Från gröt till bröd
När jag vaknade imorse hade jag lust att göra en LCHF-gröt. Min man skrattande efter att se mig plocka ivrigt alla ingredienser jag skulle ha i och med kaffe i handen följde mina försök. Första gången gröt.
Som för det mesta när jag gör mat efter recept, följer jag INTE i punkt och pricka utom jag hittar på allteftersom.
Och så blev det gröt:
3 ägg
3 dl grädde
2 msk smör
1 msk cocosfett
1dl mandelmjöl
1dl kokosmjöl
3 msk cocosflingor
3 msk mandelspån
1 msk sukrin
några droppar vaniljextrakt
Vispade all i kastrullen och satte på värmen. Efter en stund blev "gröten" klar. En ganska seg klump.
Så, glatt satt jag mig vid bordet för att äta den med lite smör och grädde på. Lite kanel på och mums.
Efter den andra tugga kändes som en klump i magen 
Tredje tugga kunde inte sväljas så vad gör man?
Satte på ugnen 200 grader, tog en plåt med bakplåtspapper och klickade några skedar av geggan.
Just nu är de i ugnen, historien fortsätter…..

Vilket roligt experiment! =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#2 De blev vackra i alla fall. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
haha kokosmjölet skulle du nog testat bara nån matsked av, finns ett grötrecept på två ägg och en matsked kokosmjöl och grädde och smör. Minns inte riktigt, ligger i en frukosttråd som är rätt ny. Men förstår att det blev världigt kompakt med en hel dl!! Kokosmjöl kräver mycket vätska.
http://mariannslchf.se/?s=gr%C3%B6t
Gröt a´ la LCHF
September 26th, 2011 by Mariann Leave a reply »
LCHF-gröt 1 portion
2 ägg
1 dl grädde
knappt 1 msk kokosnötsmjöl
vaniljpulver och kanel
30 g smör + ev smörklick för smöröga på gröten
Gör så här:
Vispa ägg och grädde väl, vispa ner kokosnötsmjölet och krydda upp med vaniljpulver och kanel. Stek på medelhög värme i stekpanna och fös försiktigt gröten fram och tillbaka, den får absolut inte stekas hårt. Självklart går den att göra i kastrull också.
Servera gärna med gammaldagsmjölk och kanel. Varför inte låta en rejäl klick smör smälta på gröten, sk smöröga!
Detta är dotterns frukost varenda morgon och hon har via en del experimenterande kommit fram till denna gröt.
Ibland tar hon i lite fibrex för lite mer tugg. Jag kan tänka mig att kardemumma också kan vara gott.
Säkert en bra mkt mer hälsosam gröt för barna istället för dessa “pappgröter”!

Du hade for lite vatska till kokosmjolet … det var nog mjolet som lade sig som en klump. Kokosmjol ar som laskpapper (finns sa'nt fortfarande?) … drar at sig MASSOR av vatska …
Man lär sig av sina misstag haha. Det luktar gott om bak i hela köket, något är possitiv 
Jag har fortfarande en klump i magen :)
Jag måste skaffa mig några muffinformar.

Som #3 skriver, bröden blev snygga i alla fall… 
Det finns ett gröt recept på tasteline, jag har tyvärr inte själv provat det dock.
Ingredienser
0,5 dl kruskakli, Kan hittas bland mjölprodukterna
0,5 dl pofiber, Finns oftast ibland dom glutenfria produkterna
2 msk psylliumfrön
1,5 dl vatten
0,5 dl alpro soja mjölk, Kan även använda vanlig mjölk
1 krm salt
1 st ägg
Tillagning
1. Lägg i kruskakli, pofiber, salt, psylliumfrön och vatten i en kastrull. Låt koka upp under omrörning tills fröna har börjat att "slemma" lite.
2. Kläck i ägget och rör om tills ägget har stelnat.
3. Häll i mjölken och låt koka ca 1 minut.
Servera gröten direkt som den är eller med bär, frukt eller sylt!

