Nybörjarfrågor.
Hej, har nyligen börjat med LCHF och har några frågor som jag hoppas någon vänlig vill hjälpa mig med. 
1. Har läst på lite om det är okej/inte okej med ex cola zero under dieten (endast helger och spec. tillfällen). Har jag förstått det rätt om det är så att det inte är rekomendert av den anledningen att det är lättare att falla tillbaka i gamla vanor och att man håller sötsuget uppe. Men det har ingen större inverkan gällande viktminskningen?
2. Är sjuuukt noga med att min kost inte innehåller mer än 5g kolhydrater per 100g (har satt en egen regel på 3g) men har även förstått att man inte får överstiga 20g/dag. Finns det en stor risk att man överstiger dessa 20g om man är noga med att kolla varenda vara (gällande 5gs regeln)? för jag har varken lust eller tid att sitta och räkna kolhydrater.
3. hur noga är det med tiderna gällande frukost/lunch/middag. har ett jobb där jag börjar senare på dagen och kommer då hem senare. en typisk dag för mig ser ut ungefär såhär:
08.00 - frukost
13.00 - lunch
20.00 - middag
Är det ok?
4. Vi säger att man skulle ha en "syndardag" en gång på två månader. Hur stor inverkan har det för viktminskningen?
5. Jag är ganska lat och gör gärna många matlådor som senare bara är att värma upp. är det ok att ätta samma maträtt till middag 5 dgar i rad? tänkte framförallt i viktminskningssyfte.
Hade varit super om någon har tid att svara. Tack på förhand!
Hej Alltid,
Jag tror inte att det ska vara så nogrant med mattiderna.
Enligt flera böcker jag läste så äter man egentligen när man är hungrig.
Över 20g kolhydrater per dag kanske du går ner i vikt ändå men sakta.
Med bara 3 g är det svårt i längden att hålla sig till så lite.
Mellan 5-10 g är det optimala egentligen.
Men här i forumet finns det också extremisterna som håller sig till nästan 0.
Du kan äta precis vad du vill bara det är inte kolhydrater och innehåller mycket fett. Så om du vill äta kyckling hela veckan går det bra.
Lägg till lite fett bara.
När man börjar äta LCHF är det bra att äta en bra frukost så att den håller dig mät till lunchen. Det är mest för att undvika bli sugen på söta och olämplig mat.
När man är hungrig kan man stoppa i sig hela kylskåpet 
När jag började köpte jag några böcker som gav mig riktlinjerna.
Middag brukar vi äta mellan 8-9 på kvällen.
Lite senare på kvällen drycker jag Rooibos te med några ostbitar.
Jag startade med LCHF i Juni i år och har fortfarande inte haft "syndardagar", har inte kännt behov.
Men om du saknar t ex bröd eller annat som du gärna vill ha, försök hitta här på forumet recept till bröd och annat som ersätter det.
Det finns massor av jätte goda recept.
Välkommen till forumet.
Hur stor viktminskning har du tänkt skulle bli resultatet? och hur lång tid får det ta? Om den mat du lagar till matlåda håller de mått du angivit så är det väl ingenting som säger att det är ett hinder att äta samma mat flera dagar i rad, det är ju fett och protein som gäller. Men akta dig för sötade drycker.
om du håller dig så strikt som under fem (som vi kallar UFO här) så tror jag du kommer att få rätt mycket problem om du ska "synda" vad du nu lägger in i det. Antagligen kommer du inte att tycka det är värt det.
Nja, skilj på tumregeln 5 g/100 g (som kan innebära MYCKET kolhydrater om man inte ser upp och tänker sig för) och 5 g totalt per dag (UFO, Under Fem gram Om dagen).
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
aha läste lite slarvigt, såg ordet strikt i sammanhanget och trodde att det var under fem om dagen som TS dkulle hålla sig… nej då blir det inte strikt alls nej!
Nu när jag läser om ser jag att det stod sjukt noga och inte strikt helelr hahaha får skylla på att jag är trötter!
Du har redan fått bra svar men jag ville fylla på lite.
När det gäller kolhydratregeln så är den ok men risken finns att det blir för mycket kolhydrater under dagen om du äter saker med kolhydrater i hela tiden.
Försök basera din mat på sånt som inte innehåller kolhydrater (kött, fisk, ägg och fett) och sen ha nåt med lite kolhydrater till som förgyllning. Tex biff med kryddsmör (inga kolhydrater) och en sallad (kolhydrater) eller kyckling och bearnaise (inga kolhydrater) och panna cotta till efterrätt (kolhydrater)… Självklart äter man mest av maten och bara lite av tillbehör och efterrätt.
