Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5696 ggr
Bara Anna
0

Bukfylla

Jag har nyss börjat försöka laga mer kolhydrat-fattiga rätter hemma.Eftersom sambon inte är så intresserad av matlagning har han snällt få hänga på… Nu klagar han på att han visserligen verkligen gillar maten. Men att han inte blir mätt. Han säger att han saknar pasta, ris och potatis som bukfylla! Kan någon ge mig tips kring hur jag skall kontra detta? Laga större portioner? Tips på mer LCHF-iga bukfyllor?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

goliath
0

Det där handlar nog till stor del av vanor och måste vänjas av med..

Men du kan ju i så stor grad det går försöka efterlikna det han saknar.. Tex blomkålsmos med smör och peppar. Du kanske till och och med klarar att lura honom att det är potatis? Laga en stor stöpa som han kan fylla sin buk hur mycket som helst av :)

MimLan
0

Får han inte äta tillräckligt?

Bara Anna
0

Blomkålsmos provade vi igår, men jag fick ingen riktig stuns på det. Blev så smuligt. Kanske kokades för lite? Och ja så är det kanske - men jag har ju följt recept frå Anna Hallens kokbok så det borde vara lagom, eller?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[Pennylane1]
0

det kan vara olika på blomkålen, hur länge det behövs, nu har jag inte Anna Halléns kokbok , men det är iallafall bättre att gå efter om kålen är mjuk än efter tid!

Anders-S
1

Cole slaw

Finns säkert hundra recept på nätet, enklast använd osthyvel till att hyvla vitkål, blanda med gräddfil eller gräddyoghurt

Smörstekt vitkål

yvonnel
1

Har ni prövat med tillskott av kokosolja?

Det mättar och lägger sig så lent i magen.

Dessutom är det nyttigt.

lelli
0

när jag gör blomkålsmos har jag ost i så mixar jag med stavmixer, kokar den oxå i grädde. prova dig fram hur du tycker den blir bra. sen kan du prova blomkålsris, riv kålen o lägg i kokande vatten i några sekunder.ha en klick smör på o ev kryddor du vill ha. Sen är ju rättika en bra ersättare till potatis, finns recept här på iFokus. lycka till med att få han mätt

Mooniq
1

Coleslaw eller pizzasallad på vitkål. Mättar rejält.

Att sakna potatis, ris o pasta är nog ganska vanligt - men det kan oxå vara "sockermonstret" som lever rövare på insidan..stärkelse blir ju enkla sockerkedjor, vilket man inte tänker på .. många förstår inte att man kan få sockersug efter ris, pasta, potatis för det är ju "riktig mat"..

Att tillsätta kokosfett är superbra, i såser eller grytor, för det mättar rejält. I hälsokostbutiker kan du hitta kallpressat kokosfett eller beställa på nätet. Viktigt att det är kallpressat, vilket betyder att alla nyttigheter är kvar i kokosfettet.. Superbra för kroppen. Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Wildrat
0

Man blir inte mätt på samma sätt av LCHF som av kolhydratkost, det är nog det han känner av. Med kolhydrater blir man full i magen så det säger stopp (för normala människor iaf) men med LCHF blir man snarare ohungrig än mätt.

Ofta är man nästan fortfarande hungrig direkt efter måltiden men efter en stund förvinner den känslan och det tar flera timmar innan man blir hungrig igen.

Risken finns att din man äter för mycket om du försöker få honom lika mätt som förut. Då kommer han gå upp i vikt, vilket går att göra på LCHF-kost lika väl som vanlig kost.

Kokosfett är bra men mycket fett kan ge illamående så överdriv inte användningen. Det är inte heller optimalt att använda kokosfett på kvällen, många blir illamående av det då (men inte på förmiddagen…) och det kan vara uppiggande. Köp kokosfett UTAN smak om du ska ha det i maten.

Marianns LCHF Mat & bak
0

ang blomkålsmos, så blir blomkålen såsig av att kokas i grädde och mixas. Vi tycker att det blir bättre att koka blomkålen i vanligt lättsaltat vatten och sedan slå av vattnet ordentligt och sedan i med massa smör och mixa till mos.

Behövs ingen grädde alls då.

Riv blomkål ite grovt och gör ett hastigt uppkok och sila av, blomkålsris version 1
I stället för att koka rivet så kan du smörfräsa blomkålsrivet i rejält med smör. blomkålsris version 2

behöver du tips på mer tillbehör så kika min blogg under recept-tillbehör

tistelflikkan
0

i början behövde jag äta mer än tidigare. då tyckte jag att det var bra att ha i lite extra fett för att maten skulle mätta lite mer. sen kan man dra ner lite på fettet (men inte till low fat såklart) när man börjat lära känna sina hungerkänslor lite bättre. jag gör fortfarande så när jag har haft en "kh-tid" och ska gå tillbaka till lchf för att inte falla tillbaka igen.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Fiana
0

Förkasta inte heller vanlig grönsallad(isbergssallad etc. och andra gröna blad) för om man vill känna att man äter mer. Kan man äta mycket av utan att det blir särskilt mycket kolhydrater. Vitkål och andra kålsorter kan lätt "sticka iväg" lite om man försöker äta dem i "pasta-mängd", speciellt om man smörsteker dem då de minskar i volym.

Nu har jag ju inte Anna's kokbok, men det kan vara värt att tänka på att hennes perspektiv mest är kvinnor som ska gå ner i vikt. Är din man inte bara man (och därmed behöver lite mer) utan också lång och tung, ja då är nog portionerna lite små.

Undvik dock att  lösa det med att trycka i mer smör om han inte äter lchf fullt ut och har någon form av övervikt (folk som varit smala hela livet har oftast inte aptitregleringsproblem utan äter oftast automatiskt mindre om maten är fet även om totala kolhydratsmängden är högre). För sätter han då samtidigt i sig godis och pasta när han inte är hemma kan de bli ordentlig viktökning.

Tycker nog att du nog kan öka mängden protein i hans mat (tillsammans med lite mer grönsaker/sallad etc så han känner mer fyllnad i magsäcken när han precis ätit innan den ordenliga mättnaden infinner sig). Är han betydligt större än dig är det nog inte att överdriva att han nog behöver i alla fall 1.5 gånger så mycket mat - är 1 kotlett lagom till dig kan det vara rimligt han i alla fall får 1.5-2 stycken.