Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8582 ggr
Tita45
2

Vilket mjöl till redning

Hej igen, jag undrar om det finns något typ av nötmjöl eller liknande som är bra att använda som redning i såser.

Skulle också vilja ha tipps på bra sidor där man kan beställa det i så fall, och även sidor där man kan beställa Stevia =)

Jennix
0

Kan man kanske använda sojamjöl i värsta fall? Hur mycket kolhydrater är det i sojamjöl?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

tistelflikkan
0

det finns nåt som heter "redix" eller liknande, har sett det i svenska lchf-shoppar. används för att reda såser och sånt. aldrig använt det själv dock.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

misty09
1

Jag använder grädde som får koka länge. äggula, philadelfiaost eller……

Redix!

http://lchfbutiken.se/c/307/alternativ-redning

MsSandra
0

Ohh måste bara tipsa om "guarnkjälemjöl" eller vad det heter (eller snarare hur det stavas hehe).. funkar perfekt här hemma.. hade jag vetat om det innan hade jag köpt det långt innan jag börja med LCHF ! (tydligen vanligt för området allmänt, alltså inom mat/bakvärlden)

Här kan du få fler tips och mer info. De säljer också stevia..

http://lchfbutiken.se/c/307/alternativ-redning

MsSandra
0

ops, såg att misty09 länkat till samma, men då vet du att det är en bra sida :P

Lycka till mvh Sandra

Athenasmatte
0

Jag brukar använda lite fiberhusk som redning! Det funkar jättebra!

Tita45
0

Vilket mjöl anser ni vara bäst, redix eller guarnkjälmjölet ?? det sistnämnda var ju betydligt billigare i alla fall ;)

MsSandra
0

Jag har inte provat redix.. men det funkar säkert alldeles utmärkt.. men guarnkärnemjölet är tydligen ganska vanligt förekommande för matlagning runt om i världen (kanske innan maizena o så kom?).. vi har använt det till både efterrätter och mat.. (funkar som gelatin till desserter tex också)

Kan tillägga att jag inte använt mixer när jag rett såser.. (har för mig de skrev att det var en god ide.. för att slippa klumpar)..och jag har haft släta såser iaf :) man får dock se till att inte ta för mycket för då sitter hela såsen kvar på sleven hahaha.. *been there done that*

MVH Sandra

[Pennylane1]
0

guar-kärn-mjöl alltså kärnor från guar(gummi)växten  Flört

här är info om det från äkta vara (inte helt positiv)

Om man är överkänslig mot jordnötter och soja ska man inte använda det.

hemul
0

Om man måste reda såsen så går det faktiskt åt väldigt lite vanligt mjöl om grunden är riktig buljong eller sky och grädde. Jag gör det numera för jag måste hålla igen på kalorierna också och jag vill ha mycket sås så klar! Jag använder aldrig mer än 3 g mjöl,  ~2 g kh, så är man inte nollare är det inget större problem. Vill man undvika gluten och sånt funkar rismjöl bra och är inte överdrivet dyrt heller (men innehåller så klart lika mycket kolhydrater.

hemul
0

3 g är till en portion till bara lilla mig då kanske jag ska tillägga. Flört

Jennix
0

#10 Fast är det inte så att det höjer blodsockret, även om mängden är liten? Alltså att det är högt glykemiskt index?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

hemul
0

Nej, inte märkbart. GI ör ett mått på hur snabbt blodsockret höjs av en viss mängd kolhydrater. Äter man mer kommer det att höjas mer, äter man mindre kommer det att höjas mindre. Med så små mängder som det är frågan om här är nog GI likgiltigt.

När man gör mätningar för att få referenser för GI använder man om jag minns rätt 50 g kolhydrater. Försökspersonen får alltså äta t.ex, närmare 3 hg banan för att komma upp i det. Givetvis får man inte samma effekt av en skiva banan.

Försökspersonerna äter dessutom ingenting till. Det gör vi. Massor med fett och protein i förhållande till de där grammen mjöl. Båda sänker GI, speciellt fettet.

Sweli
0

Bob's Red Mill, Xanthan Gum, Gluten Free, 8 oz (1/2 lb) 226 g$11.09 $16.05 (31% Off) - Köpt på iHerb.com

Det är produkten man använder i brödblandningen i Bakerix från LCHFbutiken.

Det är jätte bra för såser och redningar

It is an excellent all purpose thickener for dressings, gravies and sauces.