LCHF och stress.
Hejsan!
Bara lite snabbinfo först….
Är en kille på 30år, har stressat som satan hela mitt arbetsliv, och detta kombinerat med adhd så kan ni kanske tänka er hur stressad jag har varit i mitt inre =)
Alltid haft fruktansvärt svårt att varva ner och detta har jag känt börjat sätta sina spår de senaste 2-3 åren då jag ibland har känt att jag snart kommer kraschlanda i en hjärtattack eller liknande.
Må vara psykiskt då mitt hjärta och alla värden är "perfekta". Känner också av ett högre Blodtryck på kvällarna och hoppar till för allt som händer.
Reagerar också väldigt mycket på allt som är uppåt som koffein, nikotin (storsnusare men ska snart lägga ner) osv.
Iaf, jag har testat allt emot stress i hälsokost väg, men det har aldrig funnits något annat än lugnande som fått min kropp att varva ner lite granna.
Jag har nu ätit lchf i exakt 14 dagar, fast "fuskade" en del de första 7 dagarna.
Och jag tycker detta är helt sjukt, men hela lördagen och söndagen var jag så lugn som jag inte varit på 11 år i kroppen. (Även fast tillräckligt enligt mig men vafan!)
Idag på lunchen så somna jag nästan till i soffan och det har absolut aldrig hänt att jag kan somna mitt på dagen. haha! Jag har varit lite stressad idag, men inte alls i närheten av vad jag brukar.
Detta är för bra för att vara sant för mig men kan detta vara pga LCHF????? Jag menar det kom bara "BOOM" i lördags och var jääääääätttelugn jämfört med mitt vanliga jag i kroppen.
Kommer det bli ännu bättre om detta nu beror LCHF? Isåfall kommer så många bitar i mitt liv falla på plats.
Hoppas inte detta var för osammanhängade och att jag kanske kan få höra andras erfarenhet från de som lider av svår stress eller annars från de som vill diskutera kopplingen mellan LCHF och stress.
MVH
FJ
Det kan nog stämma bra det du upplever. Kan inget om LCHF så, men däremot om bokstavsdiagnoser, och ADHD-personer kan bli mycket lugnare om man skär ner på socker/kolhydrater 

Det finns många här som berättar om olika typer av psykiska besvär som har blivit bättre med lchf. Det är både depressioner, adhd och bipolaritet som jag sett inlägg om.
Du kan ha lite tillfällig energibrist på grund av omställningen från socker- till fettdrift. Så du kan komma att piggna till igen.
Men även om det händer, så är det troligt att du fortfarande är mindre stressad. Pigg, men ändå lugn. Har varit med om det själv. Hur höggradig stress och känslan av att vara i spinn försvann med LCHF. Vi har 'ADHD-anlag' i min familj, men ingen av oss har diagnos.
Hoppas det blir bra, även för dig!
Så bra att du lägger upp en egen tråd om denna sortens problem. Hoppas att du fortsätter med rapportering om dina upplevelser, både framgångar och ev. bakslag. Det är så värdefullt ju mer vi får veta. Jag har inte sett någon tråd om detta från någon som själv har erfarenhet, även om det faktiskt har nämnts flera ggr som en möjlighet att motarbeta ADHD och flera andra psykiska stressfaktorer med LCHF.
Det låter ju fantastiskt! Jag har en son som är 13 år med lindrig ADHD, han äter inte LCHF rakt igenom, han äter ex vanlig skollunch, men hemma försöker jag begränsa intaget av socker så mycket som det bara går. Min förhoppning är att få han "så sockerfri" som möjligt…Jätteintressant att läsa om dina upplevelser, hoppas att du fortsätter att rapportera här i din tråd. Lycka till 
#0 Heeeeeej!!!l!!
Äntligen någon som skriver om det problem som jag har… Jag trodde länge att jag inte skulle överleva min 35-årsdag pga av hjärtattack eller att jag inte skulle orka, men jag fyller snart 36! :) Jag har ätit kolyhydratlåg kost i ca 9 månader nu (mest strikt på mjöl och socker) och mår så sjukt mycket bättre i min inre stress/ångest. Turbomotorn har stannat (du vet garanterat vad jag menar..)
Det jag upplever numera är en slags överkänslighhet mot krav och förväntningar. Jag mår oftast bra varje dag numera (ingen permanent stress/ångest-känsla) men när jag är på jobbet upplever jag ofta kortare stresspåslag av småsaker. Eftersom jag ligger på gänsen hela tiden håller jag på och utforskar vad som får mig att ligga på rätt sida.. och mina erfarenheter hittills är att det som hjälper mig är:
1. Cocosolja flera gånger om dagen
2. Motion dagligen, helst: tex 30-45 min promenad i friska luften.
3. Rosenrot/Artic root 2 ggr/dag
4. Att bara sitta och andas en kvart om dagen.
SÅ GE INTE UPP HOPPET OM ETT VÄRDIGT HARMONISKT LIV!
jag känner också mindre oro nuförtiden. kan ha och göra med att jag tränar och har en stadig relation men känner på mig att kosten spelar in. tror speciellt sockret är en stor bov i oro/ångest
Har inte ADHD eller liknande man att vara arbetande småbarnsmamma kan vara väldigt stressigt emellanåt och jag upplever att jag är mycket bättre på att hantera stressen och känner mig lugnare på LCHF.

Låter som om du hittat rätt!!
Grattis!
