Ater nagon efter blodgruppen? Artikel ...
Should blood type guide your food choices?
By Alexia Elejalde-Ruiz

Type O's, having the oldest blood type, draw on our hunter roots and perform best on lean meats (including fish), fruits and vegetables.
While searching for relief from migraines and general malaise, a friend recently consulted a nutritionist who told her, matter-of-factly, that because she has Type O blood, she should be eating lots of meat and eliminating gluten, dairy and many grains. A Chinese medicine doctor she consulted confirmed the advice, saying, basically: Duh.
For someone who had hoped to go vegetarian — and who is among the 45 percent of people in the U.S. with Type O blood — the news was surprising.
But was it true?
The idea of eating according to your blood type became popular with the 1996 book "Eat Right 4 Your Type" (Putnam Adult) by Peter D'Adamo, a naturopath physician. The theory is that the genes behind blood type also are behind the expression of other proteins in our body, which relate to how we digest foods.
Type O's, having the oldest blood type, draw on our hunter roots and perform best on lean meats (including fish), fruits and vegetables, as well as with intense exercise, while gluten, some beans and dairy lead to weight gain, sickness and sluggishness, the theory posits. The proteins in legumes and dairy tend to cause inflammation in Type O's, goes the theory, so without meat it's difficult to fulfill their protein needs.
FREE SUBSCRIPTION TO INFLUENTIAL NEWSLETTER
Every weekday JewishWorldReview.com publishes what many in the media and Washington consider "must-reading". HUNDREDS of columnists and cartoonists regularly appear. Sign up for the daily update. It's free. Just click here.
Rather than banning Type O's from being vegetarians, D'Adamo said, "a more helpful way of thinking is that people who are blood Type O may want to explore a more high-protein, lower-carbohydrate lifestyle in lieu of their current dietary choices, should they suffer from signs that they are not getting enough protein in their diets: digestive disorders, fatigue, low immunity or slow metabolism."
Meantime, people with blood Type A do best as vegetarians, B's are hardier omnivores and ABs are a combination.
Most nutritionists do not subscribe to eating by blood type because it is not backed by hard scientific data, said Marjorie Nolan, a dietitian and spokeswoman for the American Dietetic Association.
The evidence supporting the blood-type diet is based largely on anecdotes and research showing links between blood type and certain illnesses (for example, Type O's are more likely to have stomach ulcers). There have been no peer-reviewed studies published showing that different blood types perform better on certain foods.
D'Adamo says small-scale studies his team has conducted looking at improvements in digestive malabsorption may serve as templates for larger studies, but those will be expensive, complicated and time-consuming.
Dr. Michael Greger, founder of NutritionFacts.org, said the premise of the blood-type diet is wrong: The blood-type system, which predates humans, is far more complicated than just ABO, he said.
"People crave individualized, personalized science, but this is pseudoscience," said Greger, a general practitioner specializing in clinical nutrition.
People who lose weight or feel better after starting the blood-type diet could actually be uncovering an allergy, or may just be eliminating junk food, Greger said.
While she applauds D'Adamo's marketing, Dr. Ingrid Kohlstadt, editor of the medical textbook "Food and Nutrients in Disease Management" (CRC Press) and an associate at Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, said the connection between blood type and susceptibilities is not strong enough to be meaningful from a medical or public health perspective. She said she would rather prescribe a diet according to a person's gum health, which is strongly associated with heart disease, than his or her blood type.
On the plus side, any of the four blood-type diets is healthier than how most Americans eat, Kohlstadt said.

… forsokte fa bort reklamen men det var tji
… detta ar en av tidningarna jag laser nagot ur varje dag … inte for politiken eftersom den ar ultraconservative men det finns en och annan intressant artikel …

Dom här olika varianterna är kul att läsa men jag följer inte nån, varken blodgrupps eller personlighetstyp indelning, kan iofs konstatera att min diet passar ganska bra med vad jag skall äta enligt dom. Både blodgrupp 0 och "kommunikatören" skall i princip äta mycket kött och det gör jag, fast av helt andra skäl
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vilken typ föda ska den som har blodgrupp B äta?
Jag kanske missade om det nu var så att en länk fanns med för detta.
Har bara skummat igenom, verkar lite intressant, ska gå tillbaka senare för mer läsning.

