Nykomling
Tänkte bara presentera mig här på forumet :)
Lina heter jag, är 23 år gammal och känner att det är dags att ta tag i min övervikt och min hälsa. Det är väl lika bra att vara ärlig på en gång, jag är 171 cm lång och väger 89.6 kg. Då var den hemska sanningen avslöjad.
För några år sedan under min skolgång hade jag nästintill en manisk träningsperiod, jag vägde 59 kg (varav det mesta var muskler) men ville ändå få bort allt fett på min kropp och gå ned i vikt. Jag hade ett osunt förhållande till mat och mig själv.
Då jag började trappa ned på träningen och slutade med min "svältdiet" kom kilona som ett brev på posten. Då jag dessutom fick bättre självkänsla så slutade jag bry mig så mycket om vikten. Det ledde till att jag gick upp på tok för mycket.
Då jag har ganska lätt för att falla tillbaka i osunda matvanor är dieter egentligen ingenting för mig, - hur ska jag klara av att hålla en diet då jag inte ens klarar av att äta normalt? - men efter att ha läst på om LCHF så känner jag att detta inte är någon diet utan en livsstil som jag nu ska börja leva efter.
Jag kommer nu sakta men säkert lägga om mina matvanor till en mer fett/proteinbaserad kost. Här är några riktiga skrämselbilder på mig själv som ska fungera som avskräckande exempel om jag får något kolhydratssug eller får tankar om att fuska.
Mitt önskemål är -29.6kg
Mitt realistiska mål är -14.6kg
Tips och pepp är mer än välkommet!
Nu kör vi :)

Välkommen till oss då! 
Bra att du ser på lchf som en kost och inte ett dietprojekt.
Tar du det lite försiktigt vid starten så slipper du nog också det mesta av övergångsproblemen.
Fortsätt gärna på den här tråden när du vill fråga om nånting eller behöver lite pepp 
Tack så mycket! :)
Jag är verkligen jättemotiverad att starta ett nytt liv!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Välkommen!
Slopa viktmålen.. sånt är förödande för psyket, koncentrera dig på välmåendet som kommer nog kilona så småningom.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Håller med Dufva! Du verkar motiverad och ha den rätta inställningen så det kommer säkert att gå bra! Välkommen hit och pepp pepp 
Välkommen! Det kommer säkert gå bra. Jag har också precis gått med i forumet och tänker prova om LCHF är något för mig. Har haft väldiga problem att förlora de där trivselkilona och har dessutom magproblem (uppsvullen). Men nu vill jag verkligen ha en bra förändring. Pepphälsningar!
Så här planerar jag att äta idag, vad tror ni om det?
Använder färsk basilika och persilja som kryddor - märkte att jag inte skrivit med det! :)
.:Dagens Mat:.
Energi kcal:
1200,00
Energi kJ:
5013,65
Proteiner:
97,31
Fiber:
4,98
Kolhydrater:
22,81
Vatten:
665,87
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
79,19
Kolesterol:
819,40
E-mättade:
27,76
Mättade:
38,18
F-mättade:
7,53
Vitaminer:
A:
749,60
B1:
0,52
B2:
1,38
B3:
25,22
B6:
2,12
B9:
208,80
B12:
4,71
C:
23,75
D:
2,99
E:
10,43
Mineraler:
Fosfor:
1451,35
Järn:
5,56
Kalcium:
927,25
Kalium:
1527,20
Magnesium:
188,15
Natrium:
2867,60
Selen:
79,37
Zink:
7,26
120Gram Ägg kokt
25Gram Ost hårdost 38% fett
100Gram Wokgrönsaker Classic wokade i rapsolja
25Gram Béarnaisesås
100Gram Halloumiost ej stekt 22% fett
200Gram Kycklingbröstfilé u skinn
15Gram Smör 80% fett osaltat
250Gram Mjölk 3% fett
50Gram Hallon frysta
Om jag vore du så skulle jag skippa mjölken och hallonen.
Ser även lite fettsnålt ut, försök att få på lite mer smör, eller gör eget aromsmör. Jag har gjort eget basilikasmör, det är fantastiskt gott!
Får byta ut hallonen och mjölken till nåt med mer fett till kvällsfika då, - tips? :)

