Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2303 ggr
gun92884
2

Frusen yogurt ...

I Californien finns det ett stalle som heter Pinkberry's och de saljer en frusen yogurt som ar sa god att folk parkerar runt hela kvarteret … husagare har aven klagat hos polisen eftersom det blir standstill och de kommer inte ur kvarteret!

En food blogger kopierade denna frusna yogurt och jag provade receptet … det ar bara full fat grekisk yogurt + socker i glassmaskin. Nu anvande jag i forsta forsoket grekisk yogurt (Hurra, har hittat ett stalle som saljer full fat!) och erythritol och visst var det gott men, men … jag ville fa den litet 'lattare' … dessutom ar jag for lat att dra fram glassmaskinen utan vill bara frysa direkt i (min nya Skrattande) frysen.

Detta gjorde jag:

Blandade 720 gr full fat grekisk yogurt

med 150 gr socker (sotningsmedel motsvarande denna vikt)

+

1 tsk vanilj essens i 4 vispade aggulor

4 aggvitor (hart vispade - jag fick tva klickar gula i men det fungerade anda)

Frukt om sa onskas (jag hade i blabar)

Blanda yogurt och sotningsmedel tills det ar ordentligt smalt. Blanda i aggulor och vand se'n ner aggvitorna och valfri frukt/bar.

Detta stoppade jag i portionsburkar (gor inte stora portioner - det ar MAKTIGT) stallde i frysen i c:a 5 timmar.

Jattegott, inte stenhart … medan man skrapar toppen mjuknar det under.

[Pennylane1]
0

hur många procent är full fat?

gun92884
0

… pa burken - som jag letade fram i min recycling bin Glad - star det 11 gr fat & 17% …

[Pennylane1]
0

ok ! bra nästan samma som vår då, den har 10%. Det finns rysk som har 17 men har aldrig hittat den häromkring.

gun92884
0

Jag ater grekisk yogurt med ordentligt lager av kardemumma (koper gron i indisk affar och maler, skal och allt), kanel, nejlikor, allspice (ocksa fran indisk affar), ingefara och ett par matskedar chiafrokram (vattenlagda chiafron) till lunch varje dag. Klarar daremot inte ata enbart den helfeta eftersom den blir for stabbig … blandar 200 gr helfet med 200 gr 2% …