Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 4812 ggr
yvonnel
1

"Adoptera" en fjällko

"Adoptera" och namnge en fjällko och betala för den i efterskott per kilo gräsbetat kött (200 kg).

Thorsten Laxvik heter bonden  i Edsele som kom på denna metod, men det är 8 gårdar i cooperativ som producerar lamm och nötkött. www.norrbete.se

Visst verkar det som en fräsch och kul idé?

Jennix
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åhh, det låter ju jätteroligt! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Pennylane1]
0

jag letade på sidan lite men hittade inget om den där adoptionen, under vilken knapp hittar man det?

sarwen
0

Tänk om man kunde adoptera en gris oxå, det skulle ju vara ännu bättre med tanke på hur grisar har det …

yvonnel
1

Jag läste en artikel om en 70-årig man från Stockholm som i hela sitt liv hade önskat att han ägde en ko, inte förrän nyligen hade han kommit så långt att han lyckats med det. Nu har han 2 kor för när det kom till kritan så kunde han inte med att slakta den första.

Det var hos den i länken nämnda bonden han har sina kor och som jag förstod det så fans det fler ko-ägare där, men på hemsidan finns det ett lösenordsskyddat medlemmar-någonting och likaså ägare----som vi inte kommer åt, så är man intresserad på allvar så får man väl maila eller ringa.

MegN
0

Intressant tanke. Min närmaste granne har kor, som går i en stor flock (c:a 40-50 djur) med tjur, kor i olika åldrar och deras barn från såväl denna sommar som de senaste åren. Härligt att se! Särskilt när årskalvarna sticker iväg på springtur tillsammans! De har en jättestor kohage (c:a 4 ha) som omger vår tomt på två sidor. Ungtjurarna slaktas (annars skulle de börja betäcka sina systrar när de blir könsmogna vid c:a 1,5 års ålder), och kanske några kvigor också - annars skulle ju flocken växa lite för mycket.

Jag har funderat på att skaffa en fjällko och "hyra in den" i deras flock… (betala för foderåtgång fast ta det mesta övriga ansvaret, som klövskötsel osv, själv) Fast samtidigt vill jag ju att min ko ska vara van vid mig, bli tam av hantering osv. Och det är lite svårt när den bor mitt i en flock. Plus att den alltså skulle bli betäckt varje år av en vanlig köttjur, det vet jag inte om jag vill…

[Pennylane1]
0

nja så intresserad att jag mejlar och fråagar är jag itne men jag trodde att det gicka att läsa om det eftersom du nämnde det och gav en länk…

yvonnel
0

Problemet är ju att man måste ha minst 2 eftersom det handlar om flockdjur, annars kunde man ju nog skaffa egen liten kossa att ha runt knuten om man bor lite åt "på landet".

Om jag förstått saken rätt så var det ett sätt från början att den där bonden ville ha delat ekonomiskt ansvar och intresse av djuret vi äter för att förhöja både kvalitet och smak.

Det beskrevs att denna gården hade betesmarker för 65 djur men att dom var fördelade på 4 hagar, könsfördelning står det inget om.

Men däremot så är dessa djur garanterade att slippa kraftfoder och sojabönor för att nå en högre slaktvikt. Högkvalitativt kött, alltså!

Praktikant
1

Hej,

Jag är praktikant på thorstens gård och startar samtidigt upp mitt eget, jag har tänkt att ha en besättningen med renrasiga fjällkor samtidigt som jag har lite gutefår. I morse var jag ute och hälsade på Flamman som är en av Ulfs fjällkor.

Ni kan läsa om Thorstens kotell här: http://edsele.se/om-edsele/foreningar/nipakademin/kotell/

Just nu är jag med i en studiecirkel där en av frågorna på agendan är att starta ett till producentkooperativ likt norrbete.

Vi håller också på att bygger vårt eget slakteri för att kunna få kontroll över alla delar av produktionen. Gå in och läs på http://www.rafnaslakt.se

Mvh, Mathias

yvonnel
0

Hej Mathias!

Så trevligt att du bidrar med förklaringar och att du har ett så stort intresse i denna fina idé. Jag har inte så stort behov av kött i den mängd vi kan få från er eftersom jag är ett ensamhushåll, men jag gillar skarpt idén och ville därför gärna sprida kunskap därom.

Hur kan det gå till med frakten? går det att skicka från Edsele till södra sverige?

Seglarina
0

Kotell! En fantastisk idé. Som jag förstår det Yvonne så behöver man inte äta hela kon själv. Ca 300 kg som jag förstår det, är mycket för många hushåll. Iofs 50 kg =2x25kg lådor är också mycket. Behöver i alla fall en stor frys.

yvonnel
0

Om jag förstått rätt så blir priset ca 25.000 för ett slaktdjur som ger 8 lådor á 25 kg = ca 3.000/låda = ca150 kr/kg, då är ju det inte prissatt som affärerna gör med olika pris för olika delar men å andra sidan så blir ju kvaliteten genomgående mycket högre. Detta gäller då styckat, förpackat, fryst och hemfraktat kött.

gun92884
0

$23/kg … aven om det ar hemskickat sa later det mycket i mina oron. Rynkar på näsan

Hur manga har rad med detta i Sverige? Eller ar matpriserna sa hoga i Sverige sa skillnaden inte ar sa stor utan att en barnfamilj kan ata sa?