Själv hade jag högt Blodtryck - höll det i schack med 2 mediciner - men det kunde jag sluta med efter ca. ett halvår på LCHF.
Var otroligt stressad och det kopplades till min fibromyalgi - både fibron och stressen är mycket bättre.
Så jag tror definitivt att det är kosten (läs sockret) som orsakar mycket problem som då kan lösas/förbättras med LCHF!
Lycka till i fortsättningen!
Förutom att jag är väldigt "lugn/seg" så måste jag säga att mitt hjärta beter sig väldigt underligt, hoppar lite här och där, slår extraslag osv. Korta andetag osv. Positivivt är dock att det känns inte som jag har högt Blodtryck på kvällen längre. Hoppas bara detta med hjärtat går över snart?
Ska försöka rapportera, finns så mycket man MÅSTE göra =) Förutom problemet ovan med hjärtat, så glömde jag dock berätta att jag förutom att vara pappa till en dotter på 3 år, så har jag även diagnos på tourettes syndrom! Återstår att se om det gör någon verkan på tourettes!
LCHF känns just nu lätt som en kost för AHDH människor, dock som jag skrev till nr3, går inte hjärt sakerna över, så kommer jag tycka det är väldigt jobbigt att känna sig lugn men ändå ha "problem" med hjärtat!
Jag är väldigt insatt i hälsokost som en tvångsmänniska bör :) Kan allt om cocosnötolja/magnesium osv, väldigt avancerat tillochmed. Brukar det självklart! Det du beskriver låter verkligen som mig, förutom att jag är mer besatt att nå upp till mina egna sjuka krav på mig själv. Jag var jätte jätte sjuk förra veckan fast var bara hemma 1 dag, egentligen borde jag nog stannat hemma minst 4 dagar. Jag är aldrig sjuk så det känns som man satt en standard på något sätt. Som sagt, jobb känns inte kul för tillfället, man vill ju inte dö pga det!
Man är vad man äter såklart. Mycket mer än vad man tror.. =)
Är som dig småbarnspappa, dock ensam sådan! Kan vara väldigt stressande som du säger, fast det som bekommer mig mest är nog hur jag stressar om saker som person! /kram!
Helt rätt, känns som att min Blodtryck sjunkit redan nu fast ändå… jobbigt just nu :O
Iaf, jag har inte fallit tillbaka på något, dock så dummar sig mitt hjärta väldigt ofta känns det som så nu går jag och stressar över det, överdoserar magnesium bara för att känna mig lugn i hjärtat.
Jag tror dock detta kan vara kopplat till snuset på något sätt, jag har snusat något så för överdrivet mycket den senaste tiden.. Men jag tycker ändå med alla bra kosttillskott jag äter + LCHF utan fusk det senaste att det borde bete sig bra. Jag har svårt att tro att en placebo skulle kunna orsaka detta. Eller så är jag bara riktigt överkänslig mot saker som drar igång saker och ting.
Dock sedan LCHF har jag iaf ett litet lugn över mig som finns där även hur mycket jag än snusar eller håller på.. Ska sluta snusa tvärt på Måndag, får se vad som händer då!
Skulle vara kul om LCHF kunde minska mina ticcs också, fast detta är inget jag tänkt på direkt då min skalle är seg som sirap!
Kram till er alla som tar er tid att svara, det är underbart att vara eran medmänniska!
KRAM
#11 Vet inte, men jag får för mig att det redan finns studier, eller åtminstone etablerad kunskap och råd i ämnet. Att kosten har betydelse.
Har en kompis vars son fick diagnosen för nu typ 15 år sen. Hon hade läst då att han skulle funka bättre om han undvek socker. Men inte bara det utan också råd om att äta mera kött- och fettbaserat.
Det hon läste då, som hjälpte hennes unge, pratade ju inte om LCHF, själva begreppet är ju lite nyare - men råden gick ju klart i den riktningen. Har ingen aning om var den informationen fanns, tyvärr.. men det är en indikation.
Vet att jag har sett råd mer i nutid, än mer i stil med LCHF, men minns inte var. Har du/ni provat söka på webben? Kanske fråga runt på sajter där det finns 'bokstavsfolk'?? Patientföreningar, m m.
#10 Att hjärtat slår hårdare/extra verkar vara ett övergångsbesvär. Jag har sett det nämnas både här och på kostdoktorn.se.
(Minns dock inte om det sades att det kan motas på något sätt eller om man bara väntar ut det.)
För mej höll de hårda hjärtslagen på i flera månader men de är helt borta nu, hjärtat slår lugnt och trivsamt! Problemet är att med ett hjärta som slåt hårt och oregelbundet känner man sej stressad även om man inte är det. Men håll ut, det går över!
#11! Du anar inte vad lika vi är! Jag är lite älde än du, men har livet med helt sjuka krav på mig sjäv. Bubblan sprack när stressen dödade mitt ofödda ban. Det fick mig äntligen att stanna. Och mödosamt hitta en väg tillbaka till livet. Du får gärna komma med tips vad man bör äta för kosttillskott! Mitt råd till dig är att inte vänta till måndag med att sluta snusa. Gör det NU, efter att du läst detta! Och gå till doktorn och underök hjärtat på måndag i stället. Det blir ju en extra oro som du inte behöver hantera ensam. Peppkram!
Jag har för mig att det står något i Annikas gamla blogg på rapporteringar om olika sjukdomstillstånd även bokstavsfolk är nog nämnt där.