Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5877 ggr
Sadae
0

Substitut för bröd/knäckebröd

Finns det något LCHF-vänligt knäcke- eller kexliknande? Jag saknar att kunna ta en macka, därför undrar jag.

Jag är inte extrem vad gäller antalet kolhydrater men så lite som möjligt är  ju bra.

www.bakomfoten.blogg.se

yvonnel
0

Finncrisp

misty09
0

Här finns ett recept. Finns fler om du söker på nätet, både hårda och mjuka.

http://www.lifezone.se/2011/07/17/se/moniques-variant-av-lchf-knäckebröd-3395060

Sadae
0

Tack så mycket, det var intressanta tips båda två.

www.bakomfoten.blogg.se

gun92884
0

Min favorit:

gun92884
0

… fortsatter har eftersom mitt mail kom ivag for snabbt:

2 dl flaxfron

1 dl (skalade) sesame fro

2 msk chia fro (inte nodvandigt men gott)

2 msk fiberhusk

2 msk pofiber

brodkryddor

1 tsk grovt salt

1 dl cider vinager (ger brodsmak)

6,5 dl vatten

Blanda torra ingredienserna, blanda se'n i vatskan och ror tills allt ar ordentligt blandat. Lat sta att svalla atminstone 1 timme, garna langre.

Rita en stor tallriksrondell pa parchment (bakplats) papper och klipp ut.

Bred en 5 mm tjock rondell pa pappret (jag anvander smal stekspade doppad i kallt vatten) och baka i micron 5 mn pa hogsta styrkan. Om inte tillrackligt torrt, kor 30 sekunder at gangen tills tillrackligt torrt.

Marianns LCHF Mat & bak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ät inga finncrisp, det innehåller gluten och är beroendeframkallande läs gärna här.

jag har också en hel del recepet på olika knäckebröd och mjukt bröd.

Mitt ljusa rostbröd har blivit väldigt populärt och många har sedan använt den grunden att hitta på egna recept.

kaisakavat
0

Jag kör skivor av gurka lr zuccini!

LenaK63
0

#7 Mariann! Jättebra matsida du har.

Har problem med dl i dina recept. Hur mycket väger t.ex. kokosnötsmjöl?

Det kokosnötsmjöl som jag köper är väldigt finmalet och kompakt. I förhållande till de andra ingredienserna blir det alldeles för mycket när man tar dl-måttet.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Tack!Skrattande

1 dl kokosnötsmjöl väger här ca 60-65 gram

LenaK63
0

#10 OK, då ska jag pröva något av dina brödrecept!

Sadae
0

Ny fråga: Vart hittar man mandelmjöl och kokosnötmjöl?

www.bakomfoten.blogg.se

[Pennylane1]
0

på hälsokosten (alla har inte allt så man får leta) eller på webshop tex LCHF-butiken

yvonnel
0

Kolla på iHerb, dom har utmärkt bra priser, även frakten är billigare än inom Sverige, det finns flera trådar om iHerb, man kan få 5usd i rabatt 1:a gången man handlar om någon som handlat tidigare lämnar ut sin kod, min är LOF542 men det finns flera som har lämnat ut sin till vem som helst som vill ha.

Kolla tex. priser på chiafrön och hampafrön flaxseed finns ju på ICA och numera sukrin också men det är billigare på iHerb.

[Pennylane1]
0

flaxseed är linfrö på svenska ifall någon undrar.