Mellanmål som inte kräver kylskåp?
Hej!
Nu har jag fått med sambon på LCHF-tåget och behöver därför lite tips. Själv är jag inte beroende av några mellanmål då mina tre frukost, lunch och middag håller mig mätt under dagen. Min sambo däremot har ett fysiskt krävande arbete så han behöver fylla på med lite extra energi mellan huvudmålen.
Till saken hör att han inte har möjlighet till kyl eller micro på jobbet mer än på rasterna så det behöver vara något som han i princip bara kan plocka upp ur fickan och äta. Givetvis måste mellanmålet tåla timmar i rumstemperatur.
Låt förslagen hagla!
Frukt?
Nötter är mycket bra.Annars hårdkokt ägg med en klick majonäs..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Makrill i tomatsås. Kokta ägg. Stekta ägg. Salami. Skinka. Ost. Färsbiff. Kycklingklubba. Kall kotlett. Osv.
(Mat klarar sig utan kylskåp en hel del, så jag tycker inte riktigt det är en faktor här.)
#1 Frukt? Vilken LCHF-skola gick du i?
#2 Han är tyvärr nötallergiker
Annars hade det varit perfekt!
#3 Jo, men han jobbar väldigt långa dagar. Han sticker hemifrån vid 05 och kommer hem runt 19, då äter vi middag. vilket innebär att mellanmål kan bli aktuellt ända fram tills dess. Med andra ord, 12 h utan kylskåp. Funkar verkligen det?
då ska jag berätta något lite kul och tankeväckande…
För några år sedan var vi på kreta i en lägenhet utan ström och knappt vatten..
Vi skulle där ha självhushåll så smör, yoghurt , ost mm behövde förvaras.
Vi hittade det kallaste stället i huset, en liten toalett som inte användes där var "svalt"… 20-24 grader varmt. Smör, ägg, ost och yoghurt höll sig faktiskt bra i 2-3 dagar…
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#5 Är det sant? Vad kul! Det går ju mer eller mindre emot allt vad i alla fall jag har lärt mig. Så med andra ord kan han ha med sig det mesta?
#4 Ja? Det är enkelt att testa. Det värsta som kan hända är att man tvingas använda lukt- och smaksinnet. Mtp att jag då och då tar hem matlådor och äter det till kvällsmat istället för lunch, så är 12 timmar inget hinder.
Det här är lite av samma grej som att slänga mat för att det är passerat bäst före-datum. Finns ingen anledning att göra det. Vill jag t.ex. ha extra krämig och mild creme fraiche får den stå i kylskåpet en månad över tiden. Inga som helst problem.

Finns att köpa underbart läckra matlådor där man lägger locket i frysen ett par timmar. Kan det vara en lösning? Även om jag ocksså tror att mycke håller i rumstemperatur ganska länge. Fast jag tycker det är godare med ett par kalla Babybell ostar tex än "fisljumma" som inte var någon höjdare sist jag provade ( på en lång flygresa)
http://www.coolstuff.se/Frozzypack-Matlada?gclid=CNmflqmAkawCFQK_zAodkA-cNA
Det blir lätt lite förvirring med det där med rumstemperatur och förvaring. Det som framförallt gäller är man inte först ska ha det ute länge och sen ställa i kylen och tro det håller kylskåpslänge, det gör det inte. Även är det värre om något får kallna långsamt (speciellt kokt ris kan få otrevliga bakterietillväxter då) Sen är det ju väldigt stor skillnad mellan olika varor, vissa saker är ju inga problem att kolla och smaka på. Däremot skulle jag nog inte själv ha t ex skaldjur länge i rumstemperatur, men de flesta väldigt känsliga varor är det framförallt råa (t ex inälvor, fisk och köttfärs), ägg är dock undantag de håller bättre råa än kokta - fast de klarar ju en dag utan problem de med.
Kyl ner snabbt när det är tillagat och strunta i räkorna så är det nog inga problem alls så här års (bra att vara lite mer försiktig under sk rötmånaden eller allmänt tid då det är väldigt varmfuktigt).
Eller välj en matlåda med kylfack, eller varför inte slänga med en kylklamp i väskan tillsammans med lådan. (vissa saker smakar ju som nämnt oftast godare om de inte blir rumsvarma)

Yoghurt eller någon slags hemgjord drickyoghurt?