Snart så kommer Julen
Julen är kanske inte att bäva för i sig; finns massor LCHF-käk på julbordet. Dock är det ganska mycket innan jul som inte är särskilt LCHF. Pepparkakor och glögg t ex. och glögg vi jag nog gärna ha. Så kan vi inte hjälpas åt med att hitta ett recept!?
0,75 l rött vin
2 st kanelstång/stänger
8 st kryddnejlika(or)
12 st kardemummakärnor
5 tsk strösocker
1,5 dl vodka
Hur kan vi göra om dethär så att det passar?
1. Ta bort sockret eller byt ut det mot t.ex. Sukrin.
2. Skippa russinen.
3. Klart!
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Lägg kryddorna i blöt i vodkan nu ungefär så har du en fin tinktur färdig lagom till advent. Lite sockersmak kan du väl fixa med Stevia eller Sukrin.
Jag värmer vitt torrt vin, inte koka men hett, tillsammans med glöggkryddor och låter det stå sen några dagar. Silar av.
Som de andra skriver, sötning kan ju fixas, men jag är inte så säker på att det behövs. Jag dricker gärna själva vinglöggen utan sötma.
Jag brukar göra en mjuk kaka med pepparkakskryddor, som jag gräddar i stekpanna på spisen. Sen rör jag ihop en ordentlig kräm med philadelphiaost - möjligen också en bit mögelost - med lime och lite sukrin, och brer över kakan.
En variant med vodka låter intressant, ska prova ditt recept, men ta bort det söta. 

Det blir gott att byta ut vodkan mot en god cognac. Lite torkad hel ingefära i också blir gott.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...