14 år med laktosproblem, 2 månader med LCHF
Vad som för 14 år sedan vart (enligt läkare med ordentlig utredning) en laktosintollerans, gick till laktosallergiker (i samband med att jag åt låglaktosprodukter) och sedan över till laktosproteinallergi (i samband med att jag åt "laktosfria"produkter) för att sedan…
…på 2 månader med LCHF….
…gå tillbaka till att jag kan äta både grädde och äkta smör!!
Utan att jag blir dålig! 

Att man tål mejerier bättre, eller igen, vid kostomläggningen är ganska vanligt.
Undrar dock om du verkligen blivit utredd för mjölkproteinallergi eller om de "bara" bestämde sig för att det var det?
Mjölkproteinallergi är inget som "skall" bli bättre när tarmarna mår bättre, tycker jag.
Blev du även utredd om ev. glutenintolerans? Alla dessa fibrer som vi har fått oss itutat att vi behöver, man glömde nog bl.a. fytinsyran i det sammanhanget.
Du verkar ha blandat ihop begreppen lite dock. "Laktosallergi" finns inte, och "laktosproteinallergi" absolut inte då laktos inte är något protein.
Man kan vara laktosintolerant i större eller mindre grad (tekniskt sett är det alltid något som är relativt, huruvida mängden laktas du har är tillräcklig till mängden laktos du intar).
Detta är dock inte alls något som har särskilt mycket gementsamt med mjölkprotein allergi förutom att det i t ex mjölk finns båda saker.
Helt utanför detta är att man kan reagera illa mot mejerier av olika slag fast man varken är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker, det är ett ganska hårdsmält livsmedel.
De här sammanblandningarna verkar ha dykt upp mer och mer på senare tid och är väldigt olyckliga för det skapar stora missförstånd om vem som faktiskt tål vad. För en laktosintolerant finns ingen fara alls i att få i sig mer laktos än man har laktas till, förutom att det ger ett rejält obehag i form av magbiverkningar. En komjölksproteinallergi däremot ger immunologiska reaktioner som kan vara farliga i olika grad på precis samma sätt som de flesta vet kan ske för nötallergiker. Laktos är en kolhydrat som förekommer i mer eller mindre mängd i olika mejeriprodukter, för att spjälka den till enklare sockerarter behöver man alltså ett enzym som man kan ha mer eller mindre av, har man mindre av det än man får i sig laktos (finns andra källor med ordentligt med laktos som inte är mejeriprodukter också) får man magbesvär (på ungefär samma sätt som sockeralkoholer vi inte kan bryta ner fullständigt). Du blir dock inte allergisk mot laktos, vilket man alltså kan vara mot proteinet som förekommer.
Blanda inte ihop de olika problemen man kan ha med mejerier, det blir väldigt tokigt då.
Hursomhelst, stort grattis till att du mår mycket bättre och tål mer saker nu!

Härligt!
#1,2,3 Det här vart för 14 år sedan. Själv vart jag 14 år och det jag fick göra var att jag fick dricka en mjölksockerkontrast som de sedan tog prov på mig (i alla dess former) för att fastställa vad som vart fel. Därefter har jag inte fått någon "hjälp" med min intollerans och i hopp om att använda produkter som "låglaktos" och "laktosfritt" trott på att jag skulle bli bättre. Tvärrt om!
Min intollerans har gått från lindrigt till att jag inte använt mejeriprodukter alls innan jag började med LCHF.
Uppenbarligen så är LCHF en hälsofördel när det kommer till (i alla fall till min) laktosintollerans.
#4 Ja jag är bara glad 
#5 Fortfarande dock, det är *inte* en allergi alls att vara laktosintolerant. Mer eller mindre laktosintolerant är normalfallet att vara i större delen av världen. Och med vad du säger var troligen inte den laktosintoleransen inte alls det stora problemet, utan du "råkade" mest ha det också. Som sagt mejerier är ganska svårsmält så är magsystemet irriterat av något annat kan man få symptom ändå, och är det problemet så hjälper det inte särskilt mycket bara för man äter produkter utan laktos. Det betyder dock inte att man automatiskt är mjölkproteinallergiker heller, bara för att man mår dåligt av laktosfria produkter. Man kan även ha en tillfällig laktosintolerans, själv har jag också haft en sådan som försvann spontant efter några år, dvs laktas produktionen ökade igen efter någon skada eller irritation som måste funnits där läktes ut.
Förlåt jag tjatar, men det är väldigt viktigt att inte kalla saker fel, ju mer det sprids desto mer missförstånd blir det. Alltså, laktos kan man vara intolerant mot, laktosintolerans. Komjölksprotein kan man ha en allergi mot. Man kan dock inte blanda runt de här orden, för de har väldigt lite gemensamt.
#6 Det är ingen fara om det nu är det som är det viktiga, vilket begrepp man använder. För mig spelar det ingen större roll eftersom jag inte vet om det är just ko eller "mejeri" som jag är/var intolerant mot. Då dessa begrepp inte fanns då jag fick utlåtandet av läkaren. Men jaja, rätt ska vara rätt!
Bra att du påpekar det, så alla andra lär sig 

Måste vara härligt att kunna njuta av smör och grädde igen 
Misstänker att det nog var gluten som var grundorsaken i ditt fall
#7 Jodå, de fanns visst (var själv laktosintolerant i mitten på 90-talet och komjölksproteinallergi är inte helt ovanligt förekommande bland barn men växer oftast bort). Däremot kanske inte läkaren förklarade så bra, de gör ju inte alltid det. Oftast så säger man ju inte det långa ordet "komjölkproteinallergi" utan bara mjölkallergi och då kanske det är lättare att blanda in laktosintolerans i det hela och kanske tycka att laktos är knepigtbegrepp och försöker "förenkla" det till mjölk, men det är alltså vad som menas.
Nu var det ju dock ingen mening att hoppa på just dig om det, sett ganska ofta på sistone att folk har missförstått och att det flyger runt uttryck som blir just helt fel.
Så för att göra det enkelt om någon springer förbi tråden och undrar:
Det finns två sorters överkänsligheter mot ämnen i mjölk:
1. Laktosintolerans
2. Komjölkproteinallergi - eller vanligare Mjölkallergi eller Mjölkproteinallergi
De har ingenting gemensamt alls förutom att ämnena båda finns i mjölk så blanda inte ihop orden/begreppen då kan det bli tokigt.