#8 Avokado med någon god röra kanske, eller bara salt. Gott vilket som.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
nån smarrig brieost 
Helgen har skötts riktigt dåligt då jag tillbringat den i Norge utan att riktigt kunna påverka vad som ska ätas.
Från och med nu kör vi dock stenhårt, blev 4 skivor ost med bregott på till frukost samt en stor kopp kaffe med mjölk. Till lunch blir det wokgrönsaker, halloumiost och bea. MUMS 

Skippa mjölken och ha hellre grädde ist. Den är fetare och mindre kolhydrater. Jag blandar min grädde med vatten då jag gillade att ha mycket mjölk i förut och lika mkt grädde som mjölk blir dyrt
Försöker dock att göra äggmjölk så ofta jag hinner men ibland är tiden knapp 
Lycka till!
Pepp pepp
Smart där! Ska köra på grädde istället i fortsättningen :)
Till middag blir det idag köttfärsbiffar med kryddsmör och lite riven vitkål till det :)
Såhär blev min matdag! Ska i fortsättningen ha grädde i kaffet och inte mjölk!
Kommentarer? :)
Energi kcal:
1524,50
Energi kJ:
6379,41
Proteiner:
78,52
Fiber:
7,23
Kolhydrater:
20,37
Vatten:
787,22
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
125,36
Kolesterol:
621,18
E-mättade:
40,65
Mättade:
67,28
F-mättade:
8,51
Vitaminer:
A:
974,47
B1:
0,11
B2:
1,15
B3:
7,86
B6:
1,01
B9:
258,54
B12:
4,93
C:
40,25
D:
2,21
E:
8,89
Mineraler:
Fosfor:
1362,03
Järn:
6,08
Kalcium:
1102,96
Kalium:
1428,70
Magnesium:
190,49
Natrium:
4616,20
Selen:
68,70
Zink:
13,52
10Gram Smör 80% fett extrasaltat
40Gram Ost hårdost 28% fett
300Gram Kaffe bryggt
200Gram Wokgrönsaker Classic wokade i rapsolja
175Gram Halloumiost ej stekt 22% fett
25Gram Béarnaisesås
25Gram Mjölk 3% fett
60Gram Ägg rått
25Gram Smör 80% fett
100Gram Köttfärs nötfärs 15% fett
50Gram Vitkål
28Gram Vispgrädde 40% fett
Såhär ser dagens matintag ut!
Är lite orolig angående kalorierna - jag vet att man inte ska stirra sig blind på dessa men eftersom jag har en bakgrundshistoria med en hel del matproblem så kan jag inte låta bli att oroa mig för att det är alldeles för mycket kalorier… 
Hur tycker ni att det ser ut? Något av detta jag ska undvika eller byta till något bättre?
.:Dagens Mat:.
Energi kcal:
1975,69
Energi kJ:
6902,31
Proteiner:
94,43
Fiber:
7,08
Kolhydrater:
19,51
Vatten:
1506,16
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
169,05
Kolesterol:
586,65
E-mättade:
51,50
Mättade:
85,21
F-mättade:
9,70
Vitaminer:
A:
998,72
B1:
0,49
B2:
0,75
B3:
17,59
B6:
2,20
B9:
202,53
B12:
12,96
C:
72,00
D:
17,68
E:
6,17
Mineraler:
Fosfor:
1260,46
Järn:
7,04
Kalcium:
1192,08
Kalium:
2236,55
Magnesium:
202,01
Natrium:
1980,12
Selen:
64,28
Zink:
12,89
125Gram Mozarella ost
50Gram Vispgrädde 40% fett
125Gram Köttfärs nötfärs 15% fett
30Gram Ägg rått
100Gram Vitkål
25Gram Vispgrädde 40% fett
10Gram Olivolja
10Gram Rostade Mandlar OLW
1000Gram Kaffe bryggt
10Gram Rostade Mandlar OLW
125Gram Lax
10Gram Smör 80% fett
100Gram Vitkål
40Gram Oliver gröna inlagda
46Gram Brieost vitmögelost 34% fett
66Gram Vispgrädde 40% fett
12Gram Senap fransk