Jag funderar inte pa ensamstaende for de har ju oftast en annan utgangspunkt ekonomiskt, men det galler ju att na barnfamiljer sa de lar sig ata bra fran borjan …

yvonnel
0

Helt rätt att du tänker så, det är nog faktiskt en lyx för de allra flesta.

Det var ju min mening med att markera de olika prisnivåerna på olika styckningsdelar som ju säljs i affärerna, jag kan ju köpa köttfärs för kanske snittpriset 50-60 kr/kg ibland billigare än så.

Det är ju en verklighet som jag har haft att leva med större delen av mitt liv, men jag kan nog också önska att man gick ifrån den industrialiserade hanteringen som har blivit.

Under min livstid hittills så har nog köttkvaliteten försämrats betydligt från att ha varit ungefär så som detta från gröna gårdar av olika slag som nu kommer fram.

Tyvärr kostar det för mycket för väldigt många, särskilt kanske barnfamiljer som mest kunde ha behovet av bättre kvalitet för barnen att växa upp på.

För övrigt så tror jag att matpriserna genomgående är ganska mycket högre här än i USA, förmodligen allt annat också, vilket gör att det är intressant att handla via internet, särskilt gäller det många av kosttillskotten som ibland har närmast astronomiska prislappar här.

Sweli
0

Jag tycker att det låter väldigt dyr egentligen när 60% är bara köttfärs och grytbitar.

Jag köper biff med kapa från Argentina eller Uruguay i 4Kg pack för 145kr kilo, och det är garanterad gräsätande djur, de är ute HELA ÅTRET.

gun92884
0

Jo, jag har nog forstatt att mycket ar hutlost dyrt i Sverige … speciellt nar man jamfor med vad saker och ting kostar har.

Jag har verkligen inget ordentligt hum om vad saker och ting kostar i Europa langre men sag pa en svensk expatlista dar nagon letade lagenhet i Sverige och hittade en for 12,000 svkr/manaden … vad far man for lagenhet for en sa'n summa i Sverige?

[Pennylane1]
0

beror på var i Sverige, här i Karlstad låter det väldigt mycket, så en fin stor lägenhet i nåt sekelskifteshus (förra alltså) med högt i tak och stuck och grejer skulle jag gissa.

gun92884
0

… tror att det var soderut …

[Pennylane1]
0

kollade nu lite på lägenheter och en sådan jag beskrev (på 6 rum och 225 m2) kostade lite över 13000 i månaden.

gun92884
0

… nar man sager 'rum' vad raknas da? Har sager man ju det for sovrum och man raknar upp resterande separat, t.ex, kitchen, formal dining room, family room, rec room etc..,

yvonnel
0

OJ DÅ!

Kanske vi skulle be om en ny tråd levnadsomkostnader skulle bli mer rättvisande ämnesvis.

------------------------

Jag bor i en 2:a med kök och bad, har tillgång till vindsutrymme och utomhusförråd samt garage.

--------------------------

I dagens sverige med stor bostadsbrist runt storstadsregionerna, så måste man ha antingen mycket pengar eller bra kontakter om man ska kunna välja efter smak eller ens efter behov.

Många ganska vanliga lägenheter kommer upp i en sådan summa, jag har bott på samma ställe i snart 35 år och betalar ca 5-6.000/mån. med elvärmekostnaden inräknad.

Det är en bostadsrätt så det innebär ju att jag själv får stå för all reparation inkl. kök och bad som ju kan vara dyrt att göra om.

Men dem som köper en sån här lägenhet idag får ju betala mycket mer (närmare 2 milj.) och kan ju oftast inte göra det utan dryga banklån som gör att månadskostnaden drar iväg, jag hörde nyligen om en likadan lägenhet som min som kostar drygt 14.000/mån. just för lånets skull.

Det är en fin lägenhet men inte särskilt stor (74m2) och ligger i ett s.k. bra område med nära till havet och annan natur, så jag känner mig lyckligt lottad som kan bo här, men det är ju för att den inte kostade så mycket från början.

Detta med marknadsekonomi är nästan bland det fulaste jag vet för det stänger människor ute och gör valmöjligheterna små.

[Pennylane1]
0

# 19 man räknar sovrum, vardagsrum, kontor och liknande. ej hallar badrum kök etc.

Jo bostadsrätter kommer upp i sådana summor, bor själv i en och det stannar nog inte på 11 000 för allt, men hyrdslägenheter (som jag antog det gällde?) brukar inte bli så dyra om det inte är något väldigt speciellt.

gun92884
0

… sag ett program om boende i Geneva … sta'n har blivit sa dyr sa bara jetsetters kan bo dar. Dessutom tar alla multinationals som installerar sig i omradet med sig sin egen personal (som betalas mer an Schweitzarna) och detta hojer huspriserna i omradena utanfor sta'n … vilket driver dessa manniskor som har bott dar i manga artionde langre och langre ivag, oftast over gransen in till Frankrike sa de far 2-timmars kortid till arbetet i Geneva. Nu blir detta en riktig Catch-22 eftersom dessa Schweitzare i sin tur driver upp priserna (hogre loner an pa franska sidan) sa fransmannen som bodde/arbetar i dessa omraden maste flytta langre bort for att ha rad att bo … men de maste naturligtvis sitta i bilkoer i timtals for att komma till sina arbeten …

For att inte helt gora detta OT sa visade de omraden som vissa ville skulle byggas pa och andra protesterade vilt emot for det var de enda omraden dar man fortfarande kunde se jordbruk med riktiga djur som gick i hagar … det basta jag horde … 'basta' ar naturligtvis two-edged har … var att folk som flyttade dit for att fa uppleva lantliv klagade for att de kande lukt (och ibland korde igenom) dynga pa vagarna nar kossorna hade tagits till nytt bete … Skrattande

yvonnel
0

Då kom kossorna tillbaka ! Det var ju bra.

gun92884
0

Problemet ar hur lange blir de kvar eftersom multinationals pockar pa mer bostader att erbjuda sina anstallda …Rynkar på näsan

yvonnel
0

Är det kanske därför som man försöker påstå att djurhållning tar mer på klimatet än tex. sojabönodlingen?

gun92884
0

Har lart mig mer om denna lagenhet … det ar ett andrahandskontrakt och lagenheten ligger i nybygge i centrala Malmo; bra tillgang till allt … och den som hyr ar mycket belaten … javisst ja … den ar pa 87 kvadrat - vilket for mig inte betyder na't eftersom jag ar sa van att se ytor i square feet …

Seglarina
0

Det är ju inte mitt ställe men:

"Summa 24 750

Du säljer sex av köttlådorna för 22 500 kr och behåller två själv."

=2250 :- för 50 kg kött = 45 kr /kg

det är väl inte dyrt?

För kött från djur som :

"-djur som endast fötts upp på gräs vilket ger en minimal miljöpåverkan
-kött som är moget och nyttigt
-kött från djur som är behandlade med största respekt
-kött från kooperatörer vilka genom sina organisationsformer bidrar till att stärka det civila samhället, alltså demokratiska relationer varur det växer tillit (syftningsfelet var planerat)
-kött från djur som är uppfödda enligt ett regelsystem som är strängare än alla andra
-en produkt där du kan följa djurets hela uppväxt och får reda på ålder, klassning, ras, uppfödare mm"

PS starta en ny tråd om lägenheter!

gun92884
0

Omkring $7/kg vilket inte ar dyrt for sa'nt kott … om man inte raknar att merparten ar kottfars, forstas.

Nu gar det inte att jamfora Sverige med Staterna.  Det ar milsvida skillnader pa forutsattningarna. Sa'na priser ar for hoga for manga manniskor har i Michigan dar 40% av befolkningen nu lever under poverty line pa grund av arbetsloshet. Om du raknar att en arbetslos far c:a $250 (denna summa galler for ALLA … arbetslosersattning kallas for 'the great equalizer' har) i veckan att leva pa … ska tacka ALLT, husrum och mat och vad som mer behovs … sa kan man inte pocka pa att de ska kopa gronbeteskott.

Dessutom ges arbetsloshetsersattning i 24 veckor och har man se'n inte hittat nytt arbete (fat chance … 14,000,000 arbetslosa i Staterna … och de ar de som fortfarande kan raknas, manga har gett upp och finns inte pa officiella rapporter) sa far man leva pa privat valgorenhet, om man inte far forlangning … vilket inte alla far.

I lordags kopte jag en ''free range' kyckling pa drygt 3 lbs (1 lbs = 454,35 gr) och den kostade mig drygt $15. Absolut inte tillgangligt for merparten har i Staten. Ar det undra pa att folk koper billigt kott (nar de kan) och for det mesta ater skrap och blir feta … sarskilt nar McDonald har 'full meal', alltsa bukfylla for $1?

Aniara4
0

Nu kommer jag in lite på efterkälken, men…

Med "rum" menar man i svenska bostadstermer alla rum, alltså även vardagsrum etc. I villaannonser ser man ibland"6 rum, varav 3-4 sovrum".

Och nybyggt är generellt dyrare, det har mycket större genomslag på hyran än läge och mysighet. Med bostadsrätter är det lite annorlunda, där styrs ju priset av efterfrågan på ett annat sätt.

Vi bor i en nybyggd trea på 67kvadratmeter i närförort till Stockholm, och betalar över 9000 i månaden. Min bror, som bor i en ungefär lika stor eller något större trea i sekelskiftshus i innerstan betalar typ hälften (ok, kanske lite mer). Det påverkas bl.a. av att huset saknar hiss.