Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2076 ggr
jeko69
0

Tillsatser i mat

Sist jag var och handlade höll jag på att inte få så mycket med mig hem. Jag har noterat att väldigt mycket mat innehåller kryddexrakt/rökexrakt. Vad är alla dessa olika typer av extrakt? Är det något jag bör undvika eller kan jag äta dem med gott samvete?

Sen har jag en fråga ang. smakförstärkare. Jag vet att det någonstans här på KiF finns en tråd (eller flera) om detta, men kan någon berätta för mig alla olika nummer och namn som smakförstärkare kan gömma sig bakom. Jag vill i möjligaste mån undvika dessa.

Sen undrar jag en sak till. På flera buljong/fond-förpackningar står det att de är fria från smakförstärkare och jag har då litat på detta. Men sist vände jag på flaskan och läste att den ändå, döm av min förvåning, innehöll jästextrakt. Kollade då också resten av förpackningarna och mycket riktigt alla innehåller jästextrakt. Jag klagade hos personalen som sa att produkten får innehålla en liten mängd utan att de behöver uppge detta. Det må så vara, men i detta fallet har de ju faktiskt på ena sidan flaskan uppgett att den innehåller smakförstärkare och på framsidan står det tydligt att den inte ska innehålla detta "gift".

Finns det någon buljong utan smakförstärkare????

Tacksam för svar!

Mvh Jenny

AnneN
0

Jag har helt slutat att köpa färdig buljong då jag inte hittat en enda i butikerna som inte innehåller en massa konstigheter. Jag gör istället egen buljong genom att tex ta spadet när jag kokat kyckling eller höna och smaksätta med kryddor & örter, eller koka märgben och krydda spadet. Det blir både godare och nyttigare Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Glömde nämna att jag sedan fryser in buljongen som iskuber och plockar fram vid behov.

_**/Mvh Anne

yvonnel
1

#1#2

Jag gör samma som du och känner mig stolt över att det blir bra mat i mitt kök, men nyss har jag fått vara med som testare på Bongs nyaste buljonger i tärning via Smartsons. Dessa säljes med särskild betoning på "ingen smakförstärkare", men oxbuljongen hade en konstig bismak så det är inget jag rekommenderar.

jeko69
0

Skulle jag kunna få en lite mer precis beskrivning på hur ni gör när ni kokar egen buljong? Recept, kanske?Skrattande

Angelfish
0
AnneN
0

#4 Hoppsan, det blir nog lika exakta recept som mamma och mormor brukar ge mig då Tungan ute

Köper 1 påse frysta märgben på Willys, ger hälften av dem till hunden och resten lägger jag i en gryta, fyller upp med vatten så det täcker benen + några cm till, en rejäl nypa salt, kryddor/örter efter smak, dessa brukar jag variera allt efter vad jag har hemma.

_**/Mvh Anne

KarinJ46
1

Jeko, jag skulle vilja rekommendera att du läser en bok som heter "Den Hemlige Kocken" och/eller "Äkta Vara"  skrivna av Mats-Eric Nilsson.

Båda böckerna finns som pockets för under 100-lappen och dom ger en jättebra inblick i vad fabrikanterna stoppar för "extraskräp" i vår mat och även information om vad olika tillsatser gör med oss samt förklaring över alla E-nummer.

Tror jag köpte mina på CityGross.