Ett mer fran 'Sota Saker'
… och ett froknacke:
Fran 'Sota Saker'
Mjölfritt fröknäcke
2011 september 18
av Tea
Det här helt sjukt lättbakade knäckebrödet är väl egentligen inte ett bröd i ordets rätta bemärkelse, eftersom det inte innehåller något mjöl. Men vad gör det när det är ungefär hur gott som helst? Jag gillar att äta det alldeles som det är. Eller för all del med salt smör eller härligt rinnig brieost och besk marmelad.
- 2 ägg
- 1 dl sesamfrön
- 1 dl solrosfrön
- 1 dl pumpafrön
- ½ dl blå vallmofrön
- ev. lite flingsalt
Vispa upp äggen lätt och tillsätt övriga ingredienser. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, strö eventuellt över lite flingsalt och grädda cirka 10 minuter i 175 grader. Bryt i bitar och förvara torrt.
Ser delikat ut. Det är till att köpa fröer imorgon.
Hur gör man med pumpafröerna, inbakade i kexet?
Jag har aldrig förstått varför just den sortens frö ska vara med, skalet är ju kvar, inbakat i kexet så blir det ganska svårt att spotta ut skalet.
Vi som äter LCHF lär ju inte behöva extra tillskott av fibrer.
Jag bjuder gärna på ett gott skratt om det blir resultatet av min fråga.
Jagh har aldrig märkt att pumpakärnorna har ett skal att spotta ut.

Det finns skalade pumpakarnor att kopa … atminstone har. Jag kopte dem ocksa i Frankrike och dar kunde man fa dem skalade/oskalade och antingen saltade eller au naturel.
Jag har ofta sett dem här hemma på bild -brödbild, och då har det alltid varit fullt synliga skal som ju ser fina och dekorativa ut. I övrigt har jag bara sett dem i invandraraffärer och då samtidigt sett hur "gubbarna" tuggar och spottar.
Har för mig att dom innehåller något som är nyttigt, vad det nu var för något.
jo det finns skalade pumpakärnor att köpa, vårt COOP har, vid sesamfrö och sådant. De är gröna.
Tack, snälla du, det var verkligen skoj att lära något nytt som kanske också är matnyttigt att känna till. Ser ju faktiskt goda ut.