Restaurangbesök
Vill bara skriva av mig lite….
Var igår på SPA med en kompis och hade en underbart fantastisk dag med mycket bad träning och ansiktbehandling. 13 timmar var jag där!!!
Vad jag däremot inte är så nöjd med är maten. Jag hade specifikt sagt till om att jag inte äter kolhydrater (glömde för en gångs skull att betona att det inte handlar om GI utan LCHF). Mycket riktigt så står det på bokningen 1+GI. Efter att ha beslutat mig för att ändå ta dagens rätt (vilken de antagligen tänkte även skulle passa för en GI-ätande person) vilket var färsbiff (av något slag) och potatispuré? så klämmer servitören ur sig att jag kan få fläskkarré istället. Perfekt, sa jag, om jag kan få smör till. Och jag vill ha riktigt SMÖR och inte margarin, betonade jag kraftigt. Visst, inga problem, fick jag till svar.
Smöret kom in, säkert minst 50 gr. Och därefter köttet. Tar en klick smör som snabbt glider av kniven. Den måtte varit varm, tänkte jag. Tar en första tugga och märker att smöret har en väldigt konstig konsistens. Provar enbart smöret och tycker inte att det smakar som det ska. Går då och frågar för säkerhets skull vad jag hade fått i skålen. Servitören försäkrar att det är smör, men efter en kort diskussion framkommer det att det var BECEL!!!!!
Men jag ville ju ha riktigt SMÖR, sa jag ju. Det har vi inte du kan få LÄTTA!!!, fick jag till svar. Men jag vill ha smör, har ni inte det i köket??? Då kom en annan servitör till undsättning och informerade om att det fanns smör i skålen framme vid brödet. Något skeptisk tog jag en klick smör med mig till bordet och åt upp min middag. Detta smör smakade åtminstone lite bättre och än har jag inte dött ;-) så det var nog SMÖR, i alla fall.
Någon mer som har liknande erfarenheter???
Mvh. Jenny
Oh ja, det är så inrotat hos allmänheten att fett är farligt men en sak tror jag är viktig i sammanhanget, de flesta små restauranger typ lätta rätter och fika/smörgås, får extra bra pris på lätta och becel, kanske nästan gratis.
Detta var ingen liten restaurang. Det handlar om stadshotellet i Varberg!!
Det jag har lagt märke till är att servispersonalen ofta kallar alla matfetter för smör, medan kockarna gör skillnad mellan smör och margarin. Det kan ibland vara värt att kräva att få prata med kocken när man vill ha specialmat.
Detta gäller även andra aspekter av specialmat. Servispersonalen vet t.ex. inte alltid om det ingår spannmål eller glutamat i rätterna, medan kockarna har koll.
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Jag skulle nog valt färsbiffarna men utan potatisen. Att utesluta potatisen har jag aldrig haft problem med, oftast kan man få extra sallad i stället.
Ja på Scandic vid stationen i Skövde hade jag liknade problem i frukostmatsalen för ett par år sedan. Det låg bara margarin framme så jag frågade frukostvärdinnorna om smör och de sa "det ligger där" och pekade på margarinet. "Det är margarin. Jag vill ha SMÖR, sådant man får av kossor" sa jag till dem och de tittade på mig som om jag var från Mars allra minst. Konstigt eftersom Västergötland är ett sådant jordbruksdistrikt men det verkar som om yngre människor inte vet skillnaden mellan de två! 
Jobbigt att man ska behöva tjaffsa tycker jag.
Jag var ute med jobbet förra veckan och hade angett LCHF i rutan där man skulle ange specialkost. När jag kom till restaurangen visste ingen vad det var. Förklarade att jag inte äter kolhydrater, ja pommes frittes och sånt. Jaha och så fick jag in en hamburgare i bröd men med sallad
Det gick ju lätt att tabort men man förvånas över hur okunniga restaurangfolk är om smör och kolhydrater.
de flesta hotell vet iallafall skillnaden för det brukar stå skyltar med SMÖR, Lätta, etc på skålarna vid frukosten.
Herregud vilket jävla drama över att ha ätit någon matsked margarin.. Du döööör inte.
Enda jag brukar få klaga på är att portionerna på resturang brukar vara extremt små när jag ber om grönsaker istället för potatis eller liknande.

Jag har samma erfarenhet som du
Människor under trettio(ungefär) vet inte skillnaden på smör och margarin.
När jag talar om att smör görs av grädde i mejerier och margarin av växtolja i fabriker blir de väldigt förvånade.
Ungefär som det där med att fisk kommer skalad, urbenad och panerad i fyrkantiga bitar ur havet ;-)
Agneta
#6 tja men de flesta av oss äter ju sallad och i vanlig grönsallad är knappt några kolhydrater så det är ju inget att ondgöra sig över i mitt tycke…
#10 vaddå ondgöra sig? Jag blir bara förvånad att man som kock inte vet att bröd innehåller kolhydrater. Varför får jag inte bli det?
#8 Jag blir av någon anledning konstig i magen av margarin och ser helst till att restaurangen vet skillnaden.
Vad är det med det här forumet nu för tiden, får man inte ha åsikter längre?

Det finns kontrollfreaks överallt, även här några få. Bara att lyfta på hatten och gå vidare…
Agneta
# 10 ah förlåt! Läste fel! Tyckte du skrev utan bröd men med sallad, då var det inget konstigt!
Det här handlar inte om att jag råkat få i mig en liten klick margarin, utan att jag vill veta vad jag stoppar i munnen. Om jag hade vetat att de lagt BECEL i skålen så hade jag inte rört det utan ätit min karré utan extra fett och förmodligen inte hållit mig mätt lika länge.
En annan liten rolig incident hände när jag var med jobbet på konferens. Vi hade meddelat kocken att det kommer en vegetarian, en mjölkallergiker och så "konstiga" jag som inte äter kolhydrater.
Middagen gick fint, jag fick en oredd kalops i en djup tallrik med vispad grädde till. Till eftermiddagsfika när de andra fick kladdkaka kommer kocken stolt och glad ut från köket och säger att han kommit på en efterrätt som skulle passa oss alla tre specialkostare. Nöjt håller han fram en skål med fruktsallad. Jag lägger huvudet på sned och frågar "Hur tänkte du nu?" Kocken blir lite fundersam en kort stund innan han utbrister "Fan också, det är ju kolhydrater i frukt! Och jag som tyckte att jag varit smart" Kocken vänder på klacken, går ut i köket och kommer tillbaka med en skål med vispad grädde som jag smaksatte med lite kanel.
#14, den var bra och lite kul med kalops med vispad grädde, det var en ny variant.
Kalops med vispgrädde. Hm. Jag hade inte applåderat kocken för det.
Men det är rätt intressant hur just vispgrädde är det som skall till här och var, oavsett om det blir vettigt eller ej. Kockar om några borde begripa fet fisk, fett kött, reducera istället för reda osv.
Ja det där med reducera istället för att reda verkar jättesvårt generellt för folk även inom LCHF. Det kommer förslag på än det ena än det andra ersättningsmedlet som ju faktiskt inte behövs om man reducerar.
Blergh, margarin och Becel och Lätta - det går inte att äta.
Fast det tyckte jag långt innan LCHF också.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!