Vägen till hälsa - undvik spannmål
Jag brukar inte längre lägga inlägg här från min blogg, men detta är såpass viktigt att jag gör det. Är det inte ok så är det bara att ta bort det.
Det är Livsviktigt som översatt denna väldigt viktiga text från Norske bloggaren Pål Jåbekk.
jag lägger en del av den här, då den är en del av en större artikel som borde spridas lika lätt som spannmålets frön för vinden….
Min översättning:
“Välj grovt bröd och fullkornsprodukter så får du i dig nyttig näring som fibrer, vitaminer, järn och mineraler. Fullkornsprodukter ger en mättnad som håller. Grovt är inte dyrare – bara nyttigare”!
(citat från Norska livsmedelsinsitutet)
Mitt stora intresse för kost började då jag tidigt i mina studier läste Robert C Atkins bok, han som är mest känd för Atkinsdieten. TIlls då hade jag lite tankar på vad som var sund mat. Atkins lyckades inte överbevisa mig om att dra in på kolhydtaterna var den optimala lösningen då jag ansåg att språket var alldeles för “amerikanskt”, något som inte minskade min skepsis.) Men boken lyckades få mig att inse att jag visste mycket mindre om kost än jag trodde. Sedan har jag fortsatt att läsa och sätta mig in mer i vad vetenskapen hade att säga om det och att minska på kolhydraterna.
LCHF fungerar. Det fungerar precis så bra som förkämparna hävdar. Det visar otvivelaktigt vilka effekter man kan uppnå. Diabetes 2 blir snabbt valfritt, eftersom om man reducerar kolhydraterna, gör att problemet man har med kolhydrater försvinner. Blodtrycket går ner, inflammationer försvinner, risken för hjärt- och kärlsjukdomar går ned och allergier försvinner osv. Det betyder dock inte att alla ska äta mindre kolhydrater ( men kanske inte så mycket som Livsmedelsverket rekommenderar).
Tills ganska nyligen trodde jag att de positiva hälsoeffekterna av LCHF berodde på reduktionen av kolhydratintaget i sig själv och vad detta gör med kroppen. Men det är jag inte lika övertygad om. Jag har fått ny kunskap och måste omvärdera min ståndpunkt. Kolhydratreduktion verkar lika bra som det alltid gjort, men det visar sig att en grupp livsmedel, som också innehåller mycket kolhydrater, kan vara huvudorsaken till många av de största, positiva häsloeffekterna.
Jag talar naturligtvis om spannmål.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Du e alltså en fröätare - typ gråsparv?
Vi andra har inte den förmågan att hantera de gifter & ämnen som spannmål innehåller. Spannmål & komjölk/grädde är det första som ska utslutas ur kosten, för oss människor.
Det finns trådar här på KiF om detta med vådan av att käka spannmålsprodukter. :-/
/L

Lynxx: Har du ens läst texten? Det står att man ska UNDVIKA spannmål, inte äta. Och det står beskrivet varför man ska undvika spannmålet.
Läs om, läs rätt 
Jag tolkar det som att den stora hälsovinsten kommer av att man drar ner på spannmål, inte specifikt kolhydrater.
Man bör också läsa hela artikeln om man ska få fullt utbyte av den och gärna därefter dra sina egna slutsatser.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF

Utsnittet ovan blir ju lite missvisande då det faktiskt står:
"det visar sig att en grupp livsmedel, som också innehåller mycket kolhydrater, kan vara huvudorsaken till många av de största, positiva häsloeffekterna.
Jag talar naturligtvis om spannmål."
Rent logiskt står det alltså att spannmål är huvudorsaken till positiva hälsoeffekter. Jag förstår att det är taget ur sitt sammanhang och att författaren i själva verket vill säga motsatsen, men just det citatet blir rätt konstigt.

Trådens rubrik förstärker förstås intrycket att du försöker säga att spannmål är vägen till hälsa. Lite olyckligt kanske.
säkert så, men sådan är författarens rubrik. 
ja nu ser ajg!!?? Ska maila Pål och höra om det inte blivit fel här, låter ju omedelbart så. Återkommer när jag fått svar.
#1 - Jag kan läsa & förstå! & drog slutsatsen att författaren av tråden var positiv till spannmål. Både rubrik & text visade det. Men jag läste dock aldrig länken. :-/
/L
Man kasnke då ska ändra rubriken här inlägget även om författaren satt den sådan i sin artikel?
man kanske ska skriva vägen till ohälsa - spannmål
jag kan själv inte ändra nu
Sedan är ju denna artikel en i en serie av "Vägen till hälsa" artiklar
det finns en tidigare Vägen till hälsa - kött
så ajg vet inte hur vi får människor att förstå att den behandlar spannmål och inte är PRO spannmål 

Aha, då blir det mer begripligt. Men du kanske kan be någon Medarbetare att ändra rubriken?
fått svar
"de positive helseeffektene" viser tilbake til helseeffektene av karbohydratrestriksjon, ikke av karbohydrater.

Jag la till ett "undvik" i rubriken, hoppas att det blir tydligare så. 
"still lost in space and time"
Ha Ha - nu blev ju mina inlägg istället lite konstiga i sammanhanget :-/
/L
Det gör inget Lynxx vi får hoppas folk läser inlägg också och då får man klarhet i det hela…. förhoppningsvis…