Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 5735 ggr
Tinis71
0

Äta LCHF och sen gör ett snedsteg = smällfet?!!

Jag har funderat lite om hur detta egentligen fungerar. Jag har ätit LCHF i ungefär 3 veckor och min mage mår toppen av detta. Dock så skulle jag även vilja gå ner ca 3-4 kilo i vikt och sen leva så att jag kan hålla den vikten.

Ett grovhugget exempel:
Om jag äter LHCF i en vecka. Sen så råkar jag äta en massa kohydrater en dag, blir det fettinlagring av det jag dittills har ätit under veckan då?

Hur mycket "bakåt" kommer kroppen ihåg?
Märklig frågeställning, jag vet, men ni kanske förstår vad jag menar…

Tinis71
0

Haha, bokstäverna i texten kom visst fel. Jag äter LCHF och inget annat… Sorry.

magma
0

Nej, absolut inte. Om du ätit mycket fett på måndagen, så inte kommer kroppen ihåg det och stoppar in måndagsfettet i fettcellerna på t.ex fredagen!

Du ska dock tänka på att OM du tänker äta mycket kolhydrater under en dag så ska du kanske inte äta mycket fett just den dagen. Om du äter tex godis på kvällen (dvs äter socker under ett tillfälle på en dag och du har resten av dagen ätit LCHF) så kanske du inte precis innan behöver klämma i dig mycket fett.

Isolera sockerätandet från resten av din LCHF-kost med ett par, tre timmar åt vardera håll så borde du "klara" dig ganska bra. Dock kommer du kanske gå upp ett eller två kilon under de närmaste två dagarna, men de kilona består av vätska. Jag klarar inte av det du funderar på att göra, men det har med sockersuget att göra i första hand.

Tinis71
0

#2. Jag har ABSOLUT inte tänkt att svulla, verkligen inte. har inga sådana planer alls.

Jag är sockerberoende och håller mig för det mesta nykter. Men igår "råkade" jag plundra det som var kvar av påskägget (åt inget under hela påsken, men det som nu fanns kvar åkte ner i min mage i ett svep, samt att jag klämde i mig en påse bilar av bara farten…
Dock kom straffet fort; jag fick hjärtklappning, blev rödflammig på huden och under hela natten hade jag kramp i benen.

magma
0

Hoppas du mår bättre nu..! Men veckans fettintag kommer ivartfall inte fastna i fettcellerna pga ditt "snedsteg", om så skulle ske så lagras bara det fett du ätit precis innan godiset. Exakt hur långt innan kan jag inte svara på, men 1-2 timmar handlar det kanske om? Undvik gärna vågen de närmaste två, tre dagarna så slipper du se vätskan visa sig där- även om man vet att det bara är vätska så är det ändå lika trist varje gång…

zeretki
0

För min del har det funkat så, att jag bara lagt på vikt om jag ätit fel  flera dag i sträck. Om jag bara äter fel en gång och sen återgår till LCHF så har det inte påverkat vikten.

Tråkigt att du ramlade dit. Jag vet hur det är, det är bara upp på banan igen som gäller! :) Att ha skuld är onödigt. Det blir fel ibland men det är bara att försöka igen. :)

ewax
0

Nu blir jag förvirrad… Jag har fått för mig att Sten-Sture säger att om man äter fett före kolhydraterna blir skadan som minst…

Koylie
0

Jag är lite inne på samma som #6, om man äter fett före kolisarna blir skadan minst.

dufva
0

Tinis!

Nä du går inte upp i fettväv för ett enstaka kolhydratövertramp men du kan mycket väl märka av en viktuppgång då kroppen snabbt fyller på sina glykogenlager och packar in ett par kilon överskottsvatten i dig..

2# 5# och 6#

Fett innan kolhydraterna? Nja, mina erfarengeter säger att SSS inte har helt rätt här. Det kanske beror på hur mycket man syndar iof, men blandar jag fett och snabba kolhydrater exploderar min vikt uppåt direkt .

Äter jag bara kolhydrater sker inte så mycket fettinlagring bara h2O och glykogen, men aptitregleringen kapsejsar och suget sätter in vilket ju bäddar för nya felsteg.

Då krävs lite viljestyrka i ett par dar innan kroppen lugnar ner sig igen.

ewax
0

Själv går jag inte upp i vikt av att tex dricka ett par glas vin efter maten.  Kan också äta mer kolhydrater om jag äter fett före… (Men jag går inte ner i vikt då heller förstås! Ledsen)

Men vi är alla olika och man måste som sagts tidigare hitta sin egen väg.

magma
0

Dufva: Du fick till det bättre än jag, tack.Glad 

SSS skriver ju också i sin bok att om man tex vill äta frukt i sin LCHF-kost så ska man helst äta enbart frukt på morgonen/förmiddagen och sedan låta magen vara tom minst tre (var det väl?) timmar innan man börjar med fett och protein resten av dagen.

Margareta
0

När jag beställde tid för hälsoundersökning nyss, sa det att magsäcken blir tom på 4 timmar. Jag får alltså äta fram till 9, om jag skall på undersökning 13. Kan det stämma som riktmärke för frukten?

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Frukten går fort genom "systemet" så det stämmer nog. Montignac säger att äter man frukten ihop med maten så hindras frukten att smältas och gå vidare, därför börjar den jäsa i magen och ge gaser. Så jag tror att man kan äta frukt efter 3-4 timmar eller äta frukten och vänta 3-4 timmar och äta det andra.

korseett
0

jag reflekterar lite över det där med hjärtklappningen. Jag undrar hur mycket av den som orsakades av det dåliga samvetet? Jag själv får högre Blodtryck och illamående när jag har dåligt samvete eller tror att jag gjort bort mig. (Som nu senast natten till måndag- hade varit på en stämma där jag gick upp i talarstolen för första gången. Funderar ännu på vad jag egentligen sade för det blev "gonatt" när jag kom dit upp.)

Gunnilla
0

Skaldeman säger att man går upp i vikt om man kör fruktfrukost.

Anterrabae
0

90kgaldrigmer: Till viss del kan det kanske bero på dåligt samvete osv. Men initialt är det nog mer fysiskt. 

Hjärtklappningen kan även bero på insulinpåslaget som kommer av att man ätit socker.

När man äter socker rusar blodsockret i höjden. Kroppen tror att man har ätit MASSOR. Den pytsar då ut insulin efter premissen MASSOR och blodsockret sjunker som en sten. Vi vet ju att det inte var MASSOR i den bemärkelsen kroppen trodde. När blodsockret blir lågt så kommer symptomen på hypoglykemi dvs lågt blodsocker: Hjärtklappning, darrighet, svettningar, yrsel, illamående och till viss del ångest. 

Dessa symptom är effekter på att kroppen spottar ut en massa glukagon, krotisol och adrenalin för att häva insulinets framfart. För att få levern att släppa sitt glykogenlager, för att få cellerna att börja tillverka energi av muskler (eftersom allt socker ska till hjärnan) samt för att hålla en vaken så man inte tuppar av.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade