Hemmagjord yoghurt
Någon som brukar göra egen yoghurt?
1 l standardmjölk
3 dl vispgrädde
1 dl naturell yoghurt
Värm mjölk + grädde till 90 grader. Låt svalna till 37 grader och rör försiktigt i yoghurten. Häll upp i mattermos (går även att linda filtar om grytan för att hålla kvar värmen) och låt stå i 10 - 24 timmar. Därefter har man en tjock, krämig yoghurt som innehåller massor med nyttiga bakterier. Ju längre den får stå, desto mer mjölksocker äter bakterierna upp.
Man kan använda den sista dl av yoghurten till nästa omgång och så kan man göra ca 3-4 gånger, sen blir den inte lika krämig längre, utan man får börja om med ny yoghurt. I stället för yoghurt kan man använda mjölksyrebakterier som man kan köpa i kapslar (använd bara pulvret, kasta själva kapseln) i hälsokostbutik.
Har du testat att använda kapslar med mjölksyrebakterier?
Ja, det funkar alldeles utmärkt!

Detta bokmärker jag genast! =)
För att höja fetthalten, kan man bara använda mer grädde!
Om man vill ha 'grekisk' yoghurt, är det ju bara att låta den rinna av!
Och för att få turkisk yoghurt hälls yoghurten i kaffebryggaren, dvs i kaffefiltret och låta rinna till önskad tjockhet. Eller använda vit rent tyg för att sila.
Vill man konservera yoghurten får man slia bort all vätska från yoghurten. Det blir som en tjock ostmassa som man kan rulla till små bullar och sedan fylla en ren glasburk med dessa bullar. Häl i olivolja så att den täcker alla bullarna. Ta på locket och ha det i kylskåpet.
Vill man ha det kryddad går det bra att rulla bullarna i rostad sesam eller zatar som man kan köpa från invandraraffärer och sedan lägga dom i burken.
Förlåt Ikna för jag lånade din tråd, tänkte bara tipsa :-)
Tack ikna, jag bokmärker din tråd!!
TACK! Det här fick jag från en flyktig bekant för tjugo år sen, men sen tappade jag bort receptet!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Tänk på att det måste vara en yoghurt som har en levande bakteriekultur man använder. I massa sorter har bakterierna dödats under tillverkningsprocessen. Se till att det står att det är levande bakterier på något sätt i, det räcker inte att det står att bakterier har använts under tillvärkningen, för lever dom inte kan dom inte fortsätta att göra mer yoghurt.
Levande bakteriekultur är det väl i all naturell yoghurt?
#9, ingen aning, jag har inte så bra koll på yoghurt, men i många sorter är dom döda. Tänk på att det finns en del mejerier som bara säljer vissa delar av sverige, alla kanske inte har samma naturella yoghurt som du har i din affär.
Kan man inte bara använda grädde och skippa mjölken?
#11 Jag har aldrig provat, men det borde gå bra!
Tänk på att det blir yoghurt för att bakterierna äter och omvandlar mjölksockret. I grädde finns det mindre mjölksocker. Så det kan hända att det blir mindre yoghurt-likt.
Men det blir säkert gott ändå.
#13 Vet du om den turkiska yoghurten i butik har levande kultur?
Jag har testat med grädde innan men det gick inte. Jag fick en lösaktig yoghurt. Bäst att blanda mjölk med grädde eller göra yoghurt på gammaldags mjölk.
Jag gjorde yoghurt några gånger på 70-talet. Det blir jättegott när man gör själv.
Oj jag vet inte om jag formulerat mig rätt i mitt inlägg #15. Alltså med grädde blir det en vattnig yoghurt. (snälla rätta mig om jag skriver fel ibland.)
Mervi- Jag instämmer, dessutom blir det billigare än att köpa.
#13 Då funkar det inte att göra på laktosfria mejeriprodukter då? El fungerar det m omvandlad laktos tro?
Jag är så missnöjd då Valios laktosfria naturella bara är på 0,3% fett el ngt sådant. Dessutom är de produkterna så rackarn´s mkt dyrare!