Ser bra ut, inget att anmärka på.
Vad sa din kropp om kalorierna?
Jamenar.. vart du äkligt mätt så du fick tvinga i dig nästa måltid eller blev du hungrig före du åt?
Man brukar äta olika mycket olika dagar, och fettdepåerna fungerar som buffertar.
Äter man för lite brukar man vara dessto hungrigare nästa måltid.. och då är det svårt att styra fingrarna bort från kylskåpet.
Har känt mig lagom mätt hela dagen faktiskt så rent kroppsligt känns det som att det är en bra nivå, är väl mest huvudet som säger nåt annat 
Hur står man ut med att räkna sådana där tabeller n' shits?
Missförstå rätt, jag tycker att det är starkt gjort samt att jag avundas innehavaren av en sådan hjärna som klarar av att greja med dom.
Jag gick ner 60 kilo, utan att greja med sådant.
minmat.net fixar allt sådant åt en :)
Bara att skriva in livsmedeln man äter!
Fortfarande imponerande att man orkar räkna sin mat sådär. :)
Lejonlina jag tycker att du gör helt rätt att mata in dina dagsintag i MinMat tills du känner dig säker i sadeln. Särskilt som du har lite "matstörningar" i bagaget om jag får säga så. Ibland behöver man lite input utifrån bara för att kolla att verkligheten stämmer överens med det man själv kallar verklighet.
Efter ett tag så lär man sig vilka matkombinationer som ger lagom mängd fett/protein och då räcker det att man går tillbaka och dubbelkollar sig själv ibland, men i ett inledningsskede kan det funka bra med att registrera varje dag.
Kram och Lycka Till!
Tack för all pepp! Det är lite dubbelt att skriva upp allt jag äter, - det ger jättebra överblick och jag får kontroll över dagsintaget men samtidigt triggar det igång jobbiga tankar och ångest 
Igår kväll var jag i alla fall ute på en långpromenad på drygt 8 km (var inte tänkt att bli så långt men tappade bort mig - ny i Stockholm) 
Efter att jag kom hem, hade duschat och gått och lagt mig så blev jag jättehungrig. Stod emot suget och imorse när jag vaknade var frukosten mer än välkommen! Funderar varför det blev så egentligen - hade ju ätit bra under dagen?!
Gomorron! Jag tror att din kropp inte har ställt om sig till fettdrift ännu, du måste ge den tid att vänja sig, helst 2-3 månader. Särskilt som att den kanske är lite "fettskrämd" sen tidigare och inte gärna släpper iväg på kilona.
Att du blir hungrig efter att ha promenerat i 8km är inte så konstigt. Du kanske skulle prova med en kopp te/kaffe med kokosfett efter nästa promenad?
Sen är det ju som sagt skillnad på sug och hunger. :-)
Ja du har rätt. Eftersom jag tidigare haft väldigt oregelbundna matrutiner och ibland försökt att svälta mig för att sedan hetsäta så är nog kroppen lite osäker på när den kommer att få mat nästa gång och just nu hamstrar den nog allt den får i sig!
Jag ska ge det tid men känner ändå efter endast några dagar att det här verkligen är min grej. Så otroligt skönt att få rutin på maten :)
Den första riktiga prövningen blir till helgen då jag ska bort på födelsedagsmiddag. Tror nästan jag ska fråga värdinnan innan vad som kommer att bjudas på :P
Om jag vore dej skulle jag "stödäta" lite hemma innan jag går på festen, Bara för att det är lättare att vara ståndaktig om man inte är hungrig. Och kanske stoppa ner några såna där små röda Baby-Bel ostar i handväskan. Blir det riktig kris så kan du ju smita in på toaletten och äta en sådan om du inte vill skylta med ditt nya liv än :-)
Haha smart där :D
Ja jag får satsa på nåt sånt, pratade nyss med värdinnan och föreslog nåt Tapas-liknande med goda dessertostar, oliver, parmaskinka osv. Där finns ju alltid nåt som passar alla! Hon tyckte att det lät som en bra idé så jag hoppas att det blir så :) Men ska nog stödäta lite hemma ändå för säkerhetsskull!
Allt flyter på bra här - har dock inte vägt mig ännu utan ska försöka hålla det till 1 gång i veckan :)
Har dock börjat lukta jätteäckligt ur munnen nu på senaste tiden. Usch! Måste nästan vara lchf som gör det men jag har dock svårt att tro att jag redan hamnat i ketos efter så här kort tid?!
En annan fråga - kaffeautomater på jobbet - är det någon som vet vad "gräddpulvret" i dessa innehåller? Känns ju betydligt bättre att bara ta svart kaffe och tillsätta färsk grädde själv men var en liten fundering bara :)