"B's are hardier omnivores"
Kommer ihag att blodgruppsdieten var popular ett tag for c:a 10 - 15 ar se'n men har inte sett na't nyligen mer an denna artikel … nu sager ju experter att hela teorin bygger pa false premises …
Jag läste lite om detta för länge sedan, av nyfikenhet. Jag är också B, ska kunna äta lite blandat, särskilt skulle B vara de enda som kunde äta mejerier, har jag för mig. Men jag fastnade på en del detaljer, som att jag skulle undvika spannmål, men knäckebröd var bra - ? Jag har dock aldrig testat, även om det inte skulle vara någon större uppoffring att göra det. Det går att googla och få fram matlistor, och D'Adamos bok finns väl fortfarande på biblioteket.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Det här har dykt upp på KiF ett antal gånger, och blir inte direkt övertygad om vetenskapligheten bakom, om man säger så. Och på ett personligt plan har jag blodgrupp A, är allergisk mot all frukt och nästan alla grönsaker, har uppenbart svårt att hantera kolhydrater generellt, och skulle förmodligen svälta ihjäl som vegetarian. Eller åtminstone bli väldigt, väldigt sjuk.
Och jag är B, och definitvt bäst på protein/fett och lite gränsaker. Jag har alltid, även som barn reagerat rätt spattigt på rotfrukt/ris/mjöl.

Vad jag har läst så stämmer inte dateringen bakom teorin, blodgrupperna kommer i fel ordning, alltså faller hela teorin…
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

… just precis … det finns ingen hallbar vetenskap bakom denna teori och det sags i artikeln att den ar uppbyggd pa fel premises … men, det behovs bara att nagon mar bra utav att ata sa for att det ska skrivas rubriker som om det var panacea for alla …

Jo! folk har en tendens att minnas när det lyckats och glömma alla som inte lyckas
Jag hade ju aldrig hört/läst om detta fenomen förut, en annan sak jag hört om oss som har B-blod är att vi inte smittas av vinterkräksjukan, det är faktiskt något jag aldrig haft trots att folk runt mig varit sjuka, men det finns så många faktorer att tänka på så jag tror bara lite lagom för skojs skull.

B-blod är ju rätt ovanligt så det är lite kul att flera i den här tråden har det. Jag också. Har aldrig haft kräksjukan och aldrig influensa heller! Om nu det kan ha med blodgruppen att göra.
Agneta

Nej, det har med receptorer att göra. Jag får inte heller kräksjukan (och tro mig, jag har haft goda tillfällen att bli smittad), och jag har som sagt A.

#13 Samma här, ingen vinterkräksjuka och typ A.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
jag minns inte vad jag har för blodgrupp, är jag konsig då!? Tror jag hade nåt med noll kan man ha det?
Enligt AB0-systemet har vi den här fördelningen i Sverige
A 44%
B 12%
0 (noll) 38%
AB 6%
Det finns andra indelningar också.

AB RH- har … men det har jag nog sagt forut … valdigt liten grupp varlden over och min sorts plasma ar eftersokt - eller kanske jag skulle saga SKULLE VARA - for Leukemiapatienter men jag far inte ge blod for jag var i Europa pa besok under en av dessa 'mad cow' outbreaks :0(
Magsjuka kommer jag inte ihag nar jag sist hade … nar det inte gallde matforgiftning, for det har jag haft …
Jag har varit blodgivare i många år, det hände att jag blev kallad särskilt inför operationer - numera tillverkas nog något som ersätter alla blodgrupper,tror jag.
År det någon som har klart för sig hur det funkar att syskon får olika blodgrupp?
Men influensa har jag haft - med råge! Asiaten, kallades den första, knappt jag överlevde den året 1957.
jag är 0 Rh+ och jag mår bäst av att äta mycket kött mindre kolhydrater. Är väldigt känslig mot kolhydrater .
Jag inte alls så mottaglig mot vinterkräksjukan då jag aldrig fått den trots att min familj haft den. Åkte dock på svininfluensan när den kom men hade mycket mycket mildare symtom än sambon.
B+ är det jag har (låter som ett gammaldags betyg).
Vinterkräksjuka har jag nog aldrig kommit i kontakt med, vad jag vet. Maginfluensa har jag haft någon gång, men det var länge sedan, peppar peppar. Vanlig influensa, av typen förkylning med ont i hela kroppen, också länge sedan fast inte riktigt lika många år. Svininfluensan kom jag aldrig i kontakt med; hörde inte om någon i omgivningen som fick den.
Varför syskon får olika blodgrupper? Misstänker, utan att ha kollat, att de ärvs på ungefär samma sätt som man lärde sig i skolan om brunögda och blåögda. Dvs föräldrarna har två gener, i urvalet A, 0 och B. AA och A0 ger A, BB och B0 ger B, AB och 00 är övriga möjliga kombinationer. Och barnen får då en var av föräldrarna, vilket kan ge lite olika kombinationer. Om detta är fria fantasier får någon gärna rätta mig.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ja, Asiaten var nagot den!
Till och med jag kommer ihag den bast och da har jag ialla fall fatt influensa ett par ganger se'n dess … nar jag var pa min halsokontroll haromdagen fragade de om jag ville ha en 'fluspruta men jag tackade nej. Da viskade skoterskan till mig att hon inte heller tar den …
Nej, just det, AKTA ER för influensasprutan, säskilt om ni haft tandlagningar med amalgam - det är kvicksilverförekomst som spökar, förekommer i något skede i framställningen av vaccinet.

