jag är sjuk...
Jag har blivit jätteförkyld… Ont exakt överallt…… jag har ätit LCHF sen i somras, men jag undrar vad det bästa sättet är att äta under förkylning? vitaminer????…
-Skaalman
Skaalman! Mycket vatten men du kan också boosta ditt immunförsvar med Omega-3! Vet att Oil4Life har en bra protectkur som borde kunna få till immunförsvaret för dej! Kolla http://www.oil4life.se/product.html/Oil4LifeProtect
Krya på dej!
Det kan även hjälpa att gå promenader och få frisk luft. Du ska inte anstränga dig så att du blir utmattad och känner att du håller på att dö, men att få frisk luft är nyttigt även vid förkylningar.
Sömn och mycket vatten är också viktigt, så som nyborjare08 skrev.
När jag är förkyld så äter jag hallon och ökar mitt lökintag (framförallt vitlök), det har antagligen ingen effekt alls, förutom att jag får placeboeffekt som gör att det _känns_ bättre och det är en viktig faktor för mig.
Och har jag ont i halsen dricker jag berocca, men det är nog inte att rekommendera eftersom det kan trigga sötsug och innehåller en del saker som nog inte är det bästa att stoppa i sig, men eftersom jag är förkyld sällan så tycker jag att det är värt det tack vare (den säkert inbillade) effekten.
Som sagt, det lär inte ha någon riktigt effekt, men finns det något LCHF-vänligt som får dig att känna dig piggare, så kan det vara värt att äta lite mer av det.
Håller med nyborjare08. Men oavsett sjukdom eller ej så brukar jag ta vitamin D (utom på sommaren, om jag solar mitt på dagen) och Omega 3 om jag inte äter gräsbetat eller fet fisk (vildfångad).
Och det finns gamla trådar med förslag om mat man kan tänkas äta när man är sjuk och inte direkt har lust på vanlig mat. Jag hittade ett par: nummer ett och nummer två
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Både ingefära riven uppkokt i vatten silad som thé och vitlök med honung har streriliserande effekt och, tror jag, sätter fart på kroppens egen motståndskraft. Vit D3 tycker jag numera är en självklarhet och kanske även Vit C i högdos.
D-vitamin är bästa sättet att både bota förkylning och hålla den borta.
Sen jag började med d-vitamin har jag inte varit förkyld alls, innan var jagt det ett par gånger om året. Jag tar 2000-5000IE om dagen och extra om jag börjar känna att en förkylning är på gång.