Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 4916 ggr
signemo
0

HUr startade Ni

Hej

Har lite funderingar om att testa LCHF kost.

Hur startade Ni. Gick ni på cirklar om LCHF, läste Ni böcker, blev Ni medlemmar på sidor som Ni igentligen inte visste mycket om.

Tycker att jag äter rätt riktigt redan nu. ( Ingen LCHF)

Inga kakor, godis,  (choklad) någon enstaka gång.

Använder grädde, vanlig mjölk o smör.

Grönsaker, kött, fisk, frukt men också potatis ObestämdMen är även förtjust i  medelhavs stuket. Olivolja, skaldjur, fisk.

Äter tre ggr om dagen. Frukost, middag och lite kvällsmat. Bara kaffe som mellanmål på fm o eftermiddag.

Jag tror att jag skulle passa bäst att använda ett forum med hjälpmedel på nätet. Men vilket. Det kostar ju på de jag kollat.

Var rädda om varandra

opssk
0

Du har ju hittat hit! Här hittar du allt du behöver och får hjälp av andra medlemmarFlört Lycka till!

yvonnel
0

Sök dig tillbaka till Annikas gamla blogg, där finns väldigt mycket av olika frågeställningar med kloka svar. Annars finns det en tråd här med Annika, på vänstermarginalen. Och förstås Kostdoktorn.se

rapu
0

Ja, jag håller med #1.

Bättre forum än det här finns inte, både ifråga om LCHF-kunskap och ifråga om trevlig, saklig ton medlemmarna emellan. Här började jag söka kunskap, och här har jag stannat kvar.

Välkommen hit du också signemo, du blir inte besviken kan jag lova.

rapu
0

dubbelpost

Hanveden
0

Det här verktyget är fortfarande gratis…

Använde själv detta i början för att få lite koll på fördelningen av energi-%en.

mLCHFh  Glad .

signemo
0

Tack snälla Ni

Var rädda om varandra

Maja2
0

Jag har ätit lchf i tre år nu. Det började med att min dåvarande sambo startade med lchf, och gick ner 9 kilo i vikt på kort tid… och åt så himla gott, medans jag envist hängde fast vid pasta, ris, potatis, pannkaka, palt och gud vet allt. När jag märkte hur han gick ner, och hur hans Blodtryck blev bra av kosten, hakade jag på. När jag ätit lchf ett par månader, hittade jag hit, och har funnits här sedan dess.  Nuförtiden är jag inte inne här varje dag, kanske inte ens varje vecka… men då och då.

Jag mår så rackarns bra med Lchf, och när man väl lärt sig… och fått kläm på det… så är det så himla enkelt och naturligt.

odezza
0

Jag började så här: Efter att ha sett ett inslag på Rapport med Annika Dahlqvist, satt jag och googlade till långt in på natten. Till frukost dagen därpå var jag redo. Eftersom jag akdrig har farit något fan av lightprodukter, så hade jag lyckligtvis vanlig yoghurt (3%) hemma, och jag hackade lite nötter som musli, sedan var jag igång.

Det tog 3-4 månader, innan jag hittade till detta forum, som då var nystartat.

Med tiden har jag ändrat matvanorna lite, jag äter inte längre yoghurt och nötmusli till frukost, dricker inte längre mjölk, äter så gott som aldrig bacon. Vilket jag gjorde i början.

Jag gick helt efter kroppens signaler, dvs jag åt när jag var hungrig. Det fick till följd att jag åt som en häst första halvåret. Nu, efter 5 år, äter jag för det mesta 2 måltider, samt ett par koppar te med grädde och kokosfett. Ibland med något LCHF-tilltugg, t ex ost, om jag känner mig sugen, oftast inte…

Det är kroppens signaler som har gjort att jag har ändrat en del matvanor. När jag märkte att mjölken stod och ruttnade i kylskåpet, oöppnad, insåg jag att jag helt enkelt inte var sugen på mjölk längre. Av bacon fick jag halsbränna.

Andra förändringar av matvanorna har skett då jag har fått tips här på forumet, och testat, och gillat det.

Jag har som sagt gått mycket på känn, men jag läste också böcker om LCHF för att lära mig mer.

"still lost in space and time"

kaisakavat
0

Jag hittade Skaldemans rosa bok (Ät dig ner i vikt) år 2005 i en bokhandelshylla. Hade väl läst halva boken max (dan efter inköpet) då jag radikalstartade. Kolhydrater - bort!!

Skrattande

signemo
0

Tack för att ni berättar. Och fortsätt väldigt gärna. Tänker försöka  göra ett försök, dock inte helt ut. Men ändra på mycket. Lördagar skall fortfarande vara  en ÄT vad som helst dag.

Igår när jag var i stan ett ärende så gick jag in i en hälsokost. Fick en ide eftersom jag känner mig själv rätt braGlad. Jag köpte Nutrilett  Hungerkontrol Smothie. Inte för att jag vet om det är bra.