Vad ar relationen mellan amalgamen och kvicksilvret i vaccinet? Trodde manga vaccin hade kvicksilver som ingrediens …
Amalgam innehåller kvicksilver, det är ett allvarligt gift. Väldigt många har fått livet helt förstört av den utsöndring som skett när amalgamet har varit felblandat eller om man haft flera andra metaller som orsakar någon sorts elektrlytiskt sönderfall av tandfyllningen, man kan även få elektrikska spänningar av dessa metaller och fukten i munnen.
Ja, tyvärr använder man detta gift även i vacciner, varför är mig en gåta.
Man får ju inte/finns inte, ens längre köpa febertermometrar med kvicksilver.
Jag tror faktiskt att mycket av min kroppsvärk härstammar från amalgamet, tyvärr är det inte så att man kissar ut det utan det lagras, kan hjälpa med bl.a. selén och kanske magnesium eller ev. zink, kommer inte säkert ihåg.

Joda, det dar vet jag … det pratades mycket for ett par ar se'n om att byta ut fyllningarna om man hade rad och det gar att valja vad slags fyllning man foredrar … men, som mycket annat sa ar det ju hur mycket man har rad att betala som galler … vad jag undrade var, var ar kopplingen mellan amalgam och kvicksilvret i vaccinet?
Det räcker väl med det kvicksilverstinna amalgamet att utsätta kroppen för? Eller så förstår jag inte din fråga, kvicksilver är ett gift oavsett om du får in det i din kropp via vaccin eller tandlagning.
Det är mycket mer än ett par år sedan det var aktuellt här i Sverige med att byta ut amalgamfyllningarna.
Jag fick den sista amalgam-tanden åtgärdad ca 11-12 år sedan. Jag har en bekant som nästan inte har några egna tänder kvar pga detta elände.

Amalgamet är relativt stabilt så länge det sitter i tänderna, en del som gjort "amalganrensning" har tillfälligt fått höjning av kvicksilverhalten i samband med rensningen. Själv byter jag ut dom i takt med att dom hotar spränga tänderna, amalgan sväller med tiden, plasten är tvärtom, den krymper med tiden så har man lagningar så har man ett underhållsproblem.
#18: Var också på hälsokoll nyligen, men hos oss så går man separat på vaccinering som företaget betalar, dvs. om man vill. Men jag har inte utnyttjat det en enda gång, och har aldrig haft nån influensa, vad jag vet
Fast plastfyllningarna lär vara sämre, de håller bara hälften så länge har jag hört så hade vi som fick många tänder lagade på femtio- och 60-talet fått dem istället hade de börjat rasa för tjugo år sen och nu hade väl andra omgången börjat rasa… fast giftet hade vi ju sluppit. Men hur många har ont av dem? Närapå 100 procent av folk äldre än fyrtio har dem antar jag?

Jovisst, det har jag inte sagt na't emot men jag undrade eftersom du sa att man skulle speciellt akta sig om man hade amalgamfyllningar …
Nar jag sager for nagra ar se'n sa raknar jag litet latt … skulle jag titta narmre kanske jag skulle behova skriva 'flera artionden se'n'
Tiden gar sa fort nufortiden sa jag hanger inte med …
Kvicksilver anvands som konserveringsmedel i vissa vaccin men de forsoker fa fram na't annat istallet och i manga vaccin finns det inte langre …
Jag tycker tyvärr inte att någon grupp stämmer in på mig, så jag fäljer min kropp istället. Det är alltid intressant att läsa men sen får man fundera över hur det stämmer med en själv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!