Dubbelpost…
Verkligen! Man har inte roligare än man själv gör sig!
Bullarna ser helt OK ut, men när jag läser receptet tror jag att det skulle vara lite sötare, alltså mer sukrin, om du nu inte föredrar att använda dem till smörgås förstås.
#10 ganska söta blev de med smak av vanilj och med lite smör på är de faktiskt ganska goda.
Tack så mycket för alla grötrecept det ska jag testa. Jag är ganska trött på ägg&bacon.
Köpte en jätte burk av Bakepro så jag måste använda den till något 
Några idéer?
Mina 2 enklaste grötrecept
1) koka chiafrön i grädde med en smör klick på slutet, serverar med kanel och grädde
2) koka linfrö och mandelmjöl i grädde med en smörklick.
Båda är jättegoda.
#12 vilka mått använder du ungefär när du kokar dina två olika gröt-tips?
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Intressant med ny användning av frön, har du prövat hampafrön också?
Måtten, please!
Oj, svårt med mått. Jag ser bara om konsistensen blir rätt innan jag kokar gröten- rätt simmigt och sen lägger jag till mer grädde under kokningen.
Kanske ett par matskedar chiafrön, 1,5 dl grädde. Jag brukar har ungefär det att börja med och skvätter i mer grädde om det blir för tjockt. Annars kan du låta det svälla i 10 minuter och lägg till mer efteråt innan du värmer upp det (det tjocknar bara lite mer då)
den andra gröten så är det lite mer av mandelmjöl än hela linfrön- Linfrön gör mest att den blir klibbig. Kanske dubbelt så mycket grädde än torr varan. Kan även lägga in fiberX i denna gröt om jag vill har havregrynskänslan
Sen kokar jag oftast båda gröten i mikron (mellan efffekt), väntar tills det börjar koka och sen tar ut den varje 30-40 sek för att röra om och ev lägga till mer vätska.
#14 Nej jag har aldrig köpt hampafrön. Jag har ätit rawfood hampa bröd en gång men hade lite svårt för smaken. Chiafrön gillar jag mycket. Har oftast "gel" i kylen. Blandar man i ett ägg, lite fiberhusk och steka i smör så har man ett hyfsat bröd. Gillar egentligen inte dessa bröd substitut (och jag har nog provat varenda en) men tycker det duger om det inte kräver en massa jobb vilka de flesta gör.
#5 Jag testade idag gröten, den blev mycket bättre men ändå åt klister typ.
Jag åt den med grädde 

Jag har också en stor burk bakepro som jag vill göra av med.
Idag hittade jag en överbliven påse bakerix i skafferiet. Jag tycker att de bullarna blev för kompakta, både i munnen och liksom en tung klump i magen
Jag tog istället för receptet på påsen:
4 ägg och vispade dem hårt.
I en annan bunke blandade jag 2 dl bakerix, 1 dl bakepro, 1 dl pofiber, 1 tsk bakpulver, 1 tsk xantangum (tror det kan bytas mot husk om man gillar det) och drygt ½ tsk salt. Sedan blandade jag snabbt ned ca 2 msk rapsolja, 1 dl kokande vatten. Blanda sen allt till en gröt som portioneras ut på en plåt, jag fick till 8 bullar som jag strödde sesamfrön på.
Gräddade i 200 grader sådär 12-15 minuter.
De blev helt OK. Lättare än originalet och jäste upp mer.
Inget lowcarbbröd blir lika gott som 'riktigt' bröd tycker jag men det här var nog det bästa jag åstadkommit hittills. Xantangum är ett geleringsmedel och det ger lite mer sammanhållen 'seg' konsistens eller hur man nu ska uttrycka det. Brödet blir lite 'kort' i konsistensen annars.
Agneta
Har testat Mariannes grötrecept #5 utan vaniljpulver. Konstistensen blev som mannagrynsgröt
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Är det möjligt? Jag som saknar just mannagrynsgröt så mycket ibland!
Måste prova. Tack för recensionen! Ibland är det svårt att föreställa sig hur ett recept smakar och känns och då är det så bra att få utlåtanden här!
Agneta