För dyrt med LCHF
Hej! Jag har ätit lchf i snart 1 år, med uppehåll juni-september. Jag är 18 och bor fortfarande hemma, så det är min mamma som köper och betalar all mat. Det har aldrig varit några klagomål på hur jag äter, förrens nu…. Helt plötsligt tycker hon att det är för dyrt och jag vet inte vad jag ska svara på det? Visst är det nog lite dyrare, men skiljer det verkligen så mycket..? Någon som har bra tips på vad jag ska säga eller är att betala själv enda utvägen?

Vet inte vad ni äter som skulle göra att det blir dyrare med lchf än med "vanlig" kost 
För mig har det snarare blivit lite billigare att äta lchf, trots att sambon äter som vanligt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hennes argument är att det självklart blir dyrare när jag tar bort billiga livsmedel (potatis pasta ris osv) och äter mer av dyra livsmedel (kött, grönsaker) Dock tror jag inte att jag äter spec mycket mer kött än tidigare… Och jag äter ju ingen dyr frukt heller.

Visst äter jag mer kött än innan, men jag ser alltid till att handla billigt på billiga affärer, (tex willys) köper ofta varor med kort datum och fryser in, fläskkött är billigare än nöt, mycket kyckling, köper man hel kyckling så kan man få så pass bra pris som 20kr/kg.
Letar alltid efter bästa pris och hamstrar då jag hittar något riktigt billigt. Har senaste åren haft inkomst under existensminimum och har ändå lyckats äta enligt lchf det senste halvåret utan att matkontot blivit dyrare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Billigare eller dyrare brukar bero på vad man åt innan. Om man åt stora mängder fika, snacks, glass, frukt, juice, godis… så blir livet på LCHF säkert billigare, men pasta o dyl ÄR billigt, så levde man mest på det innan så kan det förstås bli dyrare.
Skulle det bli dyrare, så borde det inte handla om så många kronor, men jag vet förstås inte riktigt hur du åt innan.
Försök prata med mamma.
Äter du ägg? Det är billigt. Tre ägg med smör är en billig måltid och tre ägg kostar inte många kronor, så ett äggmål om dagen sparar kanske några kronor.

Om du är 18 år och fortfarande bor hemma så tycker kanske din mamma att du bör betala för dig hemma? Det här kanske är en hint från hennes sida? Nu vet jag ju inte hur du har det ekonomiskt men om du kan vore det väl bra om du kunde bidra till maten så behöver ingen bekymra sig över om kostnaden har eller inte har blivit högre för din mat.
Agneta
Håller med #5.
Som 18 åring är man nog dyr i maten oavsett. Du kan ju ändå inte bara äta pasta och potatis.
För min del har det nästan blivit billigare, för jag köper mycket färre sorter av maten, inget hinner bli dåligt och jag äter mycket mindre mängd än tidigare. Men så är jag ju äldre också.
Det blir lite svårt att betala maten kanske med studiebidrag, vissa tar ju inte studenten förrän de är 19 :)
Annars håller jag nog med om att det beror på hur man åt innan. För min del är det billigare med LCHF; inga mellanmål, mindre portioner och så försöker jag köpa protein/grönsaker utifrån erbjudanden och laga mat efter det. Men det kan ju vara svårt om man bor hemma, då kanske mor/far har bestämt vad som ska lagas osv. eftersom de oftast lagar maten.
Fråga om du får sköta inköp och matlagning i en vecka för att se om du kan motbevisa hennes tes?
#7 Inte särskilt svårt att betala en del själv även med det. Studiebidraget idag är faktiskt ganska så högt, betydligt mer än jag har över till liknande konsumtion per månad (ligger nog på ca 200-300kr månad för det).
Många som gnäller om att det är för lågt under gymnasiet blir väldigt förvånade när det ser hur mycket saker kostar när man sen flyttar hemifrån om man inte har heltidsjobb. (och då har man ändå oftast mycket mycket mer över per månad som t ex universitetsstudent som ny-hemifrån flyttad än man har om man försöker vara det senare i livet när man oftast har mer utgifter man inte kan komma undan.
#0 Är det så att ni på reellt sett har knapert i familjen så är det nog högst rimligt att du bidrar en del själv och ser till att som i exempel ovan äta t ex mer ägg än dyrt helt kött osv. Men ibland så "gnäller" föräldrar om en sak när det egentligen är något annat som "klämmer", så har ni inte uppenbart ont om pengar kanske du ska reda ut vad som är problemet. Kanske är det så hon egentligen tycker du gör för lite jobb hemma (disk, städning, matlagning, handling etc.), är för kräsen med maten eller kanske helt enkelt hon har andra skäl att de inte vill du äter som du gör. Luska lite vidare i det.
(alltså är det så att ni skulle ha det riktigt knepigt ekonomiskt är det högst rimligt att bidra en hel del även av studiebidraget även om du äter "vanlig" kost om det behövs för familjens ekonomi ska gå ihop speciellt om du inte betalar alla förbrukningsvaror själv, men nu låter det inte som det är så knapert - men utifall det är så)
Enligt konsumentverket så äter en kvinna som bor hemma för 1270 kr per månad - och det är utan lunch. Studiebidraget är ligger fortfarande på 1050 kr?
http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Hushallets-kostnader/Barn/Betala-hemma/
Dessutom så har ju föräldrar faktiskt försörjningsplikt genom hela gymnasiet. Med det sagt så kan (ska) man så klart hjälpa till att betala om det behövs, men att betala all sin mat när man går på gymnasiet känns orimligt.

Håller med. Skulle aldrig drömma om att ta betalt av min son när han gick gymnasiet.
All sin mat? nej. Men det är heller inte rimligt alls om familjen har ont om pengar att inte betala något alls, och då speciellt inte om man vill äta dyrare mat än resten av familjen har råd med.

Visst är pasta, ris, potatis etc relativt billigt.
MEN för det första åt jag mycket mer/oftare när jag åt sådant - kunde käka 4-5 gånger per dag. (Numera endast två gånger).
Dessutom får man väl ändå ta med i beräkningen att jag inte längre lägger ner enorma summor på bröd, läsk, saft, godis, chips, pizzor, kioskmat och annat skit.