Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4593 ggr
Andina
0

Fet Fettskatt i Danmark!

FörvånadFörvånadFörvånad Nu är det befäst igen - Fet mat ger feta människor…

Ett litet paket smör kan komma att kosta 3 danska kronor mer fr o m imorgon.

Klipp fr nyheterna.se & Sydsvenskan - artikel

"Enligt en färsk undersökning från den danska Sundhedsstyrelsen är nästan hälften (46,7 procent) av alla danskar överviktiga. Drygt 13 procent, 600  000 personer, är svårt överviktiga. Övervikten ökar snabbt. År 1987 var siffrorna 30,8 procent respektive 5,5 procent.

Det är mot den bakgrunden som politikerna vill försöka ändra danskarnas matvanor med hjälp av skattepålägg." (Ett lämpligt pålägg på smörgåsen!)

(Och danskarna hamstrar… margarin…Skrikandes Kanske tur det, med tanke på vår smörbrist.)

*

(När ska jag upphöra förvånas???)

Kommer skattemyndigheten att konfiskera våra fettpengar här i Sverige också… - eller 'lyssnar' de på den pågående matrevolutionen här månne?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Andina
0

I april i år kunde vi läsa i Riksdag och departement:

"Befolkningens ökande vikt kostar samhället mer och mer pengar. Men en fettskatt är politiskt omöjlig, konstaterar en utredning.

Bland möjliga insatser från samhället för att vända den utvecklingen diskuteras så kallade fettskatter, skatt på feta livsmedel. Men det är osäkert om den får avsedd effekt.

– Det är svårt att få till en bra fettskatt. Men den skulle få en stark signaleffekt och påverka konsumenternas beteende. Folk skulle bli störda och irriterade. Men konsumenter är också väljare, så den politiska kostnaden är hög. Politiskt är det en besvärlig fråga, säger en av rapportförfattarna, LO:s före detta chefsekonom Dan Andersson."

*

Gissningsvis kommer de att ändra sig när de ser att de vågat införa denna straffskatt i Danmark.

Och denna straffskatt kommer att befästa tesen ytterligare - fett gör dig fet…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Sandidra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Smöret har varit slut i min affär flera gånger de senaste veckorna. Nu kommer väl Danskarna över bron och köper på sig smöret.

Själv jobbar jag i Danmark och våran matsal säljer röror med låg fetthalt så jag kanske oroar mig i onödan. De vart lite förvånade när jag sa Nej tack jag äter bara med riktig fet majonäs till min mat.

sarwen
0

Jag funderar lite på de där fd fosterbarnen som äntligen får upprättelse. Självklart är det här en helt annan sak, men att myndigheter i största välvilja (?) skapar ohälsa känns ändå relaterat. Skrämmande …

Andina
0

#2 - Bra att du står på dig, Sandidra! Smörbrist lär det ju inte bli i Danmark i alla fall - om de straff(skatt)as för den…

#3 - Ja, det ligger nå't i det, ett 'mönster'…  Och se bara, vilka är det som får betala högsta priset? Jo, de som 'myndigheterna' s a s "värnar" om…

Lynxx
0

Vi lär nog inte komma undan idiotin här heller. Skrikandes

& vem står främst på barrikaderna i kriget mot fet kost? Foten i munnen

SvD - 30 september 2011

Professor Claude Marcus vid Karolinska institutet vill ha fettskatt också i Sverige.

http://spoc4all.org/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/Claude.gif

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/professor-vill-ha-fettskatt_6515828.svd

/L

(vore det skatt på tjockskallar, skulle Svea tälja guld)

kaisakavat
0

Eh.. Såhär säger Claude Marcus som motivation till fettskatten (min fetstil):

"De senaste 30 åren har det blivit dyrare med frukt och grönt samtidigt som sötsaker och läsk blivit mycket billigare, säger han."

Va? Svar: fettskatt?? Ologisk artikel, eller ologisk Claude Marcus?? Obestämd

starhawk
0

Claude Markus vill väl inte ha skatt på fett han är ju avlönad av två margarinbolag! Han kanske har halkat in på rätt linje trots allt, man blir ju fet av sötsker och läsk.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Andina
1

#6 - Samma frågetecken blev jag i ansiktet när jag läste artikeln… Jag tror dock, tvärsemot dig, att det är logiskt. Logiken vi får se ibland, från "kolhydratmaffian och fettmotståndare på myndighetsnivå m fl" tycker jag stämmer väl överens med denna logik i artikeln!

Allt för att få tillskott i statskassan och samtidigt 'tvinga in' människor i kolhydratsfållan igen efter några års anarki…

Bybo
1

Hm….

Även OM, det skulle vara ohälsosamt med äkta fett, så skulle jag köra på…för nedgången i vikt är nog bra för mig (högt Blodtryck, och en bror med diabetes)

äsch. kunde inte förklara…sänder inlägget ändå…

Våga fett :))

kaisakavat
0

Andina - Med andra ord: Ibland är det helt logiskt att folk resonerar ologiskt! Skrattande

Andina
0

Bybo - Jag tycker du förklarar alldeles utmärkt! Och jag håller med! Jag skulle fortsätta med lchf ändå!

