Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3502 ggr
gun92884
0

Skillnaden pa mjolk ... och mjolk ...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag dricker inte mjolk sjalv … har aldrig gjort det, men jag alskar gradde.

http://bodyecology.com/articles/is-milk-making-you-sick-the-modern-dangers-of-milk-you-must-be-aware-of

Internettan
1

Ska man skratta eller gråta… Glad Det räcker inte att man lärt sig att mjölk från gräsbetesuppfödda kor är bra. Man måste få tag på opastöriserad och ohomogeniserad mjölk dessutom. Och nu räcker inte det heller utan nu måste vi fixa indiska eller afrikanska kor för att vara säkra på att mjölken ska vara bra. Det är jobbigt att jaga hälsa. Ibland känns det som att det inte spelar någon roll vad man gör - man hittar alltid nya fel på maten som måste åtgärdas.

Tack för en intressant artikel ändå. Just nu äter jag inga komjölksprodukter alls eftersom jag får dålig andedräkt av dem. Getost går dock bra så jag kör med det. Och där finns tydligen inte detta beta-casein A1 som ska vara så dåligt.

"Every point of view is a view from a point."

[stuxen]
0

#1 Nja det är inte sant, men som med allt annat går det att kan man bli bättre och bättre, med mycket handlar det om att prestera.
Så även vad gäller hälsa.
Första steget var att rata socker andra att äta gi tredja lchf, ufo, inga kolhydrater, opastoriserad mjölk endast animalier.

Det går hela tiden att trappa upp det hela och prestera bättre och komma steget närmare optimal hälsa.

Det handlar inte om att maten du äter nu är dålig utan om att maten du kommer äta sen är bättre.

Internettan
1

#2:

Jag har nog en personlighet som har svårt för att tänka som du, tror jag.

Det känns inte som att jag går uppför en trappa med bättre och bättre kost utan mer som att jag nöjd går uppför en trappa för att upptäcka att jag ju fortfarande var på bottenvåningen. Som om jag hela tiden måste börja om. Om beta-casein A1 är dåligt så är det dåligt och då känns det inte som att det spelar någon roll om jag väljer ohomogeniserad mjölk för att den är bättre än homogeniserad.

För min del handlar det om en del hälsoproblem som jag lidit av i stort sett hela mitt liv. Jag inbillar mig att med den perfekta kosten så kommer dessa problem slutligen att försvinna. Och då har jag inte råd att nöja mig med att det i alla fall är bättre än det jag åt förut. Så länge mina hälsoproblem finns kvar är varje ledtråd avgörande, på något sätt.

Men det är klart - om jag tänker på hur jag åt förr och jämför med idag så inser jag ju att jag faktiskt ändå är en bit upp i trappan… :) (Fast toppen kommer jag nog aldrig att nå och det gillar jag inte. Varför gå i en trappa om man aldrig kommer fram?)

[stuxen]
1

Du får se på det hela hur du vill men jag skulle bli deperimerad.
För som du ser det tror jag det tar stopp någonstans så som varför gå på en trappa om man altrik kommer till slutet.

Blir lite som varför leva ett liv om man ändå inte kommer fortsäta leva sen. Då kan man ju lika gärna göra prosessen kort och sluta gå i trappan eller bara sluta leva.

Om man ser det som ett äventyr iställer att varje ster på trappan är ett äventyr. Och man blir lite klokare och har lite roligare ju längre och längre upp man kommer.
Men på vissa steg vill man gärna sitta kvar för det är så jäkligt underbart och mysigt där man just nu står. Men man vill ändå veta vad som händer på andra trappsteg.

Lika gärna som man gärna vill veta her ens barn kommer vasra när dom blir större vill man ändå inte att tidin som är nu skall ta slut.

Internettan
1

#4.

Hade jag bara känt att jag mådde bättre och bättre ju högre upp i trappan jag kom - då hade jag nog tänkt som du. Inte lika lätt när hjärnan säger att jag är på trappsteg 5 men där upplevelsen är att jag fortfarande är på bottenvåningen. (Eller kanske på trappsteg 1) Ska man lita på intellektet eller ska man lita på kroppen? Och har intellektet verkligen läst in sig på rätt saker?

Nä, det blir mer som en labyrint. Alla vägskyltar säger sig peka mot utgången - men de pekar alla åt olika håll. Och när jag ibland verkligen ser utgången - då finns det ett högt stängsel ivägen.

Jag ser många som hittat utgången eller är på rätt väg mot den. Men jag och många andra verkar mest bara promenera omkring utan att ens veta om vi ska vara positiva eller negativa. Mår vi bättre? Eller är det något särskilt vi behöver ändra i kosten? Finns det någon faktor som är den stora boven i dramat och som vi missat? En faktor som omkullkastar alla möjliga hälsoförbättringar genom att gå "den vanliga trappan"?

