Ägg till en bebis
Min 11 månaders baby älskar ägg och hon får ett ägg stekt i ghee till middag varje kväll. Pappan är skeptisk och menar att det är skadligt för barn under ett år att få ägg varje dag.
Hur ska jag få honom ändra uppfattning?
Saxade det här ur träningslära.se.
- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att
vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som
arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa
till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor.
Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin,
A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket
rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är
så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin
E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och
Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.
Jag får nog ta och sluta upp med att vara trött på ägg.

Jag som just börjat fundera över selen! För några år sen var det JÄTTEviktigt att ta tillskott av selen men nu var det längesedan jag hörde eller läste något. Jag tittade igår hos iHerb och de har selen + E-vitamin i kapslar. men med minst tre ägg om dagen i magen verkar det helt onödigt :-) LCHF rules ;-D
Agneta
Selen var ett av de viktigaste tillskotten för att motverka skadorna från amalgamfyllningar i tandlagningar.
Tyvärr var det väldigt många av 40, 50, 60, 70 kanske även 80 -talisterna som fick dessa hemska metallblandningar i munnen.
Patientföreningar fick slåss i många år emot myndigheterna innan det äntligen blev stopp för detta och saneringarna kunde börja, det kostade en förmögenhet att få detta gjort på rätt sätt för att vi inte skulle bli ännu sjukare.
# 4 Jag har inte sanerat nån amalgam, är det speciellt vanligt att folk gör det? Har bara hört om någon enstaka. Mår inget dåligt av dem heller för den delen, mer än att en och annan rasar med jämna mellanrum…
#4 hur menar du att det "kostade en för mögenhet…"? Det är väl ytterst få som har fått ekonomisk hjälp med att bli av med skiten, och väldigt få, totalt sett, har väl bytt ut sina amalgamfyllningar? Det är inte särskilt lätt att ansöka om landstingsbidrag, jag har försökt.
Ursäkta OT i tråden…
Du får väl helt enkelt vänta en månad till då, så är barnet inte under ett år…
Eller så ber du pappan att ge dig bevis för att det är "skadligt" för barnet… jag förstår inte varför DU skulle behöva bevisa för honom varför riktig mat skulle vara skadligt.
Vet inte hur det är just med småbarn och ägg, men om hon mår bra så är det ju troligen helt ok. Vad skulle kunna vara dåligt? *funderar*
Hoppas nån mer insatt i just detta svarar.
* *
Vidare på OT-spåret. För att man ska få amalgamet sanerat, så krävs i alla fall här mkt specifika symtom. Och de symtom som 'utsetts' känns 'utsedda' för att så få som möjligt ska kunna få hjälp. Jag hade inte en chans, trots stark metallsmak i munnen och multimystisk symtombild med många neurokonstigheter utmattning och annat. Bland annat krävs utslag i munnens slemhinnor.. och annat, minns inte.
Bedömningar som görs kan man åxå fundera över, ibland tycker jag det verkar som om två patienter med samma problematik kan få helt olika bedömningar.
Jag har bekostat själv att byta ut två plomber. Men det gjordes inte med den speciella metodik som sägs behövas för en verklig "sanering". Och jag tycker tandläkaren slarvade. Missfärgningar är kvar, på vissa ställen lika mörkt som själva amalgamet (70-talsplomber) var - alltså är säkert även gifter kvar i tanden.. Men ok, mindre för själva plomberna är ju väck.
#6,7,8
Inte meningen att ta över tråden, på något sätt leder det ena till det andra. Jag har haft problem med amalgam och jag känner många som fått livet förstört av detta gift. Dock menar jag inte att alla fått bidrag till saneringar, jag fick då betala allt minus det alla fått i reducering, olika, olika år -politiska beslut som ändras lite då och då. (bara hos de tandläkare som var anslutna till FK, eller hos folktandvården)
Men det var envist svårt från myndighetshåll innan amalgamet byttes ut mot annat alternativ/fyllning, mindre giftig eller mindre skadlig iaf. Framför allt utan kvicksilver som var den stora boven.
Jag hade turen att ha en bra tandläkare som bytte ut tandfyllning allteftersom. Metalliska fyllningar - blandningar, stör sig själva, kanske jag inte kan beskriva så bra men det har med elektrolyter att göra, därför kan det hända att man ofta får byta ut dem- de ramlar sönder och kvicksilvret löses ut. Eftersom folktandvården envist fortsatte med amalgam fick jag själv betala min dotters tandvård privat för att hon skulle slippa det problemet.
Oj, allt detta är ju så länge sedan, jag har glömt en massa detaljer, men det var då som Tandvårdsskadeförbundet bildades, det var nästan en "underjordisk " förening som jagades av en massa olika intressenter förutom myndigheterna och hade stort motlut att kämpa emot.
Påminner om något annat lite närmare i tid.