Mängden kolhydrater per dag får du bestämma själv efter vad du känner att du vill ha eller vad som funkar. Går du ner i vikt på 20-30g kolhydrater per dag så är det lagom nivå annars får du prova dig fram till vad som funkar. Man måste inte räkna kolhydraterna och äter man mest sånt som INTE innehåller kolhydrater riskerar man ju inte att få i sig för mycket.
Cola zero väljer du själv om du vill dricka. För de flesta påverkar den inte viktnedgången. Men det är lätt att den göder sockermonstret men du får avgöra själv hur det funkar. Vi förbjuder ingenting.
Du måste inte äta efter nåt schema när du äter LCHF, du måste inte ens äta flera gånger om dagen. Det här bestämmer du själv efter vad som funkar för dig, det som är viktigt är att du äter tillräckligt under dagen. Äter du för lite eller för mycket kommer du inte gå ner i vikt, lagom är det som gäller…
Syndardagen kommer troligtvis hindra viktminskningen i ungefär en vecka så en gång varannan månad är nog ungefär lagom.
Matlådor är bättre än bra, det är perfekt. Variation är inget man måste ha heller annat än för huvudets skull iaf om det är bra mat. Största risken är väl att man tröttnar och fuskar. Men du kommer troligtvis märka att mat inte blir lika viktigt när du äter LCHF. Man är mätt och mår bra hela tiden så man slutar tänka på mat. Den blir näring istället för hobby vilket jag tycker är jätteskönt.
Matlådor är bra till en annan sak också nämligen frukost. Man måste inte äta särskild mat på morgonen, det går hur bra som helst att äta resterna från gårdagen. Huvudsaken är att man blir mätt och belåten, sen VAD man äter när spelar ingen roll…
Jag har hållt på med LCHF i sju veckor, jag äter inte längre frukost då jag verkligen inte känner behov av det, jag äter istället lunch vid 13:00 och den består av kyckling, kött med grönisar och nån sås. Jag står mig fram till 19:30 då jag har middag på jobbet. På helgerna äter jag när jag börjar känna mig hungrig. Jag har inga fasta tider och använder bara ingredienser som innehåller mindre än 5g/100g. Det kollar jag på affären innan jag bär hem det. Jag räknar ingenting det är det som är så skönt med LCHF, jag behöver aldrig svälta och jag behöver inte räkna nånting. Jag äter när jag är hungrig och äter tills jag är mätt.
Innan LCHF åt jag godis varje dag och på helgerna blev det mera. Jag vågar inte dricka cola zero då jag vill få bort mitt sockerbehov. Jag vill komma till den punkten att jag inte känner behov av att tugga på någonting fredag lördag. Jag har hållt mig borta från socker i sju veckor, vilket är helt fantastiskt då jag verkligen hade en stort sockerbehov. Jag har lovat mig själv att inte äta någonting som är sött förräns jul afton då jag ska festa på en bit mörk choklad, men där går också gränsen jag ska bara ta en och sedan tänker jag inte äta mer.

Tack så hemskt mycket för alla svar. Otroligt tacksam.
mitt mål är 1kg/ veckan. sedan jag började käka LCHF har jag tagit minst en timmes promenad per dag.
Hur stor inverkan ha det på viknedgången?
Kan man klara sig med "bara" sin vardagsmotion, käka LCHF och fortfarande gå ner i vikt?

#8 Normalt har inte motion/promenader någon effekt på vikten (fettdepåerna).
Motion gör att kroppen förbrukar mer energi - större förbrukning leder till större energiintag (hårt arbetande, eller stora, människor förbrukar mer energi än små och/eller stillasittande…men äter också mer). Det inbyggda styr och regler-systemet ser till att vi får i oss rätt mängd energi så länge det fungerar som det ska.
#8 Lite knepigt mål. Kroppen går ner i den takt den vill, inte den du vill. Det är bra att plocka fram måttbandet och inte titta på viktsiffror så att du ser vad som händer med kroppen istället.
jag trodde jag skulle rasa och köpte tom mindre kläder, var så säker på att jag skulle gå ner, men nu efter tre år (snart 3,5) har jag inte gått ner alls (och jag har mååånga kilos övervikt) så att sätta upp sådana mål hade definitivt gjort mig frustrerad och ledsen. Nu struntar jag (nästan ) i viktnedgången och gläder mig åt att jag mår bra och inte går upp, vilket jag gör om jag äter "som alla andra".