Och när man inte vet vad det i så fall är - då blir man frustrerad när man förstår att trots att man gjort allt man kan hittills så finns det alltid något annat kvar - som kanske är det jag letar efter. Det är då man på något sätt är ute efter att precis alla - 100 % - av faktorerna måste vara precis rätt. DÅ blir jag helt frisk och lycklig. Och varje gång man läser nåt nytt som man inte kan uppnå så tror man förstås att det måste vara detta som är felet eller nyckeln till hälsan.

Och det är då jag förstår att jag blivit fixerad och att problemet kanske inte ens handlar om vad jag äter. Jag kanske måste acceptera att jag har vissa kroniska fel.

Fast det kan jag ju inte.

Usch! Glad

[stuxen]
0

Vissa saker går tyvärr inte att råda bot över.
Tyvärr är även jag felkonstruerad och får tyvärr plågas lite trots lchf.
Men min vikt är i alla fall som den skall.
Men visst saker får man nog tyvärr acceptera.
I alla fall jag som vet att jag saknar saker.

Men men låter jobbigt för dig.

Internettan
0

#6:

Nej, man får väl acceptera vissa fel och brister och njuta av det som är positivt. För det finns ju en hel del av det också. Ska försöka anamma din filosofi, den är klart bättre. :)

morgengry
0

Det är faktiskt rätt intressant det med mjölk. Även om det för de flesta inte spelar så stor roll då de endast kan handla den mjölk som finns i affären. Rynkar på näsan

Men jag går själv med en dröm att få mitt eget gårdsmejeri, och då kanske det var en ide att satsa på getmjölk, eller/och försöka hitta en ko-ras med mindre A1 Beta kasein. Som det verkar att de Islandska korna har, som är i nära släkt med fjällkon. (kolla länkerna) Det är nog också liiiite enklare att få tag i en fjällko (eller en jersey) än en indisk zebu! Skrattande

http://naturalbias.com/a1-beta-casein-the-devil-in-your-milk/

"A1 beta casein is only produced by cattle belonging to the Bos taurus subspecies which predominately exist in the western hemisphere. The Guernsey breed tends to produce about 10% of their beta casein as A1, the Jersey breed tends to produce about 35%, and the Ayrshire, Holstein, and Freisian breeds tend to produce 50% or more. Goats don’t produce A1 beta casein which makes their milk and the dairy products derived from it an excellent alternative."

http://pediatrics.aappublications.org/content/106/4/719.abstract

"Conclusions. Cow's milk consumption in infancy is not related to IDDM in Iceland. The lower fraction of A1 and B β-caseins in Icelandic cow's milk may explain why there is a lower incidence of IDDM in Iceland than in Scandinavia."

http://www.yourhealthbase.com/A2_milk.htm

"Health Friendly Cows
Is your cow's milk healthy? If you have one in your back yard you could use the A2 Corporation's test kit to alleviate your fears. I suspect that this may not be an option for most readers!
The mutation, which occurred in cows in the past, has lead to a situation in which some breeds of cows appear to have changed little and still produce purely A2 milk. Examples are native Icelandic cows, Jersey and Guernsey animals together with many French cows. Asian and African cows and other milk producing species like camels and goats all produce A2 milk."

Och i Australien och New Zealand finns det redan A1 fri mjölk att köpa!

http://www.a2milk.com/

"The single most important factor in producing our delicious a2 Milk™ is to find the right dairy cows. We select cows that naturally produce milk rich in the A2 type of beta-casein, by using a simple and non-invasive DNA test which analyses a sample hair from the tail of each dairy cow, which is a unique testing process. These cows are then separated to form A2 herds, so that they can produce pure and natural a2 Milk™."

Internettan
0

Jätteintressant!

Och väldigt skönt att höra att det finns andra bra raser än de indiska eller afrikanska. Glad

starhawk
0

Det första jag tänker på när jag läser det där är: hur går det med kalvarna då? är dom immuna mot den där "farliga" ingridiensen i mjölk? om det verkligen var så farligt så borde den ju vara självutrotande.

Själv har jag slutat dricka mjölk för länge sedan men gräddekonsumtionen är hög

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

gun92884
0

Sag just ett franskt program om just mjolkproduktionen varlden over, hur det hela borjade och hur vi kunde bli sa indoktrinerade att det var absolut nodvandigt for halsan - blev forvanad att Indien ar saaaaa stor inom just mjolkproduktion; det gick inte att forklara bara med att finns  manga vegetarianer, det finns ju manga andra dieter ocksa dar - 

I OstAsien har det blivit mode att dricka mjolk aven da manga inte tal det. Programmet tittade inte bara pa komjolk, men ocksa asnor och kameler … den sista tycks vara pa framtag ordentligt i vissa delar av varlden …

Internettan
0

#10:

En smart reflektion. Kan man verkligen undra.

Jennix
1

Jag är överlag skeptisk mot att vi äter så mycket mejerier som vi gör, och tror att många skulle få bättre hälsa om man skippade det.

Sen vet jag inte hur det funkar med mjölk från andra djur, har inte testat get t.ex. tillräckligt mycket för att veta. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!