Kaffeautomat mjölkpulver = tvättmedel
Där jag jobbade förut var vi några LCHFare och en av männen tog reda på vad pulvret innehöll ovh det var inte långt ifrån samma innehåll som tvättmedel
Så ta med dig grädde det gjorde vi eller jag hade oftast gräddmjölk 

Ett senkommet välkommen hit! Nu är du mitt uppe i omställningen, och då kan man få allehanda besvär - "dragon breath" är ett av dem, våldsam hunger ett annat. Det går över.
#14 och #15 ser bra ut tycker jag. Strunta i kalorierna. Låt det gå ett par månader så att du har tagit dig igenom den värsta omställningen, och sen om du märker att du inte blir smalare (måttband är bättre än våg) kan du börja fundera på om du äter dig övermätt eller äter fast du egentligen inte är hungrig. I så fall kan du börja testa att äta mindre mängder och se hur lång tid det tar innan du blir hungrig igen.
Du har börjat bra, heja på med fortsättningen!
Misstänkte nästan det! Ska ta med grädde till veckan då! Idag fungerar inte kaffeautomaten så blir inget kaffe överhuvudtaget 
Tack! Ja jag ska försöka att inte stirra mig blind på kalorierna. Ibland är det dock svårt! Är på praktik under sammanlagt sju veckor och har inget måttband med mig men får bli ett litet inköp idag 
#28 Förr stod det "kaffe med mjölk" på kaffeautomaten. Det är numera ändrat till "kaffe med vitt". Det får inte stå "mjölk" om inte pulvret är gjort på mjölk. På en extra påse med gräddersättning läste jag glykos, härdat vegetabiliskt fett, skummjölkspulver och sex E-nummer. Jag håller mig till svart kaffe på jobbet.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Välkommen!
Vi är nästan identiska! Jag är 175 och väger idag 92 kg. Hemska sanningen som man inte vill dela med sig. Jag är dock inte lika modig som du med bilder fast jag nog inser att det hade varit bra. Ddet tycks gå bra för dig! Inga omställningsbekymmer mer än den hemska andedräkten (som går över). Jag tycker du gör klokt i att taktikäta innan du går iväg, för att vara på den säkra sidan att inte göra avsteg.
Ett annat tips är att undvika vågen de första veckorna eftersom vissa (däribland jag) har en tendens att gå upp de första veckorna på lchf. Framför allt om du pysslat med kaloribantning tidigare (jag hade viktväktat när jag bytte kost). En del förklarar fenomenet med att de inre organen växer till normal storlek då kaloribantningen gör att kroppen även tar från organen - ingen aning om det stämmer men jag gick upp 3 kg i början och då runt magen (ökade i cm:ar). Detta försvann dock efter några veckor. Ta det lugnt alltså ;-)
Just nu har jag extrem ångest. Känner mig otroligt fet o dagens middag ledde till två fingrar i halsen. Sämst…
usch då. Nya tag idag
Aj då :s
Dock är du absolut inte sämst på några som helst vis, det tar lång tid att läka ut det förhållningssätt du tidigare hade till mat. Se dig själv snarare som bäst eftersom du tagit ett enormt steg mot ett bättre liv genom kosten.
Blicka framåt och försök i dina mörka stunder att bara se det som ett litet snedsteg istället för en katastrof av apokalyptiska mått (vilket jag själv gjorde vid sådana tillfällen, inte nyttigt). Igår var igår och idag är idag, heja heja Lejonlina! 
Tack så jättemycket för peppet! 
Ja nu kör vi framåt! Jag blir bara så besviken på mig själv ibland eftersom jag vet hur fel det kommer kännas innan jag äter "fel mat" men ändock så gör jag det. Men det ska det bli ändring på! :)
Dagen har gått riktigt bra trots gårdagens misstag! Nu ska det lagas en härlig laxsoppa som ska frysas in i matlådor :)
Låter bra det :)
God förmiddag!
Hur går det för dig med vikt och mående? :)
Välkommen och pepp! 
Tror du gör helt rätt i att inte väga dig mer än veckovis. Vågen är en opålitlig jäkel också, mycket bättre att mäta sig på lite olika ställen. Mät dig sedan varannan vecka eller nåt.