Om man ska göra yogurt och använda mjölksyrekapslar, hur många ska man använda?
…mjölksyrebakteriekapslar menar jag förstås…
#20 Jag tror att jag tog 2 kapslar, men är inte säker. Prova med 2, funkar det inte , så ta fler. Man kan ju göra på bara ½ l mjölk för att prova.
Hmm, bacilluskerna äter upp laktosen…innebär det att yoghurten blir i stort sett laktosfri när den är färdig? Mina flickor får ju ont av "vanlig" yoghurt o det finns laktosfri?
Trött o förvirrad…
Om jag har förstått rätt, så lever bakterierna på mjölksockret. Ju längre man låter den stå innan den är färdig, desto mindre socker finns kvar och desto surare blir yoghurten. Den ska dock inte stå mer än ca 24 timmar.
Jag skrev ett mail och frågade Lindahls mejeriprodukter om det är levande yoghurtkultur i deras turkiska yoghurt och fick svar i dag att det är det.
#22, Dom äter upp en del av laktosen, men långt ifrån alltihop.
Är i valet o kvalet. Får väl testa. Mellis skulle nog kunna äta sk "låglaktos", hon får iaf inte ont av lite vanlig cf, glass ed.
Minstan däremot, hon är mkt känsligare o ni vet ju hur det är m syskon, ganska små dessutom o nära i ålder;*millimeterrättvisa*! Får den ena köpeyoghurt ska den andra ha likadant o vice versa.
Annars får väl Guben o Sonen äta, de stoppar i sig både det ena o det andra så…
Någon som provat att göra yoghurt på Arlas Cultura Dofilus?
Det var länge sedan den här tråden skrevs i! Nu vill jag öppna den med lite frågor!
Jag tål inte homogeniserad mjölk. Den går rakt ut i blodet och jag får väldigt ont i magen.
Jag provade att göra yoghurt på ohomogeniserad (gammaldags) mjölk och sojayoghurt, men det gjorde att jag fick lite ont i magen i alla fall.
Nu tänker jag som ett led i min undersökningsprocess fråga om någon vet om bakterierna är olika i sojayoghurt och mejeri~ - kanske är det så att jag ska använda en liten klick vanlig yoghurt i alla fall?
Tacksam för snabba svar! Jag har en liter mjölk och grädde i kylen som bara väntar på att få bli yoghurt. :) Det var så himlans gott!!
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
#27 Min ena dotter och jag har ungefär samma problem med all homogeniserad mjölk och numera gör jag egen yoghurt med hjälp av turkisk yoghurt och gammaldags mjölk + vispgrädde och det funkar bra för oss. Beträffande olika ersättningsprodukter så är sajten Vegan ett hett tis. Sajtvärden TrevorS är både kunnig och hjälpsam 
/Désirée

Måste provas!
Jag skulle helt utesluta allt som har med sojabönan att göra, jag tål inte ens lecitin från soja, industrin använder det som stabilisering i nästan allt, tom. i choklad med hög kakaohalt får man se upp för kvalitet.
Man kan vara väldigt känslig för sojaprotein och det kan finnas rester även i lecitin från sojabönan.
Dock vet jag inte om kulturen i sojayoghurt är samma som i mejerier.
Det finns lecitin som kommer från rapsolja och då heter det bara lecitin.
I denna tråden finns det ju flera recept på fet och god yoghurt, att sila ifrån vasslen i tex. turk/grek-yoghurt är ju ett bra alternativ och Mezeyoghurten är ju en höjdare.
# 15 nu är det ju två år sen du skrev ditt inlägg, medlem, men du skrev ju ett par inlägg senare att du gärna vill bli rättad (somliga går rent i taket när man gör det
) iallafall skrattade jag gott åt din "lösaktiga" yoghurt! Det ordet brukar resververas för lättfotade kvinnor 
Har gjort yoghurt med kultur jag prenumerade på tidigare men kanske skulle testa med detta recept, har termosen kvar som jag använde på den tiden, även nån apparat med små glasburkar. Tyvärr har burkarna försvunnit i nån flytt 
Yvonnel problemet är att det finns en hel del människor som inte tål vanlig komjölk och dessa har inte så mycket att välja på, därav mitt tips om vegansajten.
