer!

gun92884
0

… nja, blev ett litet missforstand har … vad jag sa ar att det ar svart att packa melis (men det finns nog folk som gor) … vad jag menade ar att melis blir luftigare och att man darfor kan anvanda samma volym (inte vikt) som nar man mater sukros i den grovre malningen …

yvonnel
0

# 11

Tyvärr så stämde inte det den här gången jag prövade att ändra min beställning till under 3 kg (2,83 kg) blev det till slut men det gick inte att ändra på portot. Sedan hade jag lyckats glömma sukrin i den ändrade beställningen och då mailade jag och bad att få göra ett tillägg men fick till svar att det inte gick.

Oj, nu gick jag tillbaka och läste om ditt inlägg och ser ju att jag tänkt fel på pund och kg. Man lär så länge man lever.

Joyce-
0

Ja, ofta börjar de "packa" ordern direkt, därför går det inte att ändra när de väl börjat. Har vart med om att jag fått ett "now your order has been shipped"-mail typ bara en timme efter jag lagt beställningen, snacka om snabbt Glad

Däremot tar det ju nån vecka eller två med posten innan paketet kommer fram. Fast man kan ju inte direkt klaga med ett fraktpris runt 30 SEK med tanke på att varorna skickas ända från USA, jag är faktiskt grymt imponerad att de lyckas hålla så låga fraktpriser Skrattande

eljope
0

Äh vet inte hur jag menar nu men om jag tar en tsk melis och en tsk sukrin så blir det sötare med melisen. kanske för att den är hårdare packad då??

hosle
0

Hei!

Tenkte bare å si at johannesbrødkjernemel er E410 og du får kjøpt det i LCHF-BUTIKEN som guarkärnmjöl .

gun92884
0

… betyder inte det att du tar mer an en tsk melis da? For att det ska bli nerpackat och bli sotare maste du ju lagga pa mer efter den skeden som inte ar melis … melisen UNDER kan ju inte bli mer bara for att den packas ihop.

… eller … menar du att det blir mer av skeden som laggs ovanpa melis, for att fa volymen, eftersom melismattet blir ihoppackat under … se, nu har du lyckats forvirra mig ocksa Gråter

eljope
0

Haha jadu jag vet inte vad jag menar längre….

[Pennylane1]
0

vaddå lägga skeden ovanpå? Nu begriper jag ingenting!?Obestämd

helvete
0

Tack, #23. Ska söka på E410. Hälskostaffären i vår lilla stad för inte längre Sukrin för att folk fick diarreer! Är det nån som fått det? Får Sukrin en bismak efter tillagning? Läst nånstans att Stevia ger bismak. Egentligen vill jag inte använda sötningsmedel, dom som finns i konstsötade drycker ger en äcklig eftersmak. Nåt annat har jag inte provat.

Sadhana
0

Stort tack Joyce- för tips och all info om att handla vid iHerb :)

OTROLIGT bra! alla mina favvoprodukter till kanonpris och snabbt gick det!

Lade in en ny beställning igår. Stevia med hasselnöt ska prövas!
Funderar på att starta en tråd där man kan tipsa om riktigt suveräna produkter/bra deals man funnit. Men det kanske inte är ok ur reklamsynpunkt ??

ebet
0

#27 Har aldrig blivit dålig av Sukrin. Kanske har med mängden att göra? Står det en dl socker i receptet, då tar jag kanske en tsk sukrin. Den smakar lite xylitol, lite kylande effekt. Vanesak. Stevia har en laktrisliknande smak om man tar för mycket. Tar man lite, så är det bara lagom söt.

gun92884
0

… ska se om jag kan fa till det utan att forvirra mig sjalv mer Skrattande

Om man forst lagger i en tsk melis (utan att packa ner det) och se'n lagger pa en sked 'vanlig' sukrin … tynger inte vanliga sukrinet ner melis litet grann? Melis ar ju sa valdigt latt?

Om vanligt sukrin tynger ner melis litet grann sa ser VOLYMEN mindre ut i mattet … och kanske man da okar pa med litet mer vanligt sukrin … det blir mer volym och … VOILA! sotare …

EbbaSv
0

Hej,

Använd min rabattkod på iHerb vid första beställning så får du 5 dollar i rabatt. Ange NEN425 vid beställning. Tack!

hälsningar,

Ebba