Solskyddskräm?
Vi som vill använda naturliga krämer utan en massa biprodukter som är onyttiga, vad ska man använda för solkräm då? I ansiktet och sedan på kroppen. Olivolja är inte nog för mig på kroppen. Blir lite för torr på benen då, vill hellre ha en kräm. Sen i ansiktet behöver jag en stark solskyddsfaktor framförallt då jag bor vid havet och om man då badar i saltvatten då krävs det skydd. Har använt CCS med SPF 30 från apoteket förra sommaren. Det funkade för mig. Men ganska tjock kräm. skulle vilja ha en vardagskräm som man använder överallt inte enbart vid stranden och promenader.

Tänk på att det inte är bra med för hög solskyddsfaktor heller. På Mallorca finns en klinik särskilt för turister som får eksem av att ha använt för hög solskyddsfaktor. Just när cremen blir för tjock så lägger den sig på ytan och det bränns i stället. Det är bättre med en solhatt på huvudet och kläder på kroppen. Det dör faktiskt 400 personer årligen i Sverige av hudcancer för att det är mode att vara brun och "vacker". Själv brukar jag bo en månad varje vinter på Gran Canaria där UV-strålningen är betydligt mycke högre, men vi kanske eventuellt går till playan 1 eller 2 ggr på hela tiden.
SOLA SAKTA!
PS. Glöm inte solglasögonen, min mamma fick cancer i ögonvrån för att hon aldrig använde solglasögon. Men hon dog av lungcancer för hon hade rökt så mycket.
Weleda och dermanord har bra naturkosmetiska solskyddskrämer. Själv älskar jag dermanords!
Jag köper alltid kräm med fysikaliskt filter, dvs det är bl.a zinkoxid som rent "fysiskt" blockerar solen och inga kemikalier. Den använder jag själv också, fast man blir aningens vitsmetig av den:)
de jag nämnt är fysikaliska är de nåt annat är det inte naturkosmetik om det inte är rena oljor förstås
Tack för tipsen all ni som dkriver. Denna krämen som jag hade är lite så man blir lite vit som du magma skriver.
Weleda och Dermanord ska jag kolla upp. Det finns här i stan.
Mina progressiva glasögon blir mörka i solen. Kan inte vara utan dem. Kräm behöver jag oavsett om jag solar eller inte. Bada vill jag inte heller sluta med.

På sommaren använder jag ofta Cliniques City Block (SPF 15) eller Super City Block (SPF 25), under vinterhalvåret vanlig ofärgad hudkräm med SPF 15.
Visserligen är Clinique-krämerna inte direkt supernaturliga, men jag gillar att det är fysiskt solskydd i dem och att de ger en aning färg. Jag antar att man skulle bli lätt vitsmetig om den inte var färgad…
Jag gillar även Vichys och Kanebos solskydd. Weleda är min "naturfavorit", använder deras tandkrämer bl.a.
det vita tycker jag försvinner rätt snabbt. Som alltid med solskyddskrämer så smörjer man in en ca 20 minuter innan man går ut i solen och sedan kontinuerligt efter din hudtyp

Jag är rödlätt m fräknar och blir röd som en kräfta så fort jag kommer ut i solen. Förra sommaren köpte jag den bästa solkräm jag någonsin testat. Den är helt naturlig. Nackdelen är att den bara kan köpas genom distributör… Men den kommer från Tahitian Noni och har SPF30. Det låter mycket, men den fungerar mycket bra. Jag hade på mig den när vi seglade i somras och det räckte med ett lager. Tidigare har jag fått smörja in mig med jämna mellanrum för att inte bli röd.
Här finner du produkten
Tack monkan, men jag hittade inte någon solskyddskräm, bara de andra produkterna. Däremot vet jag av en kompis som jobbar med kinesologi och som använder alternativmedicin, rekkomenderade mig Noni drycken. den ska vara superdunderbra. Man ska må jättebra av den. Men jg vet inte hur det är med socker och kolisar osv. Har inte kollat up det. Tyckte att produkten är väldigt dyr.
Har kollat i affären idag och det finns Dermanord där som jg nog ska köpa för ansiktet och axlarna och dekoltaget, där jag mest blir utsatt för solen.
Är bara känslig i ansiktet, blir röd och brönd om jg inte använder kräm. Brun blir jag efter ett tag först. Men på övriga kroppen blir jag "indianbrun" och är inte så känslig. Det känns lite konstigt att prata om att sola nu då vi har haft det ganska kallt de senaste dagarna.
men solen är ändå lika stark för rodnaden kommer inte av värmen. och nu är solen extra stark för det är ett dåligt ozonlager på våren innan fotosyntesen kommit igång ordentligt. Så var varsamma

#9 länken tog dig direkt till solkrämen "Skin Supplément SPF 30"… Jag dricker Nonijuice sen 2 år tillbaks och tänker inte sluta. Det ger mig visserligen en dos kolhydrater extra, (innehåller 11 gr kolhydrater/100 ml och jag tar ca 60 ml/dag) men jag tar den på morgonen ca 30 min innan jag äter frukost, eller en stund efter jag ätit frukost. Tack vare den har jag blivit av med min allergi, ledvärk och mycket annat. Juicen kostar en slant, men jag anser att jag är värd det. Jag röker inte, äter inte godis, köper sällan veckotidningar och dricker sällan alkohol så detta är min "last" istället