/Désirée
Visst vet jag att det finns komjölksallergi, inget fel att läsa om veganer heller, men allergier finns det många olika och den mot soja är nog extra jobbig, för som jag skrev så är det väldigt svårt att undvika soja.
Fast jag är inte säker på vad du menade med att adressera särskilt till mig? jag har inte haft något att invända emot din rekommendation.
Yvonnel jag måste ha missuppfattat ditt #30 därav mitt svar, ber om ursäkt 
/Désirée
Bokmärkt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
bokmärker jag med! :)
Så, nu har jag "satt" min första yoghurt.
Någon som vet hur man kan räkna ut fetthalten (protein och kolhydrater med för den delen) på den färdiga yoghurten?
Har du mätt upp mängden av vad du använt av mjölk och ev grädde (med angiven fettpocent) så får du enklast göra beräkningen på varje ingrediens i den mängden, sedan lägger du ihop och delar med totala antalet gram och multiplicerar med 100 om du vill veta per 100 gram/dl.
Det finns enkla program för näringsvärdesberäkning, t.ex. Minmat. Inte särskilt jobbigt men kanske tålamodsprövande om man inte gjort det förut.
Lycka till!
Hm, det var ungefär så jag tänkte göra, iaf med fettet, men hur gör man med kolhydraterna? Hur vet man hur mycket som äts upp av bakteriena?
Det är ingen lätt fråga förstås, det blir ju, tror jag, frågan om analys isf. men kanske någon vet bättre.
ja och vasslan tar ju med sig en hel del, både protein (gissar jag) och kolhydrater (vet jag)
här finns näringsinnehåll på vassle
Mmm, knepigt. Men om man betänker att bakterierna äter en del och vasslan ev silas bort, så borde den kvarvarande mängden kolhydrater bli mindre än summan av råvarornas kolhydratmängd, eller hur? Då kan man säkert påstå att kolhydraterna är under X% … Om någon frågar en.
Min kompis (som inte bor i Sverige)har en youghurtapparat som håller perfekt temperatur och hon säger att det blir bättre konsistens än när hon gör utan. Nån som vet ifall man kan få tag på dem här?
Pixmania.com har en variant till salu
Arla sålde ju yoghurtatser med yoghurtkultur och då fick man med en isolerad behållare + en innerburk, den funkar också bra 
/Désirée
# 43 ja nej jag tänkte kanske fel förresten, man silar kanske inte bort vassla när man gör youghurt! en man kan ju göra det för att få det lite tjockare och då blir man av med lite kolisar!
Pennylane1, nu har det gått många månader sen ditt sista inlägg till mig som var i februari. Haha ja nu inser jag hur roligt jag formulerade mig. Det är sånt som händer när man inte har svenska som modersmål. Men du får hemskt gärna rätta mig när du ser mig skriva galet som jag gjorde här
Jag tar inte illa vid mig, tvärtom, jag blir tacksam. Utan det missar jag ju jätte mycket jag som vill lära mig rätt och inte fortsätta skriva/säga fel.
jag var tvungen att gå tillbaka och läsa igen och skrattade lika gott, härligt! Jag menar ibland blir det bara för festligt, och det är ju ingen skam att skriva fel heller! Någon skrev om Den lille nötte fabriken och det lät också väldigt skoj (särskriver man ordet blir betydelsen att fabriken är gammal och sliten)
Förresten, ni kan göra smör av yoghurt. Smaken på smöret blir lite surt än när man gör det av grädde. Vad som blir kvar kan man utnyttja genom att göra ost av, fettfritt ost (Qarish kallas det på arabiska). Av den osten kan man göra allt möjligt. Jag själv gör så här ibland av den osten, steker ägg i mkt ghee sen lägger jag på lite av den osten som jag gärna blandar med chilipasta. Får man mycket ost kan man bevara den på gammalt vis som man brukar göra i libanon. Man kan ha osten hur länge som helst. Den kallas för Shanklish
Bilder på shanklishbollar

Recept på Svenska finns det på denna osten?