Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 983 ggr
Lynxx
0

Tillagat kött=mer energi

Tillagat kött ger mer energi

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4787641

"Tidigare forskning har visat att tillagning gör att kroppen kan ta upp mer energi från mat med mycket kolhydrater, till exempel potatis. Men nu har forskare för första gången visat att samma sak gäller för kött."

---

/L

[Pennylane1]
0

var väl det jag kunde tro! Finns en anledning att vi höjt oss över djurstadiet sålunda!

Henkez
0

Möss är inte människor och varför skulle det vara bra att gå upp i vikt för. Många som äter rått kött hävdar att det är många fördelar med rå föda än tillagad t.ex att när man hettar upp maten försvinner goda bakterier, kroppen har lättare att bryta ner rå mat och man har mer energi på rå mat. Jag har blivit lite sugen på att testa men har inte riktigt vågat ta steget än, det är ju praktiskt om inte annat att slippa laga mat.

[Pennylane1]
0

du måtte väl skämta? Visst, jag gillar inte heller att man använder möss som försöksdjur men nog måtte väl det vara positivt med att kunna tillgodogöra sig energin på bästa sätt!?

Och hur "vet" du att man har mer energi på rå mat, det var ju precis motsatsen enl. studien?

[AntoniautanX]
0

Sen jag började ge min hund rått kött, så har hon blivit av med sin övervikt. Hon äter mindre mat de dagar hon får rått kött och ben.

[Pennylane1]
0

nu är vi ju inga hundar heller….

[AntoniautanX]
0

Det var lite ironiskt………eftersom vi jämförs med möss, så kan vi jämföras med hundar.

Tror för övrigt att vi är mer lika hunden än musen.Obestämd

Marianns LCHF Mat & bak
1

jag vill minnas jag läst att det var när vi började tillaga köttet/maten som hjärnan växte och vi blev intelligentare…. om vi nu alls är intelligenta… vilket jag ibland inte tycker vi är.

Internettan
1

#3:

Det är skillnad på energi och energi. Dels kan man få mer energi pga att kroppen suger upp fler kalorier. Suger upp mycket kalorier gör kroppen från godis och fikabröd också… Det ger massor av energi, men inte den sortens energi som gör att vi sprudlar av den och blir jättepigga och friska precis.

#7:

Fast vilket kom först - hönan eller ägget? Hjärnan kanske växte först - och då tyckte vi människor att vi blev så himla smarta. Och då började vi tillaga köttet/maten i tron att vi vet bättre än naturen.Och vi började med alla andra intelligenta aktiviteter som bara människan kan göra. (Och precis som du säger - se hur det gick.  :)

"Every point of view is a view from a point."

dufva
0

Jo, tillagningen flyttar ju så att säga ut en del av matsmältningen till grytan över elden vilket frigör mer energi.

Dessutom slår ju värmen ihjäl eventuella bakterier och parasiter som kunde ha ställt till det för oss

Det har ju dock ett pris eftersom temperaturen förstör en hel del vitaminer och enzymer som vi normalt skulle fått i oss

Immunförsvaret blir "otränat" och förvirrat i värsta fall när det inte har någon riktig motståndare.

Vi har bytt näring mot energi och bekvämlighet egentligen :-)

starhawk
0

#2: Om du vill slippa laga mat så är det bara att vara mer försiktig med maten, så att den inte går sönder, då slipper ju du laga den Glad

#0: Hur pass ny är den där forskningen? minns andra trådar här på sajten där det just nämmnts att tillagat kött ger mer energi

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus