Triggar på meatzza?
Det här är så dumt men jag måste bara kolla om någon känner igen sig. Jag upptäckte nyligen den FANTASTISKA rätten meatzza (pizza med köttfärsbotten) och blev helfrälst. Det smakar ju pizza! Jag har lagat denna rätt fyra gånger de senaste veckorna och gör likadant varje gång: blandar blandfärs med ett ägg, kryddor och lite cantadou, trycker ut på plåt, bakar av en stund och sedan på med liiiite tomatpure och mozzarella, strimlad skinka, salami, färska champinjoner och oregano och sen skjuts in i ugnen igen. Jag och pojkvännen brukar dela på en sats av 500 gram färs plus rikligt med fyllning. Och nu till det sjuka: Jag blir sugen efter middagen. ALL annan lchfmat funkar strålande. Jag äter en lagom portion med protein och fett och sen TÄNKER jag inte på mat på flera timmar. Ljuvligt verkligen. Men när jag äter den GODASTE lchf-rätt jag vet vill jag äta en hink glass efteråt. Kan det vara för lite fett? Jag har rejält med ost på liksom. Eller så är det för likt pizza - hjärnan luras? Jaja, som jag brukar säga: if it sounds too good to be true - it probably is.

det jag kan tänka mig så här på "stående fot" är att kolla så det inte är socker tillsatt i tomatpurén
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Man kan nog gå igång på vad som helst - själv undviker jag revbensspjäll, för det tycker jag är så gott att jag äter alldeles för mycket, går och skåpäter tills jag inte mår bra längre.
Senast jag lagade det, så åt jag direkt flera bitar, och hade gärna fortsatt, men la band på mig och gav bort resten.
Som sagt - en del saker är för bra för att vara bra.
Kan tänka mig att du kanske associerar till 'riktig' pizza. Att även om du inte ätit nåt sött/mjöligt, så tänker du pizza och det är nog. T ex att använda typiska pizzakryddor, luktminnet är starkt. Det associerar. Och väcker suget du fick förut.
Slåss mot suget istället för att skippa en supergod maträtt!!
Eller ät inte glass, men gör en deal med dig själv om nåt annat, nåt som är ok, men supersmarrigt.
Eller ät en stor klick smör. 
#1 Jag tänkte på det men det är så liiiite plus att jag inte triggar på tex tacosås som jag använder lite av ibland. Hmm kan experimentera med det och återkomma. #2. Kan det vara så illa? ÅååååÅÅÅÅÅ DAMN YOU METABOLISMGUDEN! #3. Nä nån glass har det inte blivit :) men det är ju så störigt och märkligt att få sug efter ett rätt rejält intag av kött och ost. Men det kanske är så att min lilla dumma dumma hjärna tror att det är vanlig pizza jag äter och att det är söndag och som vanligt läge att efter pizzan trycka en Magnum Mandel och två påsar ahlgrens bilar framför nån gammal Beck-repris på TV4. *drömmer mig bort* *kommer till sans och örfilar mig själv*
Hmm, nu kommer jag inte ihåg exakt - men vet jag någon gång läst om att kroppen kan svara med insulinpåslag av magsäckstöjning bland annat (mycket mat, förbered på behöva ta hand om mycket). Kan vara så att du alltså blir sugen för att du åt för mycket. Det låter ju som en jätteportion, så det i kombination med allt ovan nämnt kan ju bli för mycket.
När jag nyligen gått över till LCHF så triggades mitt sötsug av tacos fastän jag inte åt nåt som innehöll kolhydrater. Men TIDIGARE hade jag gjort det och associationen var stark. Men det gick över efter ett tag som tur var.