Man kan kolla med byxorna oxå.. behöver man köpa nya mindre så har man gått ner!
Måste få skryta lite - har varit förkyld sen i söndags och är det fortfarande. Trots detta har jag inte fuskat något (vilket jag mycket väl kunde ha tänkts göra om jag känner mig själv rätt) utan har ätit bra mat i bra mängder. Okej ska erkänna att det blev fil till middag igår på grund av noll fantasi + att halsen värkte då jag skulle svälja, men hade detta varit för en månad sedan hade jag nog köpt cola och glass och legat i soffan och tyckt synd om mig själv. 
Duktig flicka! Kämpa på och hoppas förkylningen går över snart :)

Bra! 
Bra jobbat!!! Heja, heja, heja!
Bra jobbat!!! Heja, heja, heja!
Nu är jag äntligen frisk från förkylningen - eller åtminstone feberfri! Halsen har varit helt svälld dessa dagar och jag måste erkänna att det blev nyponsoppa (dock den osötade varianten) i helgen :/
Nu är jag dock back on track och kör vidare med BRA mat!
Idag blev det ägg och majonäs till frukost och korvgryta med blomkålsris till lunch! Får se vad det blir för smarrigt till middag :)
Osötad nyponsoppa var ju inte så farligt, kunde ju ha blivit mycket värre :) Bra jobbat tycker jag fast du var sjuk!
Tack snälla du! Såhär blev dagens matintag, ska försöka dra ned ännu mer på kolhydraterna i fortsättningen. Gick även 10.3 km idag (stolt tjej
)
Energi kcal:
1481,54
Energi kJ:
6197,05
Proteiner:
54,77
Fiber:
4,58
Kolhydrater:
19,28
Vatten:
567,13
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
132,50
Kolesterol:
862,56
E-mättade:
39,58
Mättade:
64,73
F-mättade:
17,91
Vitaminer:
A:
917,10
B1:
0,61
B2:
1,37
B3:
8,20
B6:
1,29
B9:
224,82
B12:
4,67
C:
98,56
D:
2,96
E:
7,69
Mineraler:
Fosfor:
715,71
Järn:
8,39
Kalcium:
307,78
Kalium:
1649,29
Magnesium:
130,52
Natrium:
1616,88
Selen:
44,29
Zink:
8,07
60Gram Ägg rått
100Gram Vispgrädde 40% fett
96Gram Falukorv 23% fett
124Gram Krossade tomater konserv m lag
24Gram Majonnäs 80% fett
75Gram Blomkål
60Gram Ägg rått
102Gram Rostbiff nöt
30Gram Smör 80% fett
46Gram Spenat
25Gram Grönmögelost fett 43 % Blå Castello
45Gram Squash
Dagens mat blev helt okej :)
Energi kcal:
1564,66
Energi kJ:
6129,71
Proteiner:
50,94
Fiber:
2,58
Kolhydrater:
12,06
Vatten:
356,31
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
147,39
Kolesterol:
671,07
E-mättade:
34,98
Mättade:
83,82
F-mättade:
13,43
Vitaminer:
A:
797,99
B1:
0,40
B2:
0,72
B3:
9,92
B6:
0,70
B9:
95,62
B12:
2,42
C:
54,08
D:
2,02
E:
5,73
Mineraler:
Fosfor:
701,43
Järn:
4,10
Kalcium:
469,48
Kalium:
890,26
Magnesium:
68,95
Natrium:
1343,14
Selen:
31,01
Zink:
4,51
60Gram Ägg rått
16Gram Majonnäs 80% fett
56Gram Blomkål
76Gram Falukorv 23% fett
88Gram Krossade tomater konserv m lag
56Gram Vispgrädde 40% fett
117Gram Kycklinglårfilé u skinn
65Gram Smör 80% fett
20Gram ostknappar
25Gram Kokosfett
Såg riktigt gott ut! :D
Var hemma i helgen. Skötte mig extremt dåligt och känns som att jag är tillbaka på noll nu. Är besviken på mig själv.

Bit
ihop och gå vidare det var förr i tiden, så tänker jag idag är en ny dag jag åkte dit i helgen igen
för mkt frestelser om kring mig när familjen smaskar.
Var stolt över dig själv att du fortsätter där du var förra veckan 
Possitiva tankar om dig själv så går det lättare!!
Upp och hoppa! Det är bara att forstätta. Det fixar sig 
Back on track! Börjar om från början. Nu kör vi!
Jag brukar länka till Margaretas inlägg om hål i gatan
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Otroligt bra skrivet av Margareta! Tack för att du länkade! Gav mig mycket att tänka på!