Om sockekulör e150
"E150 Sockerkulör (brunt) Fosterskador, konvulsioner, minskat antal vita blodkroppar, negativ påverkan på immunsystemet, neurologiska störningar."
Är vad man kan lösa om sockerkulör i relation till immunförsvaret på en rad svenska sidor. Det är som att alla copy/paste'ar samma oroväckande slinga av varandra. I bästa fall så har anekdotiska referenser om en Kalifornisk studie nämnts, men aldrig namngivits eller länkats till. Då jag inte vet vad sockekulör heter på engelska så blir det svårt att googla ikapp faktan själv.
Mina frågor till er är:
1.Stämmer ovanstående påstående? Någon som har studier att länka till som bevisar detta vidriga påstådda samband?
2.Hur metaboliseras sockekulören i kroppen? (då det framställs ur riktigt socker så vore det av intresse för oss att det inte spjälkas till enklare sockerarter i kroppen).
3.Vad heter Sockekulör på engelska?
Jag har själv nyligen börjat konsumera en hel del sockekulör i.o.m. införskaffandet av en låda sockefri chokladarom som finns att köpa på allt-fraktfritt.se Brukar göra delikata chokladpuddingar m.h.a. Kalciumkaseinat och Sucralose. Ett jättetack på förhand.
Mvh V.
om man använder sockerkulör i sås så använder man mågra få droppar då det har mycket kraftig färg. Ingår det verkligen så mycket av det så du "konsumerar en hel del"!? Det är enl. Wiki gjort av karamelliserat socker men det är som sagt kanske inte ett gram i det man äter… tja… vad vet jag… men en sån flaska räckte åratal. På den tiden jag använde sånt.
Att det skulle ha sådana vådliga effekter har jag lite svårt att tro.
Det låter ju förstås inte helt myspysigt när man läser lite mer på wiki… men där står att carcinogen effekt inte kunnat påvisas, om det säger nåt ….
På engelska heter det caramel color.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8432426
"Immunotoxic effects of the color additive caramel color III: immune function studies in rats.
Abstract
Administration of the color additive caramel color III (AC) may cause a reduction in total white blood cell counts in rats due to reduced lymphocyte counts. Beside lymphopenia, several other effects in rat have been described."
tur vi inte är några råttor…
inte för att jag tycker det är bra med sockerkulör men… testa på folk och inte på fä tycker jag… hur kan man säga nåt om hur saker verkar på människor genom att pumpa råttstackare fulla med skiten!?
De där studier på råttor tror jag inte på. Man ger en stakars råtta en mängd för en elefant för att se resultatet.
Så gjorde man i början när Dr. Atkins rekommenderade TAB (typ cocacola) som hade sockeralkohol i den.
Det var för att Amerikanska folket började att köpa TAB istället för sockerfyllda läsk.
Så gjorde man tester styrda av sockerbolagen att ge råttor stora doser av sakarinet och påstod att det gav cancer.
Jag bara tycker synd om råttorna som måster utstå detta bara för industrinskull.

Pennylane:
Varför vi testar på råttor är för att deras kroppskemi är otroligt lik våran egen. Vi delar trotsallt 95% av vårt DNA så våra kroppar reagerar allt som oftast väldigt likt varandra.
Sweli:
Ja det är jättehemskt när det sker enbart i monetärt syfte och inte för att tjäna mänsklighetens hälsa. I detta fallet var det en hög dos ("Rats were exposed to 0.4 or 4% AC or to 5.72 ppm THI in drinking water during and for 28 days prior to the start of immune function assays.")men inte några elefantmängder det rörde sig om.
Givetvis är jag inte övertygad av enbart en enda råttstudie och jag tar inget parti här, men jag lägger fram sakliga argument för att diskussionen skall kunna föras vidare tills vi får mer diskussionsunderlag som talar för eller emot sockerkulör.
Man testar på råttor för att alla andra djur är förbjudet 

Du menar att alla dessa uppfodare av stovare for experimentation har stangt sina 'butiker'?
Detta har gatt mig sparlost forbi.
Jag är inte säker med stovare men apor och såna djur slutade vi i Sverige på 60 talet. Nu läste jag att hundar/katter och gnagare används fortfarande för forskning.

Sverige kanske slutade tidigt men inte resten av varlden … tyvarr.
Nar min dotter Thomasine gick pa U of Minnesota i Minneapolis pa 90-talet sa arbetade hon ocksa pa The Institute of Human Genetics och dar fanns en avdelning for djurforsok. Chefen for just denna avdelning dog av en hjartattack under en arbetsdag … det var inte manga tarar som falldes for honom … "en del straffar etc..," … och detta fran en ateist