MEN, jag tänker byta ut min lunch i veckorna mot denna för ett litet tag.

Frukost kommer jag att försöka äta enl, LCHF.  Kvällsmaten lika så.

Jag tänker lura mig själv att förändra middagen , som äts ute på ett matställe  på orten jag jobbar.  Kommer att äta där eller på annat ställe sen också. Men be att få utan potatis  m.m.

Visst jag skulle kunna ta med hemifrån. Men jag behöver komma ut på lunchen och väljer därför att inte ta med mig hemifrån.

Vi får väl se om jag lyckas med mitt eget lilla upplägg. Är ju rätt envis.

Eftersom jag tycker mycket om att laga mat, så skall jag noga kika igenom era recept och tar tacksamt emot både för vardag o fest. Kram

Var rädda om varandra

nagithas
0

Det jag kan säga är att… strunta i nutrilett börja med LCHF fullt ut, du kommer må mycket bättre av det. Nutrilett kommer bara göra dig ännu mera hungrig. LCHF kommer göra dig mätt och glad.

Jag började med LCHF för att jag ville ha bort mitt sockersug och det var sambons ide att börja med det jag hakade på. Mitt sockersug är bortblåst. Jag är aldrig vrålhungrig längre, är inte förbannad och har lust att ha ihjäl någon för att jag är så hungrig. Jag har inte på 8 veckor saknat potatis, ris eller pasta, jag är för bekväm för att hålla på att koka ris och pasta och speciellt potatis. Jag vill att matlagningen skall gå fort och det gör den med LCHF, eller det kanske iallafall känns det som att det går snabbare att laga mat.

signemo
0

Kanske det. Nagithas. Fast en vecka gör ju inget, vill inte slänga dem. Så säger väl alla som vill lägga om kosten FlörtSockersugen vet jag aldrig jag har varit.

NÅgot jag tror jag kommer att sakna är potatis, eller rättare sagt en god potatisgratäng eller klyftpotatis. Skall strax börja steka mina köttfärsbiffar. KOllade runt op recept. Och jag verkar redan göra sådan sen innan . Kul

Var rädda om varandra

Mooniq
0

Hej

För 3½ år sen så hade jag en förfärlig natt. Led av svår IBS och den natten var hästjävlig. Jag satt vid datorn mitt i natten och tänkte att det måste finnas nåt - NÅT  - som kan hjälpa. Jag googlade ibs, magproblem etc.. och hamnade på Annika D sida. Läste och läste.. hamnade på småtimmarna på kostdoktorn.se och fortsatte läsa.. Jag tänkte först att de var inte kloka men efter att ha läst vad många hade skrivit om sina förbättringar så tänkte jag - jag ger det en chans.. 3 veckor.

Min IBS försvann på mindre än 3 dygn, mina svåra sömnstörningar försvann efter 1 vecka. Min frusenhet i kroppen försvann efter ca 6 månader. De första 5 månaderna var jobbiga när jag tränade, jag var helt slut i musklerna och fick vila ofta. Men sen var det som att trycka på en turboknapp..

…och på den vägen är det….Skrattande

Jag har inte varit sjuk en enda minut sen jag la om kosten, jag kan unna mig lite extra ibland men det smakar inte lika gott som det gjorde förr. Jag är jättenöjd, förutom en liten detalj. jag önskar fortfarande att jag kunde tappa mina 10 extrakilon som jag inte behöver….. men hellre frisk än smal…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

nagithas
0

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1269

Prova detta recept till dina köttfärsbiffar nästa gång, det är det godaste jag ätit i mitt liv till kött och konsistensen påminner om potatis.

signemo
0

Skulle jag kunna testa redan ikvällSkrattande

Var rädda om varandra

Poppikock
1

Jag började äta lchf maj -10 efter att ha läst på riktigt ordentligt om hur det funkar, höll på till oktober samma år och gick ner tolv kilo, mådde toppen! Inget sötsug, ingen hunger, ingen rastlöshet. Men för att göra en lång historia kort - vi hade en tuff flytt framför oss i december förra året, jag var inte riktigt stabil mentalt och hoppade av lchf mellan oktober och december. Var helt inställd på att jag skulle komma igång igen då jag verkligen gillade det. Sagt å gjort, januari inleddes med omstart, upptäckte att jag gått upp tio av de tolv kilona jag tappat men whatahell tänkte jag, nu kör jag!! Å det har jag gjort sen dess, nu ligger jag på drygt -26 kilo sen januari! Har iofs 24 kilo kvar men det gör liksom inget, jag svälter inte som när jag körde VV för många år sen, jag späker mig inte som jag tidigare gjort med pulversoppor o dyl, jag äter god mat varje dag å jag har så många recept jag vill prova, men hur ska man hinna testa alla när man inte äter så ofta som förr?? Ett delikat I-landsproblem, hahaha! Älskar maten, älskar livet och mår som en drottning!=) Jag kommer ALDRIG sluta med lchf! =)