LCHF, mat jag undrar över.
Jag har kollat här på forumet och letat efter vissa matvaror men inte fått svar på mina frågor så jag tänkte fråga:
Majonäs innehåller väl socker, det är väl det som jag har reagerat på. Jag vet inte vad det finns för annat konstigt i men av någon underlig anledning känns det "olchf". Kan någon kunnig människa berätta för mig om majonäs, det är ju så gott?!!
Tonfisk på burk i olja, är det ok?
Makrill i tomatsås innehåller majsstärkelse och majs är väl ett nono, eller?
Om det inte redan finns en "matfågor" tråd kan detta kanske bli en sådan.
Thistle
Majonnäs är äggulor och olja. Det finns säkert socker i en del man kan köpa (någon som sett?) eftersom det finns mängder med skräpmat i butikerna som är fulla med tillsatser och kemikalier som inte behövs.
Titta på innehållsförteckningen så ser du vad majonnäsen innehåller. Samma sak med makrillen, köp ett bättre märke. Det är med processade matvaror som med allt annat, för att få en bra eller ok vara måste du kolla upp vilken som är det. Alla producenter av makrill i tomatsås gör inte på samma sätt.
Om man använder sig av sök-funktionen hittar du trådar där dina matvaror diskuteras.
Tonfisk i vatten är ett bättre köp, blanda i egen olja om du vill ha det eller en majonäs som är ok.
Som MimLan sa, läs innehållsförteckningarna, det finns majonäs utan socker. Annars kan du ju göra egen majonäs men använd då vanlig raffinerad rapsolja eller macademiaolja, alla andra ger konstig smak.

Tonfisk i olja eller vatten är lite överkurs. Oljan som tonfisken läggs i är oftast solrosolja eller liknande och har skyhöga omega6-värden. Vi får i oss tillräckligt omega6 som det är så det är hälsosammare att köpa tonfisk i vatten och tillsätta eget fett.
Men man dör inte av en enstaka tonfisk-i-olja-burk, det är, som jag sa, överkurs.
Fabricati diem, pvnc!
Jag gick faktiskt ut i köket och tittade på mina makrillburkar.
I ICA:s fyrkantiga är det inget konstigt, bara makrillfilé och tomatsås (vatten, tomatpuré och salt). Men i Danfjords runda burkar med mer finfördelad fisk är det faktiskt modifierad majsstärkelse med i innehållsdeklarationen (och socker). Mängden kolhydrater för ICA:s är 2,5gr och Danfjords 6,1 gr.
Även om det inte är så mycket kolisar i någon av dom så kommer jag nog att läsa mer noggrannt på burkarna, helt klart.
Mina personliga preferenser när det gäller tonfisk är att jag köper den i vatten. Jag inbillar mig att de förmodligen inte använder den bästa oljan som faktiskt kan säljas på flaska till konsumenter utan olja av sämre kvalité. Eftersom tonfisken sätter smak på oljan också så kanske det inte märks om det är sämre kvalité. Jag har dock inga belägg för detta, det är bara mitt personliga krasst företagsekonomiska tänk.
Gör majonäsen själv, så innehåller den inga skumheter. I början är det knepigt, men det går ganska snabbt att få kläm på det.
Och gör som sagts ovan: Läs alltid innehållsförteckningen! När du handlar.

Tack för hjälpen. Jag förstår det där med tonfisken och jag har hittat makrillfilé utan majsstärkelse. Sen antar jag att det är individuellt vad de få kolhydrater man äter finns i och jag tror att jag ska tillåta mig själv att äta den mängd socker som finns i t.ex majonäs och bearnáise sås. I alla fall tills jag orkar göra båda själv.
Det finns majonnäs med 2% kolhydrater, den använder jag.
Tonfiski olja innehåller som sagt ofta solrosolja, vilket inte är så hälsosamt- men dock OK ur kolhydratsynpunkt.
Makrill i tomatsås finns utan stärkelse, jag brukar köpa ICA:s.
Normallt gör jag egna burkar med majonnäs det går fort i mixern och det är mycket godare. När jag inte har tid, köper jag majo som är max 2 kolisar.