Vitkål
Hej.
Jag är fullkomligt tokig i rå vitkål. Någon som vet hur mycket kolisasr det är i det. Kan jag äta det utan begränsningar? Eftersom jag är relativ ny på kolhydratfrikost vill jag inte förstöra något.
Titta under "LÄNKAR" här ovanför, där finns just länkar till olika livsmedelsdatabaser och verktyg.
Men du. Grönsaker kan knappast förstöra någonting för någon. Enda problemet är om du avstår från protein och fett för att äta det.
Enligt Fineli har vitkål 4,06 kolhydrater/100 g.
Vitkål innehåller 4.1g/100g kolh. enligt www.fineli.fi
Nejmen vad bra. Då kan jag fortsätta äta vitkål. Och ingen möjlighet alls att jag skulle avstå från mitt goda kött eller min goda fisk. Jag är storätare. Tack för hjälpen.
När någon frågar om man kan äta något "utan begränsningar" indikerar det ofta att man vill äta det i någon inte alls rimlig mängd, så oavsett vad det är är svaret oftast nej.
Du kan äta en hel del vitkål utan att det blir något problem, men frågan ligger då alltså i hur mycket du vill äta av den.
Fördelen med rå vitkål är dock att man inte brukar lyckas få i sig lika mycket som tillagad - men om du nu är särskilt förtjust i den så….
Ett par hundra gram om dagen är nog inget problem om du inte också samtidigt äter ordentligt med grädde, yoghurt eller bär eller så. Men äter du inte sådant så är i alla fall ett halvt kilo rätt ok. Men det är nog nyttigt att variera sina källor också.
Jag är väldigt förtjust i vitkål finskuren i coleslaw eller stekt ihop med biffen, men det blir aldrig så mycket som 500 gram.
#6 Ja, nej det får man väl hoppas då 500 gram är mer än 20 gram kolhydrater i sig och de flesta äter ju som sagt fler kolhydratskällor än bara vitkål.
Men det går som sagt inte att utesluta att någon som beskriver sig som "fullkomligt tokigt i" och vill äta utan begränsningar att det blir så mycket eller ännu mer.
Jag gillar också vitkål (om än inte rå för sig självt), gott, nyttigt och billigt och äter det gärna, men det är definitivt en av de grönsaker som väger mer än man tror och som tillagad sjunker ihop mycket.
Det kan vara farligt att äta vitkål i allt för stora mängder. Det finns ett ämne i vitkål som det inte är bra att få i sig förmycket av och det är inte kolhydrater
. Jag återkommer om jag finner vad det är för ämne eller hittar mer info om det.
Vitkål innehåller goitrogener, som hämmar sköldkörtelns funktion genom att hindra upptaget av jod.
Som alla kålsorter. Men jag har för mig att de förstörs vid uppvärming. Syrning förstör dem definitivt, det kommer jag ihåg.
Det står i vikipedia om man söker på goitrogener, även att uppvärmning ändrar på detta.