Marinad till köttet?
Nu är det grillsäsong och det börjar klia i grillfingrarna. Vad marinerar ni ert kött med?
/Lillianna
~ Lillianna ~

Vin, olja och fransk senap är basen för mig. Kryddor efter humör.
Sten Sture
En sak som vi (läs min make, som lagar den mesta maten) lärde oss förra sommaren, är att det är onödigt att marinera köttet i förväg. Det går inte in alls, om man inte sprutar in det.
Det godaste blir om man penslar på marinaden under tiden man grillar och sedan det sista precis innan det är klart.
Torra kryddor däremot är bra att krydda på innan (dock inte långt i förväg), eftersom de ofta gynnas av att rostas lite.
/LO
Dansa kan man alltid göra!

Perfekt LottaO maken kom just hem med rebenspjall och jag brukade anvanda soja och honung, nu far det bli pensling med olja, salt, peppar och timjan.
Olja, vitlök, pepparblandning, salt och lite soya. Gott om man låter köttet marinera länge.

Förr om åren brukade jag marinera i öl + olivolja + ev soya + örtkryddor, t ex salvia, rosmarin och libbsticka. Någon som vet om den marinaden fungerar fortfarande eller om ölet tillför köttet en massa kolhydrater?
Karrekotletter marineras i rödvin, soya och grillkrydda. Vitlök e ju aldrig fel!
Kycklingfileer marineras i mycket olivolja, massor av timjan, Balsamicovinäger och soya. Åt detta i gårkväll senast. Mycket gott.
Tunnskuren älgstek marineras i massor av soya, finskuren vitlök, lite olja, lite citronsaft och gräslök. Alla grannars favorit!!
Grillat e godast!!

Marinad för att möra köttet är svårt att hitta, men mango och kiwi har enzymer som bryter ner köttfiberna…………….(svärsonen är kock*ler*)
Marinad av olivolja, ingefära och timjan. Sticker hål på köttet här och där så marinaden tränger in sen får den ligga i en plastpåse, som vänds några gånger totalt cirka 12 timmar.

Det är ett bra knep ullamayday. Jag kände bara till kiwin dessutom *springer & köper mango* Man får vara lite uppmärksam på vissa sorters kött så man inte mörar dom för mycket! Om man kör exempelvis en fin bit rådjur länge i ugnen så blir det mer pastej än kött, och om man kokar det så löser det nästan upp sig helt och man får äta det med sil.Om man marinerar en fin bit filé med kiwi så avdunstar den väl nästan.