Kaisakavat - Skrattande

Seglarina
0

#6 Håller helt med:

Godis och läsk har blivit billigare, därför ska vi ha fettskatt? Kött och smör har banne mig inte blivit billigare.

Varför inte kalla det sockerskatt istället? Dessutom är alla överens om att socker inte är bra.

dufva
0

en fettskatt är politiskt omöjlig, konstaterar en utredning.

Jag tror det är en korrekt analys

20% av Svenskarna äter kolhydratresulterat så det loppet är kört i vårt land Tungan ute

Protesterna hade blivit omöjliga att hantera

En sockerskatt hade däremot varit enkel att genomföra

Dom allra flesta inser idag att det inte finns så mycket positivt med den varan.

Lynxx
0

Fettskatt lär dröja i Sverige

SvD - 30 september 2011 kl 19:25

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fettskatt-lar-droja_6516728.svd

"Det finns inga planer på en svensk skatt på livsmedel likt den fettskatt som införs i Danmark i dag. Folkhälsoinstitutet vill att frågan utreds, men vare sig finansministern eller socialministern är intresserade".

---

/L

Kernow
1

#12, jo kött har blivit betydligt billigare i Sverige idag än när jag var liten och vi inte alls åt särskilt mycket. Idag äter vi oerhörda mängder kött jämfört med 70-talet och det skulle vi ju inte göra om ingen hade råd.

Jag jobbar i Danmark och tror inte fettskatten är något som blir aktuellt i Sverige eftersom jag ser stora skillnader i hur saken debatteras (knappt ALLS i Danmark medan vi i Norge och Sverige har matrevolution) och stora skillnader i utbud. Det är svårt att hitta riktigt fet yoghurt och creme fraiche i danska snabbköp.

gun92884
1

I Frankrike ocksa … jag horde/sag kommentaren om danska fettskatten pa franska nyheterna … nyhetslasaren laste detta med ett stort leende …Glad

gun92884
0

I Frankrike ocksa … jag horde/sag kommentaren om danska fettskatten pa franska nyheterna … nyhetslasaren laste detta med ett stort leende …Glad

Lynxx
1

Livsmedelsbutikerna i Danmark har höjt priserna på smör, ost och andra varor mer än den nya fettskatten berättigar till.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/danska-butiker-tjanar-pa-fettskatt_6594342.svd

----

Nämen - vem hade kunnat tro det? Förvånad

Kan di va så jävvliga!? Obestämd

/L

[Columba]
0

I Finland har man godisskatt sedan 1.1.2011 som gäller i Finland framställd godis,glass och läsk. Bättre en fettskatt.

starhawk
0

#19: Då är det ju en äkta fettskatt dvs på livsmedel som orsakar fetma

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
0

Varor med socker i är ruskigt dyra i Danmark också. Jag köpte en 1.5 liters Coca-cola (inte till mig) häromdan och den kostar 27 danska kronor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Det var i Netto jag köpte den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jojo55
0

Vore det inte väldigt intressant om Danskarna inför fettskatt och Svenskarna inför sockerskatt så får vi se hur viktkorvorna utvecklar sig i de båda länderna?

Seglarina
0

För en gångs skull tycker jag att det är bra att allt ska utredas så mycket i Sverige. Dom kommer utreda i ett par år och så kommer dom fram till att segaråttor inte är nyttigt.

Athenasmatte
0

Vad hemskt! Detta kommer ju såklart att leda till att danskarna blir ännu fetare och sjukare! Varför använder de inte fakta från nutidens forskare som tydligt visar att fett är bra och att smör är så mycket bättre för hälsan än margarin? Skandal! Ett stort kliv bakåt alltså!!

Seglarina
0

I Bohuslänningen förfasar man sig i dag över att vi äter så mycket salt. Nu är det (enligt tidningen) livsmedelsindustrin som proppar maten full med salt. Detta har jag inte någon anledning att betvivla. Salt är liksom, socker och vatten billiga tillsatser så det vill man ju gärna använda.

Det som fortsätter att förundra mig är att man hittar på allt möjligt för att inte komma till saken, nämligen att socker inte är bra.Obestämd Forskaren som nämdes tidigare sade för all del att läsk inte var bra, men då var hans logiska slutsats att införa fettskatt.Obestämd

#25 Ja det är synd om danskarna. Jag bodde i Köpenhamn på 80-talet, jag är glad att jag inte bor där nu. Då fanns mer att välja på ån i Sverige, med lokalt tillverkade halv/helfabrikat, hos den lokala slaktaren/bagaren. Mycket trevligt, men hur blir det nu?

Monika

gun92884
0

#25 & #26

Har ni vagarna forbi Odense (hon saljer ocksa online) sa kan ni alltid handla hos min styvdotter Caroline; Jean-Pierres dotter:

http://www.caroline-online.dk/