Var mäta?
Man brukar ju läsa att kvinnor helst ska ha högst 80 % mage/rumpa. Men var på magen mäter man? Jag är smalast (minst tjock) någon decimeter ovanför naveln men jag har för mig att man brukar tala om att man ska mäta vid naveln?
Har fått lära mig att man skall mäta 2 cm nedanför naveln :-(
Där är jag alltid tjockast:-( Meeen det måttet har hittintills faktiskt krympt mellan varje mätning. :-))))))))))
Dags att bli mätt och vägd på onsdag igen. Vår goa boss på gymmet kollar mig en gång/mån
Jaha. Ska man mäta med bilringen eller ska man vika upp den först? 

Själv har jag hört att man ska mäta strax ovanför naveln..
Jag är skeptisk till det måttet. Det skulle jag aldrig kunna uppnå. Jag är född med smala höfter.
Men jag har mätt min bilring (som snart är borta
) precis under naveln. Jag har 2,5 cm kvar till målet. Men det har stått still rätt länge nu. Midsommar är målet.
/LO
Dansa kan man alltid göra!
Jag mäter ett par cm nedanför naveln. Vad "idealmåttet" är, vet jag inte. Men jag har gått ner från 116 till 94 i omfång.
// Shintaida
Jag brukar mäta mitt på naveln, det blev så från början så jag har fortsatt av rena farten.
Mitt på naveln låter bra med tanke på att man vet var man mätte gången innan.
Annars är jag smalare högre upp, midjan sitter nog inte nedanför naveln, inte på mig i alla fall.
Jag mäter som så att magen är det största mått jag får uti magtrakten, midjan det minsta mått i midjetrakten (det enda minsta mått annars går jag alltid på största mått) och runpan det största mått i rumptrakten osv. Jag är inge bra på att komma ihåg var jag mäter annars.
Jag har flera mått på olika ställen. Speciellt över och under naveln är det svårt för magen börjar bli så dallrig! Skinnet hänger inte med i viktnedgången. 

På en kvinna sitter midjan, där magen ska vara smalast, ungefär i höjd med armvecket. Tar man det midjemåttet / stussvidden så ska det måttet vara högst 0,8. Räknar man utifrån en storlekstabell så har t ex storlek 40 72/100= 0,72. Har man putmage så är midjevidden för stor i förhållande till höftvidden.
Mina höftben börjar ungefär vid naveln, så för mig blir det svårt, för att inte säga orealistiskt att komma ner i 80 cm på det stället.
Mäter man för att ha koll på sin kropp så spelar det ju ingen roll var man mäter. Huvudsaken är att man är konsekvent och mäter på samma ställe.
En man är mer jämntjock än en kvinna så där gäller ett annat värde midja/höft.
Räknar man fortfarande midja/höft-kvoten? Jag trodde det var midja=80 cm som gällde för alla kvinnor
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag som trodda att midjan skulle var mindre eller lika med halva längden…

Det finns många olika mått, alla med sina begränsningar, men BMI-måttet är nog sämst iaf.
Det som är farligast är det viscerala fettet (magfettet som sitter mellan organen), fettet strax under skinnet är alltså inte så farligt. Det farliga viscerala fettet ska tydligen göra så att man får svårt att dra in magen.
Själv är jag smalast ungefär där revbenen tar slut.

På kvinnor brukar midjan sitta någon centimeter ovanför naveln, på män precis på naveln. Alltså där omkretsen är (eller ska vara) som minst.
AnnaAP, du har rätt, det är nog det senaste, halvera längden och få midjemåttet (eller det som är ideal). Jag är 164 cm och skall då ha en midja på 82 cm. Det är ganska lagom. Om man har 100 i höfterna och 80 cm midja så har man kvoten 0,8, ett annat sätt att mäta.
Parsley, när jag böjer armen så hamnar armbågen precis där jag är smalast, ett bra sätt att hitta midjan. Har faktiskt hört detta förr. Tack för påminnelsen.