Bästa LCHF på Arlanda?!
För alla oss ute i landet som ibland måste mellanlanda på Arlanda och då behöver något att äta tänkte jag starta denna tråd!
Vad finns det för bra alternativ förutom att beställa Max Friscomål utan bröd, med sallad och bea-dipp till?
Såg t ex att det finns ett ställe med namnet Food Market i terminal 5 som säger sig ha "varm frukost". Kan det möjligen betyda bacon och ägg eller annat LCHF-vänligt? De har visst buffémat i övrigt också - och då kan man ju förhoppningsvis plocka ihop lämplig mat själv. Någon som testat detta ställe? Någon som har andra bra tips?

Jag brukar åka tåg till Stockholm och då har jag med mig vispgrädde i termos, pofiberbulle med smör och ost. Behöver jag något utöver det så köper jag Brie eller färdigskivad ost och bregott i miniförpackning. Kyckling, bacon och mayo är väldigt gott kallt så det funkar också. Då har jag en hemmagjord "kylväska" av tidningar, plastpåse och kylklabb.

Arlanda är svårt. Jag brukar ha med mig mat. Har stått i kön till säkerhetskontrollen och halsat kall äggmjölk ur en PET-flaska (som jag slängde när jag kom fram) en gång, det funkade bra. Men då flyger jag i regel bara korta sträckor också.
Jag kommer att ha med mig mat till flygresan - men det hade varit skönt att inte dessutom behöva ha med mig mat till väntetiden på Arlanda… Vi flyger från Luleå kl 06 och vidare från Arlanda vid 11.30 och med de begränsade möjligheterna att ha med mat ombord skulle det varit praktiskt att kunna äta ett rejält LCHF-mål på Arlanda innan vi flyger vidare!
Detta problem uppstår dessutom nästan varje gång vi är ute och reser - och det borde delas av alla som inte har Arlanda som "hemmaflygplats" så jag tänkte det kunde vara fiffigt med en tråd där vi kan dela med oss av våra bästa tips.
I terminal 5 (utanför säkerhetskontrollen och ganska mitt i hallen) går det en rulltrappa upp till våning 2. Där uppe finns en restaurang där vi ätit ett par gånger. De som lägger upp maten är väldigt öppna för att anpassa efter kundens önskemål. Senast åt jag fläskkotlett där jag fått byta potatisen mot kokt broccoli och några paket bregott.
Fast det säljs ju sallader överallt på Arlanda? Varenda matställe där brukar ju sälja sallad. :) Inga problem där.
I inrikeshallen just efter säkerhetskontrollen, den stora restaurangen där bredvid puben (O'Leary's?), finns en kanongod medelhavsbricka. Den ligger färdigförpackad i en plastask och brukar finnas i kylen som står lite utanför själva matområdet, bland läsk och bubbelvatten. Brie- och cambozolaost, två sorters salami, lufttorkad skinka, oliver och delikatesskapris. That's it. Inget bröd, pasta, couscous eller annan utfyllnad. Perfekt lunch tyckte jag och åt den både på ut- och hemresan sist jag var ute och flög! 
Sen har de flera olika färdiga sallader längre in också, vissa med kolhydratsutfyllnad och vissa utan, men alltid ganska generöst med ägg/räkor/kyckling etc. Det verkar dock vara väldigt beroende av vilken tid man råkar komma dit, vad som finns i disken. Ibland nästan renplockat.

På sas flygningar kunde man ( maj 2010 ) köpa en tapas talrik som var helt ok. Tror man fick en brödbit till men den får man väl skippa. Olika sorters lufttorkat kött, salami, oliver mm. Skulle kanske kunna kompllteras med en bit medhavd babybell eller annan ost. Dock var priset inte det bästa tyvärr!
Jag kan rekomendera Arlandas vinbar om man flyger utrikes. Dom har små skålar med "snacks" som ostkuber, ölkorvar, oliver mm. Perfekt mellanmål.

New Orleans Bistro & bar i Sky City är bra men dyrt.

Hmmm… frukost i terminal 5 (efter säkerhetskontrollen), någon?
För att vara riktigt besvärlig så avskyr jag ost och är allergisk mot alla grönsaker, samt även fisk och skaldjur.
Någon som säljer ägg, månne? En äggmacka där man kan lämna brödet? (På Heathrow finns det ett ställe med jättegoda ägg- och krassemackor.)
Eller ska jag hålla mig till plan A och koka ägg ikväll som jag gömmer i väskan…?
Jag passerar Arlanda 2ggr/mån och jag brukar också köpa Medelhavsbrickan, den är supergod
Men det passar ju inte om man inte gillar ost…Annars brukar jag ha en liten låda med LCHF-pannkakor i handväskan de är ju supergoda och lätta att ha med sig!
just det…på Max kan man ju köpa low-carb burgare, den är lindad i salladsblad-jättegod!( Istället för frisco)

#11 Fast själva hamburgarna på Max innehåller en massa skräp, tyvärr. Det händer att jag tar en hamburgare på McD och inte äter brödet (men det är bra som "handtag"), men den här gången ligger det på fel sida säkerhetskontrollen.
Men nu har jag kokat ägg, kanske sätter i mig dem redan på Arlanda Express. 

De har tydligen ett speciellt kött till LCHF burgarna på max nu. Fick det berättat, det ska tydligen vara tjockare än de vanliga burgarna. Ingen aning vad de innehåller. Personligen står jag mig på en sådan med extra ost och bacon i flera flera timmar utan något sug.
Det är blandat med skorpmjöl enligt vad jag läste för ett tag sedan i Max.burgarna alltså. Inte Kh-fritt mao.
Från deras hemsida, innehållet i burgaren: Svenskt nötkött, vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, potatisfibrer, köttfond (vatten, nötben, koksalt), potatisstärkelse.
inget skorpmjöl vad jag kan se? Men inte så bra heller…
en bra burgare ska ha kött, salt och sen stopp…
Äter gärna räklandgången och lämnar brödet, mycket räkor, ägg och majonäs, finns både i inrikes och utrikes restaurangen.
Bra att du letade efter fakta, det var nog någon blogg jag läste i. Men det var ju en massa olika potatisprodukter dom hade i. Får det verkligen kallas hamburgare? Pannbiff skulle ju vara mer rättvisande.
definitivt, man lackar ur på sånt här verkligen! Min man är väldigt förtjust i Max men jag brukar streta emot och går hellre på MCD när vi "måste".
Jag har visat honom den här infon därför visste jag att den fanns. Men var ju itne säker på om de kanske ändrat receptet men det ser nog likadant ut som då, ett par år sen.